سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

مجموعه : سخنان بزرگان
سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

سخنان جالب و خواندنی از کارآفرینان بزرگ جهان

مجله تالاب: آنچه در این مطلب آورده شده است، برگزیده ای از سخنان بزرگترین کار آفرینان تاریخ بشر است. هر یک از این افراد تحولی اساسی در زندگی ما ایجاد کرده اند و امروزه به واسطه ابداع و اختراعشان هزاران نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

 

قطعا شما به صرف خواندن این جملات تبدیل به یک کارآفرین موفق یا یک میلیونر نمی شوید ولی این سخنان ممکن است بتواند دیدگاه شما را نسبت به زندگی تغییر دهد و زمینه ساز موفقیت های آینده شما گردد. این سخنان چکیده تجربه موفق ترین افراد تاریخ است لطفا آنها را از دست ندهید :

 


1. استیو جابز (Steve Jobs) بنیانگذار Apple:

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“معیاری برای تعیین کیفیت باشید. اغلب افراد عادت ندارند عالی باشند ولی شما می توانید بهترین باشید.”

 

استیو جابز و اپل نیازی به معرفی ندارند. زمانی که از Apple صحبت می کنید اولین چیزی که در ذهن شما نقش میبندد کیفیت است. در دنیای دیجیتال اپل معیار تعیین کیفیت بسیاری از محصولات است و زمانی که شما می خواهید کیفیت مثلا یک گوشی موبایل را بسنجید حتما آن را با یک گوشی اپل در همان سطح مقایسه می کنید.

 

ایجاد کمپانی ای مانند اپل که به عنوان یکی از بهترین برند ها در دنیای دیجیتال شناخته شده است فقط از فردی مانند استیو جابز با تفکری مانند آنچه در بالا آمده است امکان پذیر است. او نمی گوید برای کیفیت معیاری تعریف کنید او می گوید به گونه ای زندگی کنید که شما را به عنوان معیاری برای تعیین کیفیت بشناسند.

 


2. ریچارد برانسون (Richard Branson) بنیانگذار Virgin Group:

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“بزرگترین علاقه مندی من در زندگی این بوده است که برای خودم هدف های دست نیافتنی قرار دهم و سپس تمام سعی خودم را برای رسیدن به این اهداف به کار بندم.”

 

زندگی ریچارد برانسون دقیقا براساس همین جمله بنا نهاده شده است. اگر به لیست کارهایی که او کرده و شرکت هایی که راه اندازی نموده است نگاه کنید نمی توانید باور کنید که تمام اینها را یک شخص در مدت 50 سال فعالیت کاری خود انجام داده است . او را به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران دنیا می شناسند که زمینه فعالیتش بسیار وسیع و گسترده است.

 

از راه اندازی شرکتی برای فروش آهنگ های موسیقی تا راه اندازی یک خط هواپیمایی تا فعالیت در زمینه موبایل تا راه اندازی یک انتشارات کتاب، تا فعالیت در زمینه سلامتی و شاخه های متنوع و اغلب نا مربوط به هم .

 

ریچارد برانسون در حال حاضر مالک بیش از 400 شرکت در زمینه های فعالیت گوناگون می باشد و سرمایه خالص وی در سال 2014 بالغ بر 5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 


3. جان دی راکفلر (John D. Rockefeller) بنیانگذار Standard Oil:

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“پیدا کردن یک دوست در یک تجارت خیلی بهتر از پایه گذاری یک تجارت بر اساس یک رابطه دوستانه است.”

 

راکفلر را می توان از اولین میلیاردهای قرن بیستم دانست. او یکی از تاثیر گذارترین افراد در شکل گیری اقتصاد آمریکا است و از اولین کسانیست که با پایه گذاری یک شرکت نفتی وارد تجارت نفت به شکلی که امروزه وجود دارد، شده است.

 

این جمله راکفلر در کسب و کارهای امروزی نمود بسیاری دارد. بسیاری از افراد به صرف داشتن یک جمع دوستانه تصمیم می گیرند یک کسب و کار را شروع کنند.

 

کسب و کاری که بر پایه یک رابطه دوستانه شروع شده باشد ممکن است کار کند ولی همواره تحت تاثیر احساسات و روابط دوستانه اشخاص گروه خواهد بود و به همین دلیل است که این شکل از تجارت ها عموما با شکست روبه رو می شود و حتی رابطه دوستانه افراد درگیر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. پس فراموش نکنید دوستان خوب الزاما شرکای کاری خوبی برای هم نخواهند بود.

 

 

4. توماس ادیسون (Thomas Edison) مخترع لامپ :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“من هیچ وقت شکست نخوردم من فقط 10 هزار راه پیدا کردم که به هدف نمی رسید.”

 

بدون شک توماس ادیسون یک انسان فوق العاده و یکی از تاثیر گذارترین افراد در شکل گیری زندگی صنعتی امروزه ماست. علی رغم اینکه عمده شهرت وی برای اختراع لامپ می باشد ولی او در طول زندگی خود بیش از 1000 اختراع به ثبت رسانده است که بسیاری از آنها پایه گذار شکل گیری ابزارهایی است که امروزه ما در زندگی خود از آن استفاده می کنیم.

 

اگر بخواهیم از دیدگاه ما به زندگی این مرد بزرگ نگاه کنیم احتمالا خواهیم گفت او برای هر موفقیتی که به دست آورده است بارها شکست خورده ولی از دیدگاه ادیسون همه اینها تجربه هایی بوده است که به او در پیدا کردن راه درست کمک کرده اند. اگر شما یاد نگیرید که به اشتباهات خود به عنوان یک معلم نگاه کنید هیچ وقت به موفقیت نخواهید رسید.

 


5. ری کراک (Ray Kroc) رئیس افسانه ای مک دونالد :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“شانس با تلاش ارتباط مستقیم دارد. هر چه قدر بیشتر تلاش کنید خوش شانس تر خواهید بود. “

ری کراک رئیس افسانه ای مک دونالد و کسی که مک دونالد را به غول صنعت رستوران های فست فود در دنیا تبدیل کرد، طعم موفقیت را در دهه ششم زندگی خود چشید. او برای رسیدن به موفقیت 30 سال تلاش کرد و زمانی به موفقیت رسید که شاید از نظر خیلی ها زمانی برای بازنشستگی باشد.

 

اگر در حال حاضر مک دونالد با ارزشی بالغ بر 35 میلیارد دلار در بیش از 110 کشور دنیا با 35 هزار شعبه و بیش از 440 هزار کارمند مشغول فعالیت است تنها به این دلیل است که فردی مانند ری کراک با تفکر “شانس یعنی تلاش” در راس آن بوده است. پس اگر فکر می کنید که در زندگی انسان خوش شانسی نیستید به میزان تلاش خودتان نگاه کنید.


6. دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس سازمان ترامپ :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“گاهی اوقات شما با شکست در یک نبرد، راهی برای پیروزی در جنگ پیدا می کنید. “

 

دونالد ترامپ تاجر، سرمایه گذار، نویسنده و مجری مطرح امریکایی است که کار خود را با سرمایه گذاری در بازار املاک امریکا شروع کرد و کم کم دامنه فعالیت خود را گسترش داد و تبدیل به یکی از ثروتمند ترین افراد جهان گردید.

 

زندگی ترامپ دقیقا تعبیری از جمله ایست که در بالا آورده شده است. او در سال 1990 و در اوج شهرت و ثروت به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت وام 2 میلیارد دلاری بر شکست شد و اگر چه در اثر این اتفاق اکثر دارایی خود را از دست داد ولی دوباره به دنیای تجارت بازگشت و حتی به موفقیتی بیشتر از قبل دست یافت. وی روش خود را برای عبور از بحران و بازگشتن به اوج در دو کتاب “هنر بقا” و “هنر بازگشت” به نگارش در آورده است.

 


7. بیل گیتس (Bill Gates) بنیانگذار Microsoft :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“موفقیت یک معلم فریبکار است . او به افراد باهوش تلقین می کند که شما هیچگاه اشتباه نمی کنید.”

جمله ای بسیار زیبا از یکی از موفق ترین و ثروتمندترین افراد دنیا. موفقیت ها بسیار کمتر از اشتباهات به ما درس میدهند زیرا موفقیت می تواند این حس را در ما به وجود آورد که راه بهتری برای انجام کاری که در آن موفق بوده ایم وجود ندارد و این بزرگترین دلیلیست که اغلب افراد از یک حدی بیشتر پیشرفت نمی کنند.

 

گیتس بعد از کناره گیری از مدیریت مایکروسافت نیز دست از تلاش بر نداشت و به موفقیت های قبلیش در مایکروسافت قانع نشد. او به همراه همسرش بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرد که در حال حاضر بزرگترین بنیاد خیریه دنیا می باشد.

 

حجم کمک های بشر دوستانه این بنیاد به بیش از 34 میلیارد دلار می رسد ولی با اینحال همچنان بیل گیتس جزو 5 ثروتمند برتر دنیا می باشد.


8. والت دیزنی (Walt Disney) بنیانگذار کمپانی والت دیزنی :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“یکی از بهترین انواع تفریحات انجام دادن کارهای غیر ممکن است.”

والت دیزنی بنیانگذار کمپانی دیزنی و خالق برجسته ترین انیمیشن های قرن بیستم نیازی به معرفی ندارد. حتما هر یک از ما خاطره ای خوش با یکی از انیمیشن ها یا شخصیت های کارتونی والت دیزنی در ذهن خود داریم.

 

بسیاری از تکنولوژی ها و ایده های تجاری که دیزنی در خلق آثار خود استفاده می کرد تا قبل از او وجود نداشتند و انجام دادن آنها غیر ممکن به نظر می رسید. نکته مهم این است که او به چشم یک تفریح به انجام دادن کارهای غیر ممکن نگاه می کرد یعنی کاری که از انجام دادن آن لذت میبرد و شاید این یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت دیزنی بوده است.

 

چند نفر از ما از کاری که انجام می دهیم لذت می بریم؟

 


9. سام والتون (Sam Walton) بنیانگذار وال مارت :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“داشتن بالاترین سطح انتظار، کلید موفقیت در هر چیزیست.”

حتما تعجب خواهید کرد زمانی که بشنوید تعداد کارمندان فروشگاه های زنجیره ای وال مارت در سراسر دنیا از جمعیت اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر است. تعداد کارمندان این فروشگاه که بنیانگذار آن سام والتون در سال 1962 بوده است به بیش از 2.2 میلیون نفر در سراسر دنیا می رسد و این فروشگاه ها در حال حاضر بالغ بر 11 هزار شعبه در سراسر دنیا دارند.

سام والتون بنیانگذار بزرگترین فروشگاه زنجیره ای دنیا به نکته بسیار مهمی در این جمله اشاره می کند. او می گوید زمانی که شما بالاترین سطح انتظار را نسبت به خود، دیگران و محیطی که در آن زندگی یا کار می کنید داشته باشید محیط شما نیز سعی در بر آورده کردن این انتظارات می نماید و شما را به سمت موفقیت رهنمون می کند.

 

زمانی که شما از خودتان انتظار دارید که کاری را به بهترین نحو انجام دهید تمام سعی خود را خواهید کرد که آن کار را به بهترین شکل انجام دهید.

 

زمانی که از اطرافیان خود انتظار دارید که بهترین بر خورد را با شما داشته باشند آنها نیز سعی در بر آورده کردن این انتظار خواهند داشت. و به طور کلی زمانی که سعی می کنید همه چیز به بهترین شکل باشد زندگی شما نیز بر همین اساس تنظیم خواهد شد.

 


10. جف بزوس (Jeff Bezos) موسس سایت آمازون :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“برند شما آن چیزی است که مردم در مورد شما می گویند، زمانی که شما در اطاق نیستید.”

اگر تنها یک نفر وجود داشته باشد که بتواند در باره برند و برند سازی صحبت نماید آن فرد کسی نیست جز جف بزوس بنیانگذار Amazon.com. کمپانی آمازون در سال 2010 به عنوان قابل اعتماد ترین برند در آمریکا شناخته شده است و این گواهیست بر آنچه در خصوص جف بزوس گفتیم. مردم بارها از آمازون خرید می کنند زیرا می دانند که خریدی مطمئن خواهند داشت و آنچه که به دستشان خواهد رسید همان چیزیست که انتظار دارند.

 

ایجاد همچین کمپانی ای که شاید بتوان آن را پایه گذار خرید اینترنتی و تجارت الکترونیک نامید تنها از کسی مانند جف بزوس با تفکری مانند آنچه در بالا بدان اشاره شده است ساخته است: ارائه خدمات به نحوی که مشتریان شما بزرگترین مشوق برای خدمات شما باشند..

 


11. لری الیسون (Larry Ellison) بنیانگذار کمپانی اُراکل :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“زمانی که شما شروع به نو آوری می کنید، باید خودتان را آماده کنید که همه شما را دیوانه خطاب کنند.”

نو آوری در هر کاری بسیار سخت است زیرا شما همواره در مقابل آدم هایی قرار میگیرد که به دلیل عدم درک درست از کاری که شما مشغول انجام آن هستید، سعی در این خواهند داشت که به شما بقبولانند که قادر به انجام آن کار نخواهید بود و یا کاری که می کنید نتیجه احمقانه ای خواهد داشت.

 

و به اعتقاد لری الیسون پنجمین مرد ثروتمند دنیا، آنچه که در این مسیر می تواند به شما کمک کند که تمام این انتقادات و حتی توهین ها را پشت سر بگذارید و در کاری که شروع کرده اید به موفقیت برسید، اعتقادی خواهد بود که شما به خودتان و کارتان دارید. به قول هنری فورد : اگر شما فکر میکنید که می توانید پس حتما می توانید.


12. هنری فورد (Henry Ford) بنیانگذار کمپانی فورد :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“چه شما فکر کنید که می توانید کاری را انجام دهید و چه فکر کنید که نمیتوانید آن کار را انجام دهید، در هر دو حالت درست فکر می کنید.”

 

کمتر کسی است که محصولات کمپانی عظیم خودروسازی فورد را نشناسد. هنری فورد بنیانگذار یکی از عظیم ترین کمپانی های خودروسازی و از موفقترین و ثروتمند ترین افراد تاریخ در این جمله به اهمیت طرز فکر در رسیدن به موفقیت اشاره می کند.

 

او می گوید اگر شما فکر می کنید که در کاری موفق خواهید شد پس در آن کار به موفقیت خواهید رسید و اگر فکر می کنید توان انجام کاری را ندارید پس قادر به انجام آن نخواهید بود. در حقیقت این طرز فکر شما و نوع نگرش شما به زندگی است که می تواند عامل موفقیت یا شکست شما گردد.

شرکت فورد در حال حاضر بیش از 180 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و دارایی های این شرکت در سال 2014 بیش از 200 میلیارد دلار تخمین زده شده است.


13. کارلوس اسلیم (Carlos Slim) صاحب کمپانی Telecoms :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“زمانی که شما برای تفکرات و اعتقادات دیگران زندگی می کنید، در حقیقت شما مرده اید.”

کارلوس اسلیم را می توان ثروتمند ترین مرد دنیا دانست. او برای سه سال متوالی و از سال 2010 تا سال 2013 در لیست ثروتمند ترین افراد دنیا همواره نفر اول بوده است. او صاحب بیش از 200 شرکت در دنیا می باشد و سرمایه خالص او در سال 2014 بالغ بر 80 میلیارد دلار بر آورد شده است.

 

از دیدگاه کارلوس اسلیم تنها یک عقیده در خصوص آنچه شما انجام می دهید در دنیا مهم است و آن عقیده و نظر خود شماست. شما نمیتوانید طوری زندگی کنید که موجبات خشنودی همه را فراهم کنید و اگر تلاش خود را در این راستا به کار بندید قطعا زندگی خود را به هدر داده اید. پس طوری زندگی کنید که خودتان دوست دارید نه آن طور که بقیه می پسندند.

 


14. ماری کی اش (Mary Kay Ash) بنیانگذار کمپانی آرایشی بهداشتی ماری کی :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“الزاما افراد با استعداد با انبوهی از ایده های ناب بهترین ها نیستند. بهترین ها کسانی هستند که حتی اگر فقط یک ایده دارند رسیدن به آن را دنبال می کنند.”
ماری کی اش را می توان سر آغاز حضور موفق زنان در دنیای تجارت دانست.

 

او اولین زنیست که در قرن بیستم به موفقیت در دنیای تجارت رسید و راه را برای حضور زنان در دنیای تجارت باز کرد. او تجارت خود را با همکاری پسرش و با سرمایه اندک 5000 دلاری و در دهه 50 زندگی آغاز کرد و توانست پایه گذار کمپانی لوازم آرایشی و بهداشتی “ماری کی” یکی از معتبرترین برند ها در دنیای لوازم آرایشی گردد. همچنین ماری کی را از بنیانگذاران بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم می دانند.

نکته ای که یکی از موفقترین زنان قرن بیستم بدان اشاره می کند این است که ایده به تنهایی شما را به موفقیت نخواهد رساند. ایده ای که اجرایی نگردد فقط در حد یک ایده باقی خواهد ماند و آنچه که می تواند عامل موفقیت باشد نه استعداد ذاتی شما، بلکه پیگیری و تلاش شما در رسیدن به موفقیت است.


15. لری پیج (Larry Page) بنیانگذار گوگل :

سخنان آموزنده از کارآفرینان بزرگ جهان

“زندگی دو شانس به شما داده است: یکی اینکه تغییراتی بزرگ در دنیا به وجود آورید و دیگری اینکه تغییراتی کوچک در کسانی که دوستشان دارید. هر دو اینها شانس های فوق العاده ای هستند و فراموش نکنید که فرصت شما بسیار کوتاه است و خیلی زودتر از آن چیزی که تصور کنید به پایان خواهد رسید.”

 

یک جمله بسیار زیبا برای پایان دادن به این مقاله از زبان فردی که بنیانگذار بزرگترین کمپانی اینترنتی در دنیا می باشد. گوگل در حال حاضر بیش از 50 هزار کارمند در سراسر دنیا داشته و ارزش دارایی های این شرکت به بیش از 110 میلیارد دلار می رسد.

تغییراتی که لری پیج و گوگل در دنیای تکنولوژی پدید آوردند بر هیچ کسی پوشیده نیست. تعبیر ایجاد تغییرات بزرگ در دنیا در مورد آنچه که با آمدن گوگل در دنیای اینترنت روی داد، کاملا صدق می کند. و آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که لری پیج تغییرات بزرگ در دنیا را هم سطح ایجاد تغییرات کوچک در کسانی که دوستشان دارید قرار می دهد. ما چه قدر در زندگیمان برای رسیدن به این دو هدف تلاش می کنیم؟

 

امیدواریم مجموعه این سخنان برای شما مفید و جذاب بوده باشد و با بهره گیری از این نکات بتوانید تحولی اساسی در زندگی کاری و حرفه ای خود ایجاد کنید.

 

برگرفته از: رایانمهر

 

جدیدترین مطالب سایت