طرز تهیه زرشک پلو خانگی بصورت حرفه ای

طرز تهیه زرشک پلو خانگی بصورت حرفه ای

آموزش و نکات مهم در طرز تهیه زرشک پلو

یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی‌ها زرشک پلو است. با وجود این خوشمزگی اغلب خانم‌ها بر این باورند که طبخ آن بسیار راحت است در صورتی که برای تهیه و طبخ غذا باید به مواد اولیه آن دقت کنید. هرچه برنج این غذا مرغوب‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد شد.

 

 امروزه در بازار، برنج‌های خارجی بسیاری موجود است که هم به خاطر قیمت و هم این‌که پخت راحتی دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این نوع برنج‌ها موقع جوشیدن بسیار قد می‌کشد و شکل ظاهری زیبایی دارد ولی نه عطرش خوب است و نه طعم خوبی دارد، ولی برنج اصیل ایرانی این طور نیست و ممکن است موقع جوشیدن خیلی قد نکشد ولی عطر و طعم منحصر به فردی دارد.

 

طرز تهیه زرشک پلو خانگی بصورت حرفه ای

برنج خوش‌ عطر ایرانی

پس برای تهیه زرشک پلو حتما از برنج ایرانی استفاده کنید. همچنین بهتر است برنج، آبکش شود. ( البته کته آن هم خوشمزه است.) پلو را مانند همیشه آبکش کرده و دم کنید.

 

یکی دیگر از نکات مهم در طبخ این غذا تهیه زرشک است. وقتی برای خرید زرشک به بازار می‌روید، دقت کنید که زرشک فاسد و مانده به شما ندهند. زرشک خوب، قرمز روشن و خوشرنگ است، بنابراین از خریدن زرشک‌هایی که رنگ تیره دارد خودداری کنید.

 

زرشک را​ یک ربع در آب سرد خیس کنید. بعد درون یک آبکش بریزید و داخل یک کاسه بزرگ‌تر بگذارید و آب سرد روی آن باز کنید، مدتی بگذارید داخل آب باشد تا شن آن ته‌نشین‌شده و زرشک‌ها تمیز شود. بعد فرصت دهید تا زرشک‌ها خوب خشک شود.

 

طرز تهیه زرشک پلو خانگی بصورت حرفه ای

سه راه تفت دادن زرشک

دو عدد پیاز متوسط را ریز رنده کنید و در روغن سرخ‌کردنی بریزید و بگذارید طلایی شود. پس از طلایی شدن، زرشک‌های شسته را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید و زیر آن را خاموش کنید.

 

راه دیگر این است که زرشک را در روغن ریخته و به نسبت زرشک یک یا دو عدد هویج را رنده ریز کرده و همراه با زرشک‌ها تفت دهید.

 

روش سومی هم هست که طی آن زرشک را درون روغن می‌ریزید و اندازه یک قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه می‌کنید و مقداری شکر و زعفران هم روی زرشک‌ها می‌ریزید و می‌گذارید تا یک ربع بماند بعد آن را کمی تفت می‌دهید.

 

در هر صورت یادتان باشد زرشک نیاز به سرخ‌شدن زیاد ندارد. همین که زرشک کمی پف کرد آماده شده است.

 

مقداری برنج داخل زرشک سرخ‌شده بریزید و با آن مخلوط کرده و موقع‌کشیدن برنج از این زرشک و پلو برای تزئین استفاده کنید.

طرز تهیه زرشک پلو خانگی بصورت حرفه ای

سه روش برای پخت مرغ

اغلب خانواده‌ها زرشک پلو را با مرغ میل می‌کنند. هر خانمی برای طبخ مرغ روش خودش را دارد. ما سه روش پخت مرغ را توضیح می‌دهیم.

 

اگر می‌خواهید مرغ رژیمی تهیه کرده و میل کنید، دو عدد پیاز را پوست کنده، حلقه‌حلقه کرده و در قابلمه بگذارید. چند حبه سیر را هم پوست بکنید و ریز کنید و داخل ظرف بریزید.

 

سپس مقداری آب درون قابلمه ریخته و کمی زعفران هم به آن اضافه کنید و به همراه نمک بگذارید تا آرام بجوشد و مرغ کاملا بپزد. یادتان باشد وقتی مرغ پخت، نباید آب زیادی در قابلمه باشد.

 

روش دیگر آن است که مرغ را درون روغن سرخ کنید. بعد مرغ را بیرون آورده و مقداری رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه درون روغن ریخته و آنها را تفت دهید تا رنگ رب‌گوجه عوض شود. حالا مقداری آب، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه درون رب ریخته و پس از مخلوط‌ شدن آنها را روی مرغ بریزید و بگذارید به آرامی بجوشد تا مرغ بپزد.

 

در روش سوم مرغ‌ها را با پوست شسته، برش‌ دهید. ته ظرفی نچسب ( پیرکس‌ ) را مقداری روغن بریزید و برش‌های مرغ را درون آن بگذارید. دو عدد پیاز متوسط و سه عدد هویج را حلقه‌حلقه کرده و اطراف مرغ بریزید.

 

دو عدد ساقه کرفس و یک عدد فلفل دلمه را خلالی خرد کنید و روی پیاز و هویج بریزید. دو عدد کدو سبز را هم با پوست خوب بشویید و کنار بقیه سبزیجات حلقه‌حلقه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و زنجبیل را هم در نصف لیوان آب حل کرده و روی مرغ‌ها بریزید.

 
نسبت به اندازه مرغ، حدود یک لیوان آب هم روی مواد ریخته و در ظرف را با فویل بپیچید و ظرف را روی درجه 200 سانتیگراد در پنجره وسط فر قرار دهید. بعد از یک ساعت و نیم ظرف مرغ را بیرون بیاورید.
 
در صورت پخته‌شدن مرغ، مقداری زعفران داخل نصف استکان آب جوش حل کنید و روی آن بریزید و شعله گریل را روشن کرده و بگذارید تا روی مرغ کمی برشته شود.

 

با هر یک از این شیوه‌ها که زرشک پلو با مرغ را تهیه کردید، آن را در جمع گرم خانواده میل کنید و از یک ناهار دور هم لذت ببرید.

جدیدترین مطالب سایت