زندگینامه معمار مصلای تهران سید پرویز مویدعهد (+عکس)

زندگینامه معمار مصلای تهران سید پرویز مویدعهد (+عکس)

طراح و معمار مصلای تهران مرحوم سید پرویز مویدعهد را بهتر بشناسید. سیدپرویز مویدعهد که 8 بهمن‌ماه دار فانی را وداع گفت، نه تنها طراح مصلای تهران بود، بلکه پروژه‌های بزرگ دیگری در ایران و خارج از کشور از او به یادگار مانده است.

 

به گزارش تالاب به نقل از ایسنا، سیدپرویز موید عهد که دقایقی دیگر (11 بهمن‌ماه) پیکرش از مقابل مصلای تهران تشییع خواهد شد، در تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و برای ادامه‌ی تحصیل به فرانسه عزیمت کرد؛

 

تا در دانشگاه «بوزار» در رشته معماری و سپس در دانشگاه «سوربن» پاریس در رشته شهرسازی مشغول تحصیل شد.

زندگینامه معمار مصلای تهران سید پرویز مویدعهد (+عکس)

او در سال ۱۹۵۶ میلادی موفق به دریافت درجه دکتری S.A.D.G با رتبه اول و نیز موفق به دریافت جایزه و مدال لورآی (بهترین دیپلم معماری در سطح دانشگاههای فنی فرانسه) شد و به پاس خدمات فرهنگی و ارایه بهترین پایان‌نامه در سال ۱۹۵۷ از سوی دانشگاه سوربن، دکتری افتخاری معماری (A.A.PHD) هم به او اعطا شد. وی همچنین در سال ۱۳۴۲شمسی به پاس ارایه طرح‌های فرهنگی و معماری از سوی دانشکده سلطنتی انگلستان (A.CH.ASS.SCOL) نشان درجه اول معماری را دریافت کرد.

 

موید عهد از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۳ شمسی به عنوان دانشیار به تدریس علوم معماری در دانشگاه پرداخت و در سال ۱۳۴۳ شمسی موفق به اخذ درجه استادی در دانشگاه تهران شد.

زندگینامه معمار مصلای تهران سید پرویز مویدعهد (+عکس)

از همان سال تدریس دروس اصول عمومی ساختمان، (کنستروکسیون سیویل)، تئوری معماری و ارزش‌های استاتیکی، تئوری شهرسازی در تاریخ معماری را آغاز کرد و در این زمینه‌ها مقالات و جزوات متعدد ارایه کرد. وی در سال ۱۳۴۸ به سمت رییس دانشکده هنرهای تزئینی (وزارت فرهنگ و هنر) منصوب شد و تا سال ۱۳۵۲ عهده‌دار این سمت بود.

 

این معمار آثار زیادی را از خود به جای گذاشته است که از این میان به این مورد‌ها می‌توان اشاره کرد: طرح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران، طرح نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی با همکاری مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی انگلستان، طرح مرکز تحقیقات شیمی دارویی و دارویی ایران، طرح مدرسه سن‌لوئی با همکاری پروفسور لوکنت (استاد معماری دانشگاه بوزار پاریس)، طرح مرکز علمی مخابرات دانشگاه تهران با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه (S.N.C.R)، طرح ساخت مصلای امام خمینی (ره)، طرح خاتم‌کاری تالار بزرگ ساختمان مجلس شورای ملی (میدان بهارستان تهران)، طرح مرمت و بازسازی و تزئینات کاخ گلستان، طرح ساختمان اداری وزارت آموزش و پرورش، طرح یک مجتمع عظیم مسکونی در فرانسه، طرح اکستانسیون و خوابگاه دانشجویان مدرسه البرز، طرح نمای جنوبی ساختمان سازمان حج و زیارت، طرح معماری فرودگاه آبادان، همکاری در تهیه طرح کاتدرال (کلیسای جامع) … با گیوم ژیله، همکاری در تهیه طرح و اجرای طرح شهرسازی حومه رم در سال ۱۹۸۰، همکاری در اداره آتیله امور تزئیناتی و طراحی کتاب‌های کودکان، ساختمان درمانگاه بیماری‌های قلب و عروق در سیرجان و…اشاره کرد.

زندگینامه معمار مصلای تهران سید پرویز مویدعهد (+عکس)

 

بسیاری از طرح‌های او از قبیل طرح بزرگ دژ نبشته و آمفی تئاتر روباز برای ۲۰۰۰ نفر و فرهنگستان علوم در خیابان قوام‌السلطنه اجرا نشده‌اند.

در سال ۱۳۸۰ به پاس زحمات و تلاش خالصانه مرحوم دکتر پرویز مؤید عهد، نشان چهره‌های ماندگار از طرف رییس جمهوری اسلامی ایران به او اهدا شد.

استاد مؤید عهد پس از سال‌ها بیماری و بستری بودن، 8 بهمن‌ماه جاری درگذشت.

 

پیکر سید پرویز مویدعهد بدرقه شد

پیکر زنده‌یاد سید پرویز مویدعهد – طراح مصلای امام خمینی (ره) – تشییع شد.

این معمار امروز (یکشنبه، 11 بهمن‌ماه) روی دوش دوستدارانش، از مقابل شبستان مصلای تهران که یکی از آثار طراحی‌شده توسط او است، به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری بدرقه است.

مؤیدعهد هشتم بهمن‌ماه 1394 در سن 86سالگی در تهران درگذشت.

او در صحن دارالرحمه‌ حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده خواهد شد.

عطا‌ءالله امیدوار از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ حاضر در این مراسم بود.

 

منبع: ایسنا
جدیدترین مطالب سایت