فوتبال
سفارش تبليغات اينترنتي
درمان هموروئيد
مشخصات خودروهای ایرانی و خارجی
تبلیغات متنی
گالری عکس
فوتبال

روش استفاده از سرویس آمارگیر گوگل ( Google Analytics )

روش استفاده از سرویس آمارگیر گوگل ( Google Analytics )

بسیاری از وبمستر ها و وبلاگ نویسان نیاز دارند تا اطلاعات بازدید کنندگان سایت یا وبلاگ خود را داشته باشند تا با آنالیز آن بتوانند برای تعیین مسیر درست حرکت سایت خود تصمیم گیری کنند به همین خاطر نیز این روزها در اینترنت سرویس های بسیاری که توانایی آمارگیری از سایت ها و وبلاگ های مختلف دارند به وجود آمده اند. آمارگیر گوگل ( Google Analytics ) نیز یک نمونه قدرتمند و البته رایگان اینگونه سرویس ها است که در این نوشته با چگونگی عضویت و نصب آن بر روی سایت یا وبلاگ خود آشنا می شویم.

 

سرویس آمار گیر گوگل چه امکاناتی را به وبمستر ها و وبلاگ نویسان می دهد ؟

البته می توان دلیل استقبال کاربران از استفاده از این سرویس در سایت ها و وبلاگ های خود را چیزی غیر از معروف بودن کمپانی گوگل دانست. بله ، بسیاری از وبمستر ها و وبلاگ نویسان از این سرویس استفاده می کنند چون می دانند این سرویس به صورت رایگان می تواند امکانات زیادی را برای آنالیز آمار بازدید کنندگان سایت خود به آن ها بدهد و در سیستم های آمارگیر وب همیشه جزء اولین و بهترین سرویس ها در این زمینه بوده است. در زیر با تعدادی از مزایا و قابلیت هایی که این سرویس می تواند برای ما داشته باشد آشنا می شویم.

  • چند نفر از سایت شما دیدن کرده اند ؟ یکی از پایه ای ترین اطلاعاتی که سرویس آمارگیر گوگل به شما می دهد این است که به کل چند نفر در بازه ی زمانی که برای آن مشخص می کنید ( مثلاً امروز ، دیروز ، این ماه و … ) از سایت شما بازیدید کرده اند که به آن Unique Page View نیز می گویند. همچنین امکان تعداد دفعاتی که یک صفحه نمایش داده شده است نیز ممکن است با استفاده از مقدار موجود در Page View که توجه داشته باشید این مقدار نمایشگر تعداد افرادی نیست که به آن صفحه سر زده اند بلکه ممکن است یک کاربر از آن صفحه ۱۰ بار بازدید کرده باشد پس به Page View آن صفحه ۱۰ عدد اضافه می شود اما به Unique Page View تنها ۱ عدد اضافه می شود.
  • محتوا و صفحات محبوب سایت شما کدام ها هستند ؟ یکی دیگر از امکاناتی که استفاده از این سرویس به شما می دهدئ این است که بدانید از طرف بازدید کنندگان کدام نوشته ها و صفحات سایت شما بیشتر بازدید شده است و با استفاده از این اطلاعات می توانید ادامه مثیر سایت خود را زیرکانه تر مشخص کنید برای رسیدن به موفقیت بیشتر که خواسته هر وبمستر و وبلاگ نویس است.
  • چند درصد و یا چند نفر به محض دیدن سایت شما از آن خارحج شده اند ؟ یکی دیگر از اطلاعاتی که این آمارگیر وب به شما رائه می دهید این است که چند نفر یا چند در صد تنها با دیدن یک صفحه از سایت شما از آن خارج شده اند. شما با دانستن این اعداد و البته صفحاتی که در آن این اتفاق افتاده است می توانید راهکارهایی را برای ماندگار کردن بازدید کنندگان در سایت خود مثلاً با نمایش لینک مطالب مرتبط در سایت خود انجام دهید.
  • بازدید کنندگان سایت شما از کجا آمده اند ؟ یکی از اطلاعاتی که در انجام بهینه سازی سایت یا وبلاگ شما برای موتور های جستجوگر ( SEO ) خیلی مفید است این است که بازدید کنندگان فعلی سایت شما از چه منبعی به سایت شما وارد شده اند که گوگل این منابع را به سه دسته کلی سایت های لینک دهنده ( Referral links ) ، موتورهای جستجوگر ( Search Engines ) و افرادی که با تایپ آدرس سایت یا صفحات سایت شما به آن وارد شده اند تقسیم کرده است که با کلیک بر روی هر کدام می توانید اطلاعات کاملی را برای آن ها مشاهده کنید. مثلاً با رفتن به بخش موتورهای جستجوگر می توانید عباراتی که کاربران در موتورهای جستجوگر تایپ کرده اند و از آن طریق به سایت شما وارد شده اند را ببینید که در بهینه سازی کلمات کلیدی سایت شما این می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار باشد.
  • بازدید کنندگان سایت شما به چه قسمتی از سایت شما رفته اند ؟ یکی از قابلیت هایی که این سرویس به شما می دهد این است که بدانید وقتی بازدید کننده ای به سایت شما آمد از طریق چه صفحه ای وارد سایت شما شده ، به کدام صفحه یا صفحات سایت شما سر زده است و در کدام صفحه از سایت شما از سایت شما خارج شده است. شما با دانستن این اطلاعات می توانید راهکارهایی را برای تغییر طراحی سایت خود و بهینه سازی ساختار آن برای افزایش بازدید از صفحات داخلی سایت خود و همچنین بیشتر نگه داشتن کاربران در سایت خود را ایجاد کنید.

البته توجه داشته باشید معرفی و بررسی امکانات معرفی شده این سرویس و همچنین امکاناتی که ما در بالا حتی نامی از آن ها نبرده ایم هر یک برای خود نیازمند آموزش نوشته ی دیگری هستند تا به صورت کامل با چگونگی نمایش و استفاده از آن ها در آمارگیر گوگل آشنا شوید که اگر از دنبال کنندگان سایت تورتک باشید مطمئناً می توانید اطلاعات کامل تری را در آموزش های بعدی تورتک کسب کنید.

 

چگونگه در آمار گیر گوگل عضو شوم و از آن استفاده کنم ؟

قبل از اینکه شروع به استفاده از این سرویس برای سایت یا وبلاگ خود کنید لازم است با استفاده از حساب کاربری گوگل خود در بخش آمار گیر گوگل اطلاعات سایت یا وبلاگ خود را در این سرویس گوگل ثبت کنید تا بتوانید از این سرویس به راحتی و البته رایگان استفاده کنید. برای انجام صحیح این کار می توانید مراحل زیر را یک به یک دنبال کنید.

۱. به صفحه سرویس آمارگیر گوگل بروید. ( http://www.google.com/analytics  )

2. در صفحه ظاهر شده بر روی دکمه Access Analytics برای دسترسی به این بخش از گوگل کلیک کنید.

۳. در صفحه ظاهر شده با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور حساب گوگل خود به مرحله بعد بروید. ( اگر هنوز حساب کاربری در گوگل ندارید از Create an account now  یکی برای خود بسازید )

۴. سپس اگر شما برای اولین بار باشد که قصد استفاده از این سرویس را داشته باشید صفحه ای که شامل مراحل عضویت و استفاده از این سرویس به شما نمایش داده می شود و در سمت چپ آن دکمه ای برای شروع استفاده و عضویت با نام Sign Up وجود دارد که با کلیک بر روی آن مستقیم به صفحه اضافه کردن پروفایل سایت یا وبلاگ خود برای استفاده از آمارگیر گوگل منتقل می شوید.

۵. در صفحه ظاهر بعد همانند تصویر پایین اطلاعات سایت یا وبلاگ خود را که می خواهید از آمارگیر گوگل در آن استفاده کنید و دیگر تنظیمات خواسته شده را وارد کنید.

روش استفاده از سرویس آمارگیر گوگل ( Google Analytics )

بسیاری از کاربران تا کنون برای من ایمیل زده اند که در آن نوشته اند آیا اجازه داده به گوگل برای اشتراک گذاری اطلاعات آمارگیری شده از سایت آن ها به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی سایت آن ها آسیب نمی رساند ؟ در جواب این سوال باید بگوییم که خیر ، همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید این اشتراک گذاری و اجازه آن به دو صورت از شما گرفته می شود.اولین گزینه که می تواند یک امکان بسیار مفید نیز برای شما باشد اگر از سرویس های دیگر گوگل مانند سرویس نمایش تبلیغات اینترنتی گوگل و … استفاده می کنید این امکان را می دهد که حساب های دیگر شما در گوگل به اطلاعات ذخیره شده در باره آمار بازدید صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند که همانطور که متوجه شده اید در این صورت این اطلاعات با فرد یا سازمان خاصی اشتراک گداری نمی شود و تنها در اصل خود شما هستید که از آن استفاده می کنید. در مورد دومین اجازه ای که از شما در باره اشتراک گذاری اطلاعات موجود در آمارگیر گوگل شما گرفته می شود نیز با اینکه گفته شده است ممکن است این اطلاعات به صورت عمومی نمایش داده شود اما ذکر شده است که تمامی مشخصاتی که ممکن است نشان دهد این آمار برای سایت یا وبلاگ شما است از داده ها حذف می شود و تنها از اطلاعات دیگر استفاده می شود. مثلاً دادن این اجازه به گوگل می تواند گوگل را در انتشار تعداد استفاده های سایت های فارسی زبان از این سرویس کمک کنید و …

همچنین توجه داشته باشید که انتخاب کشور در این مرحله که همانطور که می بینید کشور ایران ( Iran ) نیز در آن وجود دارد ، کمک می کند که در آینده از ساعت دقیق ورود کاربران و آمار های جزئی در روز های مختلف مثل وضعیت ترافیکی بازدید در ساعات یک روز خاصت در سایت یا وبلاگ خود به درستی آگاه شوید.

۶. حال با انجام مراحل بالا شما با موفقیت در سرویس آمارگیر گوگل عضو شده اید و با کپی کردن کدی که در صفحه Tracking Code در قالب سایت یا وبلاگ خود ( قبل از کد </head> در کد HTML صفحات سایت خود ) که به صورت خودکار برای شما به نمایش گذاشته می شود می توانید استفاده از آمارگیر گوگل را در سایت خود آغاز کنید و با استفاده از این سرویس آنالیز دقیقی بر روی بازدید کنندگان سایت خود و … داشته باشید.

 

توجه داشته باشید که شما بعد از کپی کردن کد داده شده از طریق این سرویس در قالب سایت یا وبلاگ خود تازه این سرویس را بر روی سایت خود نصب کرده اید و گوگل شروع به شمارش و آمار گیری از بازدید کنندگان سایت شما می کند. برای نمایش آمار بازدید سایت خود می توانید از محیط داشبورد آمارگیر گوگل که با انجام مراحل بالا در آن قرار گرفته اید از منوی My Site گزینه Report را بزنید تا با دنیای اطلاعات و آمار هایی که گوگل در مورد بازدید کنندگان سایت شما می دهد آشنا شوید که حتماً چگونگی استفاده از آن اطلاعات برای بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجوگر و افزایش بازدید کنندگان سایت خود را نیز در آموزش های بعدی در تورتک می توانید بخوانید.

 

 

مجردها کليک کنيد
خرید بلبط هواپیما
پربیننده ترین مطالب
جدیدترین مطالب امروز
Xبستن تبليغ
فوتبال