داستان موفقیت تاجر بامبو

مجموعه : داستان جالب
داستان موفقیت تاجر بامبو

ماجرای تاجر بامبو

احتمالا کمی هم نصیحت تان می کنند که «برو دنبال یک رشته به درد بخور». اما رشته هایی مانند کشاورزی، تاریخ، فیزیک، مهندسی شیلات، باستان شناسی، علوم دینی و…

 

هم فرصت شغلی دارند؛ منتها چون کسی قبلا جاده موفقیت شان را آسفالت نکرده، قدم گذاشتن در آنها برایتان سخت و وحشتناک به نظر می رسد. اگر باور نمی کنید، این داستان موفقیت را بخوانید.

 

ماجرا از کودکی اش شروع شد. از همان زمان ها دوست داشت در باغچه پر از بوته های بامبو خانه شان بازی کند. آهنگ وزش نسیم لابه لای بامبو ها، گوشش را نوازش می داد.

 

جکی الان ۴۷ ساله است و زیست شناسی با گرایش آبزیان خوانده، بعد از تحصیلاتش می خواست در صنعت ماهی آزاد کار کند اما بعد از مدتی فهمید که حال و حوصله درگیری با رقبای این بازار را ندارد.

 

علاقه دیرینه اش به گل، گیاه و طبیعت باعث شد به فکر تجارت گیاه بیفتد. در مزرعه ۲۸ هکتاری شان ۲۰ بیشه زار بامبو کاشت و توانست انواع آپارتمانی این گیاه را به هم قلمه بزند. آخر برخی از انواع بامبو مثل لوبیای سحرآمیز رشد می کنند یعنی هر ۱ ساعت ۴ تا ۵ سانتی متر بلند می شوند.

داستان موفقیت تاجر بامبو

خانم هینریچر «باغ جوانه های بو» را در سال ۱۹۹۸ احداث کرد.

 

از همان ابتدای کار دریافت بامبو استفاده های زیادی دارد؛ چوب ماهیگیری، اسکیت بورد، مصالح ساختمانی، مبلمان، کف پوش و حتی روکش و روتختی های لیننی!

 

بامبو ۴ برابر دیگر درختان آب جذب می کند و ۳۵ درصد اکسیژن بیشتری آزاد می کند بنابراین برای دوست داران و محافظان طبیعت گیاهی ارزشمند محسوب می شود.

 

جکی هینریچر راه سختی در پیش داشت. ابتدا باید گیاهچه های بامبو را حاضر می کرد. کار مهم، سخت و دقیقی بود زیرا بامبو ها تنها هر ۵۰ تا ۱۰۰ سال گل می دهند و تقسیم کردن گیاه بامبو در نهایت آن را از بین خواهد برد.

 

برای با موفقیت طی کردن این مرحله از یک متخصص محیط های کشت گیاهی به نام «رندی بر» کمک گرفت. دیگران که ۲۷ سال روی بامبو ها آزمایش انجام داده بودند مدام آنها را از ادامه این کار منع می کردند اما جکی باور داشت که بالاخره موفق می شود بنابراین ادامه داد.

 

او حق داشت برای انجام این کار احساس خطر و فوریت کند زیرا جنگل های بامبو در حال خشک شدن هستند. سازمان ملل هم اعلام کرده که بامبوها منابع قابل تجدیدی نیستند و درست مثل نیمی از گونه های گیاهی جهان به زودی منقرض خواهند شد.

 

هینریچر می دانست که بامبو بر چرخه کربن تاثیر گذار است ولی در صورت تولید انبوه؛ کلید موفقیت آنها همین بود. او بعد از ۹ سال تحقیق و بررسی بالاخره توانست با دانش آزمایشگاهی، راهی برای تولید میلیون ها گیاه بامبو کشف کند.

 

آنها برش های استریل گیاه را در لوله های آزمایش حاوی نمک، ویتامین، هورمون های گیاهی، ژل و جلبک دریایی می گذاشتند و هنگامی که جوانه می زدند، جوانه ها را در گلخانه می کاشتند.

 

چیزی از کشف راز بامبو ها نگذشته بود که دومین سد راه قد علم کرد. آزمایشگاه آنها دچار مشکلاتی شد و جکی درجاده بامبو تنها ماند.درباره چرخاندن و مدیریت محیط کشت و آزمایشگاه هیچ تجربه ای نداشت اما نمی توانست از این همه تلاش هم بگذرد. پس تصمیم گرفت یک آزمایشگاه بخرد «این کار برایم مثل پرشی پر خطر بود.

داستان موفقیت تاجر بامبو

داستان جالب تاجر بامبو

 

کارمندانم از ۵ به ۵۵ نفر افزایش یافت. نمی توانستم زیاد بخوابم. تعویض شیفت ها در طول شب کسب و کارم را مثل سربازخانه کرده بود. گاهی از خودم می پرسیدم من اینجا چه می کنم؟»

 

این همه تلاش بی اثر نماند و امروز خانم هینریچر مدیر یک شرکت چند میلیون دلاری است و گونه های مختلف بامبو از سراسر دنیا به عمده فروشان عرضه می شوند. او ایده های زیادی در سر دارد؛ حمایت از تولید کنندگان بامبو، پیوند گونه های جدید، آموزش اقتصاد کشاورزی به کشاورزان، متقاعد کردن مسوولان برای کاشت بامبو در حاشیه اتوبان ها و… با این حال، جکی هینریچر در شروع این مسیر با موانع متعددی روبه رو بوده است:

 

«برای کاشت بامبوها با مخالفت های زیادی روبه رو شدم. همسایگانم شکایت داشتند. هنگامی که می خواستم اولین وام را از بانک بگیرم مسوولان بانک ابتدا شوکه شدند، بعد دلشان را گرفتند و قهقهه زدند.

 

به هرحال من دلسرد نشدم. شوهرم، گای، همیشه حامی ام بود. فردای روزی که به او گفتم موقعیتی پیش آمده که می توانم آزمایشگاه را بخرم برایم برنامه ریزی کرد تا بتوانم کار را پیش ببرم… وقتی یک نفر را داشته باشی که مثلا بگوید این راه را این طور برو، خیلی خوب است. «باید برای به دست آوردن هر چیزی تلاش کنی». هر بار مساله ای اعصابم را خرد می کرد، گای این جمله را تکرار می کرد و هیچ وقت نمی گذاشت شک کنم.»

 

جدیدترین مطالب سایت