زندگینامه صائب‌ تبریزی

زندگینامه صائب‌ تبریزی

زندگینامه صائب‌ تبریزی

ولادت و مرگ
 
زندگینامه بزرگان : سال تولد او معلوم نیست، چون بین شصت‌وپنج تا هفتادسالگى درگذشته احتمالاً میان سال‌هاى ۱۰۱۱-۱۰۱۶هـ تولد یافته است. صائب در سال ۱۰۸۱هـ در اصفهان درگذشته و در محلهٔ لنبان اصفهان Lanbān دفن شده است…

 

زندگینامه صائب‌ تبریزى

زادگاه او را بعضى تبریز و برخى اصفهان مى‌دانند. صائب پس از رسیدن به سن بلوغ به مکه و مدینه رفت و در بازگشت به مشهد سفر کرد و به عزم مسافرت به هند به هرات و کابل رفت و با میرزا احسن معروف به ظفرخان که مردى ادیب و شاعر بود و از طرف سلطان هند حکومت کابل داشت، طرح دوستى ریخت. ظفرخان او را به دربار شاه‌جهان برد. ظفرخان پیش از صائب درگذشت.

 

صائب به اصفهان بازگشت و دیگر به مسافرت‌هاى دور نرفت. تنها به قم، قزوین، اردبیل، تبریز و یزد سفر کرد صائب شهرتى یافته بود و ملک‌الشعرائى شاه‌عباس دوم به او واگذار شده بود. صائب در اصفهان در باغ تکیه‌اى که ثروتمندان در آن مى‌ساختند، اقامت گزید. شاعران به دیدار او مى‌رفتند.

 
سبک و شیوهٔ صائب
 
صائب از شاعران سبک هندى است. در شعر او تمثیل، لطافت اندیشه و کاربرد صورخیال دیده مى‌شود. غزل را در هر موضوعى به‌کار برده است. صائب شاعر تک‌بیت‌ها است.

 
آثار صائب
 
صائب شاعرى کثیرالشعر بود. دیوان او را تا دویست‌هزار بیت نوشته‌اند. صائب خود گزیده‌اى از اشعار خود را فراهم کرده است. مثنوى‌اى به‌نام قندهارنامه دربارهٔ جنگ‌هاى شاه‌عباس دوم و فتح قندهار دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت