طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان شیرازی

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان شیرازی

مواد لازم ته چین مرغ و بادمجان شیرازی

 

برنج :  چهار پیمانه (640 گرم)

 بادنجان پوست كنده و حلقه شده :  پنج عدد(550 گرم)

 نمك و روغن مایع :به میزان لازم

 سینه‌مرغ خرد شده : 400 گرم

 فلفل سیاه پودر شده :  به میزان لازم

 زعفران حل شده :   4/1پیمانه(40 میلی‌لیتر)

 تخم‌مرغ :   دو عدد (110 الی 120 گرم)

 ماست چكیده ترش : 1 و 4/1پیمانه (250 گرم)

 كره یا روغن جامد ذوب شده : نصف پیمانه (80 میلی‌لیتر)

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان شیرازی

برنج را از هفت الی هشت ساعت قبل با مقداری آب و نمك خیس كرده بادنجان‌ها را نیز به مدت یك ساعت در مقداری آب و نمك قرار می‌‌دهیم تا تلخی آن گرفته شود. سپس بادنجان‌ها را شسته و در آبكش ریخته و با دستمال تمیز خشك می‌‌كنیم.

 

یك طرف آنها را در روغن سرخ كرده، روی حوله كاغذی گذاشته تا روغن اضافی آن گرفته شود. سینه‌مرغ را با نمك، فلفل و نیمی از زعفران مزه‌دار كرده و در روغن تفت می‌‌دهیم.

 

در این فاصله، در قابلمه مناسبی آب را جوش آورده برنج خیس شده را داخل آن می‌‌ریزیم. در فاصله‌ای كه برنج پخته می‌شود، تخم‌مرغ‌ها را با همزن دستی زده، با ماست، نمك، بقیه زعفران و نیمی از كره مخلوط می‌كنیم.

 

مقداری از مایه را برای كف قابلمه كنار می‌گذاریم. سپس برنج را در آبكش ریخته، نیمی از برنج را با مایه ته‌چین مخلوط می‌كنیم. كف و دیواره ظرف مناسبی را با روغن مایع چرب كرده و روی حرارت ملایم قرار می‌‌دهیم تا داغ شود.

 

سپس از روی حرارت برداشته، از مایه ته‌چینی كه كنار گذاشته بودیم، كف ظرف ریخته و بادنجان‌ها را طوری می‌چینیم كه طرف سرخ نشده آن زیر باشد و روی آن یك ردیف مرغ قرار می‌دهیم. دوباره مقداری از مایه ته‌چین ریخته، پس از آن بادنجان و مرغ را می‌گذاریم.

 

روی آن را با مایه ته‌چین و برنج پر كرده و روی حرارت قرار می‌دهیم. زمانی كه بخار برنج بلند شد بقیه كره را با حرارت ملایم داغ كرده، روی آن می‌ریزیم و می‌گذاریم با حرارت ملایم دم بكشد.

 

جدیدترین مطالب سایت