جن و پری

مجموعه : جن و ارواح
جن و پری

جن و پری

مستشرقینی که برای اولین بار کویرهای وهم‌انگیز ایران را زیر پا گذاشتند، وقتی خود را در محاصره کلوت‌های سر به فلک کشیده کویر یافتند، این سازه‌ها را شهر جن و پری نامیدند. سازه هایی که گوشه به گوشه کویر روییده بودند و البته هر ماه شکل و شمایل جدیدی به خود می گرفتند!

 

به گزارش تالاب کلوت ها، سازه های عظیمی به ارتفاع ده‌ها متر است که به طول 45 کیلومتر در حاشیه کویر لوت سر از شن‌های روان برآورده‌اند و گویی همچون قلعه‌ای از کویر محافظت می‌کنند و نام نگهبانان کویر را به خود نسبت داده‌اند.

 

«پرسی سایکس» درباره کلوت های ایران می گوید: «کلوت‌های شهداد بیننده را به ناگاه در دل قصه‌های جن و پری می‌برد و گویی این ساختمان‌ها ساخته دست بشر نیستند و دستی ورای نوع بشر در ساخت آنها دخیل بوده است.»

 

به دیدار کلوت ها

هرچند بیننده در نگاه اول با دیدن کویر دچار ترس از تنهایی در میان کویری خشک و بی‌آب می‌شود، اما شگفتی‌های این طبیعت وحشی که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی اجازه رشد باکتری‌ها را نیز در خود نمی‌دهد، گردشگران را به خود می‌خواند و هر روزه تعداد زیادی گردشگر را پذیرا می‌شود.

 

تا جایی که براساس آمار، حضور گردشگران در نوروز امسال در بخش شهداد از تعداد 135 هزار نفر گذشت و نسبت به نوروز گذشته 10 درصد رشد داشت.

 

به طوری که مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهداد از اقامت شبانه 1438 گردشگر در کمپ کویر خبر داد که مبدا سفر بیشتر آنها استان‌های تهران، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی بوده است.

 

برای دیدن کلوت های شهداد و چند ساعت گشت زدن در گرم ترین نقطه کره زمین، باید به کویر کرمان در حاشیه شمالی شهرستان باستانی شهداد سفر کنید تا مجموعه‌ای از بی‌نظیر‌ترین سازه‌ها را در مقابل خود ببینید. کلوت‌هایی که سازه‌های عظیم شنی در دل کویر هستند و تاکنون دلیل علمی مشخصی برای پدید آمدنشان از سوی دانشمندان و محققان ارائه نشده است.

 

بد نیست بدانید که از یک دهه قبل با فعالیت‌هایی مثل برگزاری همایش ملی شناخت کویر لوت، جشنواره شب‌های کویر، احداث کمپ گردشگری و مجتمع خدمات امدادی، دروازه کلوت‌ها بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان به روی همگان گشوده شد و به‌تدریج مسافرانی به عنوان گردشگر راهی این کویر شدند.

 

اگرچه تعداد گردشگران در سال‌های ابتدایی اندک بود، اما رفته‌رفته با معرفی جذابیت‌های این کویر سحرانگیز بر تعداد مسافران آن نیز افزوده شد و با بهره‌برداری از جاده شهداد به نهبندان که از دل کلوت‌های شهداد می‌گذرد، جهشی بزرگ در سفر گردشگران به این منطقه ایجاد شد.

 

جدیدترین مطالب سایت