تكالیف جنیان در مقابل ذات پروردگار

مجموعه : جن و ارواح
تكالیف جنیان در مقابل ذات پروردگار

جنیان در مقابل ذات پروردگار

از بسیاری از آیات، روایات و احادیث نیز این طوراستنباط می‌شود كه بعضی از جنیان كافر و بعضی مسلمانند و حتی قبل از ظهور اسلام برخی از آنها  یهودی بوده اند كه بعد از اسلام به پیشگاه حضرت محمد(ص) آمده و مسلمان شده اند، و برای آنها عقوبتی همانند عقوبت انسانها در نظر گرفته می‌شود.

 

در قرآن آمده است: «بعضی از ما مسلمانند و بعضی از حق دور و آنان كه اسلام آورده اند در جست  و جوی راه راست بوده اند، اما آنان كه از حق دورند هیزم جهنم خواهند بود و اگر بر طریق راست پایداری كنند، از آبی فراوان سیرابشان كنیم». (سوره جن، آیه ۱۴، ۱۵ و ۱۶)

 

از آیه این چنین برمی آید كه جنها همانند انسان به گونه های مختلفند، بعضی كافر و بعضی فاسق و ظالم البته برخی نیز نیكوكار و صالح بوده و دارای عقاید مختلف و ادیان مختلف هستند.

تكالیف جنیان در مقابل ذات پروردگار

 در سوره احقاف آمده است كه: «حضرت رسول (ص) پس از آن كه از مكه به طایف رفت تا مردم را به سوی اسلام دعوت كند، كسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد، در بازگشت به محلی رسید كه آن را «وادی جن» می‌گفتند، شب را در آنجا ماند و به تلاوت آیات الهی مشغول شد، در آن هنگام گروهی از جنیان صدای صوت آن حضرت را شنیدند، پس از آن كه رسول اكرم (ص) از تلاوت فراغت یافت، جنیان به سوی قوم برگشتند و این طور مشاهدات خود را بازگو كردند:

 

«ای قوم، كتابی را شنیدیم كه بعد از موسی نازل شده و تصدیق كننده مطالب آن است و به حق و راستی هدایت می‌كند». (سوره احقاف، آیه ۲۹ و ۳۰) و روایت است كه حتی برخی از جنیان از گروه شیعیان می‌باشند از آن جمله روایتی است كه از ابوحمزه ثمالی نقل شده: «روزی جهت شرفیابی به  حضور امام باقر (ع) اجازه خواستم، گفتند كه عده ای خدمت آن حضرت هستند، لذا اندكی صبر كردم تا آنها خارج شوند.

 

پس كسانی خارج شدند كه آنها را نمی شناختم و غریب به نظرم آمدند.

 

چون اجازه شرفیابی گرفتم، داخل شدم و به حضرت عرض كردم، فدایت شوم، الان زمان حكومت بنی امیه است و شمشیرهای آنها خونریز می‌باشد. امام فرمود: ای اباحمزه! اینان گروهی از شیعیان، از طایفه «جن» بودند و آمده بودند تا از مسائل دینی خود سئوال كنند». (جن و شیطان، ص ۶۵)

 

جدیدترین مطالب سایت