بیوگرافی كوین اسپیسی فولر

بیوگرافی كوین اسپیسی فولر

جولای 1959، درایالت نیوجرسی آمریكا به دنیا آمد. مادرش منشی و پدرش نویسنده برنامه های تبلیغاتی و صنعتی بود. بیكاری مدام پدر، باعث می شد خانواده اش دائما” از ایالتی به ایالت دیگر سفر كنند. دوران تحصیلی اسپیسی درمدارس مختلف سپری شد.

 

»در »سان فرناندو«، راهی مدرسه بازیگری شد و فعالیت آماتوری هنری خود را آغاز كرد. پس ازچند ماه تحصیل در یكی از كالج های لس آنجلس، به توصیه یكی از دوستانش(وال كیلمر) به آموزش حرفه ای بازیگری رو آورد. نخستین بازی حرفه ای اش را در نمایش »ارواح« نوشته»هنریك ایبسن«، تجربه كرد و نبوغش نمایان شد.

 

موفقیت های تئاتری خود را با نمایش »سفر ورود راز به شب« در كنار »جك لمون« اسطوره دوران كودكی اش ادامه داد. در دهه 90، برای نخستین بار، جایزه»تونی« را به علت درخشش در نمایش »گمشده دریانكرز« دریافت كرد. فعالیت حرفه ای اش در سینما را، با ایفای نقش كوتاهی در فیلم»Heartburn« در سال 1986 آغاز كرد.

 

وی كه به بازی در نقش های عجیب و غریب بیش از به عهده گرفتن نقش نخست علاقه دارد، همواره با احتیاط و وسواس، نقش هایش را انتخاب می كند و همین قصه وی را به یك بازیگر شاخص تبدیل كرده است.

 

درخشش او با فیلم »هفت« ساخته»دیوید فینچر« در نقش یك قاتل قتل های زنجیره ای آغاز شد. سپس بازی خیره كننده اش در فیلم»مظنونین همیشگی«برایان سینگر، او را تبدیل به یك ستاره تمام عیار كرد. اسپیسی، بازیگری است كه در نقش های مثبت ومنفی، چهره كاملا” متفاوتی ارائه كرده و بازی زیرپوستی بسیار لطیفی را ازخود به نمایش می گذارد.

 

بازی او در فیلم»مظنونین همیشگی«، اسكار بهترین بازیگر نقش دوم را برایش به همراه آورد. چهار سال بعد نیز برای ایفای نقش»لستر برتهام« در فیلم »زیبایی آمریكایی« اسكار بهترین بازیگر مرد را ربود.

 

 

نشریه»ویكی پدیا« نگاهی كوتاه به برخی از مهم ترین نكات زندگی حرفه ای كوین داشته است: J اسپیسی تاكنون جوایز متعددی از انجمن منتقدان فیلم نیویورك، انجمن ملی منتقدان آمریكا، نشنال »بورد آورویو«، انجمن منتقدان فیلم شیكاگو و آكادمی فیلم انگلستان كسب كرده است.

 

نقش»وربال كینت« در فیلم»مظنونین همیشگی«، منحصرا” توسط نویسنده فیلمنامه برای اسپیسی نوشته شده بود.

 

 

انگشتان دست چپ او به هنگام ایفای نقش در»مظنونین همیشگی« با چسب به هم چسبیده شد تا معلول بودن دست او واقعی تر باشد. J اسپیسی، نام هنری وی است. او این نام را از دو حرف اول و آخر نام»اسپنسر تریسی« وام گرفته است. J اسپیسی در سال 1999، در پیاده روی مشهور هالیوود صاحب ستاره شد.

 

او یكی از دوستان نزدیك»بیل كلینتون« است. آشنایی آنها به پیش از رسیدن كلینتون به مقام ریاست جمهوری آمریكا باز می گردد.
اسپیسی، نخستین انتخاب برای ایفای نقش»لستر برتهام« در فیل »زیبایی آمریكایی« بود.

 

 

دو تن از شرورترین شخصیت های سینمایی تاریخ سینما توسط وی بازی شده اند: »جان دو« در فیلم»هفت« و »وربال كینت« در »مظنونین همیشگی«. J در دهه 90، توسط مجله»پره میر« به عنوان بازیگر برتر انتخاب شد.

 

اسپیسی به هنگام دریافت اسكار بهترین بازیگر مرد، جایزه اش را به»جك لمون« تقدیم كرد.

او در سال 1999، جایزه »لارنس اولیویر« را برای بازی در نمایش » Iceman Cometh« دریافت كرد.

 

اغلب فیلم هایی كه اسپیسی در آن ایفای نقش كرده است. دارای پایان غیرمنتظره هستند. فیلم هایی مانند»هفت«، »مظنونین همیشگی« و »زندگی دیوید گیل«. J روز تولد اوبا هنرمندانی نظیر»استنلی كوبریك«، »میك جگر«، »كیت بكینسیل« و »ساندرابولاك« همزمان است. J او دوبار برای ایفای نقش هایش، سرش را از ته تراشید؛ در فیلم»هفت« و »سوپر من باز می گردد«.

 

درفهرست صد بازیگر برترتاریخ سینما، اسپیسی در سال 1997 در رده پنجاه و ششم قرار گرفت.

 

بازی او در نقش»وربال كینت« در فیلم مظنونین حس در فهرست صد بازی برتر موسسه فیلم آمریكا، در رتبه چهل و هشتم قرار گرفت.

 

در سال 2003 به عنوان مدیر هنری»تئاتر مشهور«اولدویك« لندن برگزیده شد. وی بعدها اعلام كرد قصد دارد این سمت را تا سال ها حفظ كند. J اجرای نمایشنامه» Resurrection« آرتور میلر، در اولدویك با هدایت»رابرت آلتمن«، جنجال ها و حاشیه های زیادی به همراه داشت. منتقدین تئاتر لندن به خاطر شكست نمایش، بسیار به اسپیسی خرده گرفتند.

»اسپنسر تریسی«، »هنری فوندا«، »جیمز استیوارت«، »جك لمون«، »ال پاچینو« و »جیسون روباردز« اسطوره های »كوین اسپیسی« در عالم سینما هستند. J پس از همراهی با »جك لمون« در نمایش»سفر دورود راز به شب«، اعتراف كرد تحت تاثیر اخلاقیات مثبت »لمون« قرار گرفته و از او چگونه بازیگر بودن را فرا گرفته است.

زندگی خصوصی اسپیسی در محافل مطبوعاتی و هنری بازتاب چندانی ندارد، به این دلیل كه خود او علاقه ای به بازگویی آنها ندارد. او معتقد است هر چه تماشاگر كمتر با زندگی خصوصی او آشنا باشد، راحت تر او را در نقش های مختلف می پذیرد.

 

اسپیسی همواره نخستین اولویت كار هنری خود را تئاتر می داند و سال گذشته نیز اعلام كرد قصد دارد مدتی از سینما كناره گیری كرده و فقط به فعالیت های تئاتری مشغول شود.

درسال 1997، برای نخستین بار برای كارگردانی فیلمی تحت عنوان»Albino Alligatov « پشت دوربین رفت، فیلمی كه با بی اعتنایی منتقدان روبرو شود. J او به عنوان یك بازیگر»شخصیت ساز« در هالیوود مشهور است.

وی و »برایان سینگر« تاكنون دو بار با یكدیگر همكاری كرده اند. در »مظنونین همیشگی« و »سوپرمن باز می گردد« اونقش »لكس لوتر« را از آنچه »حین هالكمن« در نسخه اصلی ایفا كرده بود، به مراتب شرورتر و شیطانی تر ایفا كرد.

در سال 2005، »در نقش»ریچارد دوم« در تئاتر لندن خوش درخشید و تحسین همگان را برانگیخت.

 

»آن سوی دریا« رویای دیرینه او برای ساخت فیلمی از زندگی»بابی دارین« بود، پروژه ای كه نویسندگی، كارگردانی و بازیگری آن را به عهده گرفت. این فیلم با نخستین منتقدان روبرو شد.

 

اسپیسی در تقلید از بازیگران و هنرمندان مختلف بسیار چیره دست است. در سال 2002 در یك برنامه تلویزیونی، توانست صدای»جك لمون«، »جودی ذپح«، »كاترین هیپبورن« »ال پاچینو«، »پیتر اوتول« و »جیمز استوارت« را تقلید كند

 

جدیدترین مطالب سایت