دوست داشتنی ترین ورزشکار ایرانی (+عکس)

دوست داشتنی ترین ورزشکار ایرانی (+عکس)

بانوی ورزشکار موفق ایرانی و حضور وی در المیپک ریو 2016

خانم مهسا جاور اواخر سال 92 با آقای محسن سیفی، قهرمان ایرانی ووشوی جهان نامزد کرد و این نامزدی در همان سال نخست به ازدواج انجامید.

 

بانوی ایرانی مهسا جاور یک خانم دهه هفتادی است که توانسته با این سن افتخارات زیادی را برای کشورش بدست آورد و اکنون در بازی های المپیک ریو پارو میزند.

 

به گزارش تالاب خانم مهسا جاور متولد دوازدهم اردیبهشت 1372 و دارنده مدال نقره آسیایی لوآن 2012 و برنز بازی های آسیایی اینچئون 2014 با رکورد جالب 7.25 در قایقرانی رویینگو در بخش قایق یک نفره سهمیه المپیک را به دست آورد.

 

این بانوی موفق را به واسطه کسب سهمیه المپیک که افتخار کم و کوچکی نیست، به مصاحبه دعوت کردیم.به عقب برمی گردیم و البته راه دوری نمی رویم…

 

همین حوالی، چند المپیک قبل، همین که یک نماینده بانو در المپیک داشته باشیم برای مان کافی بود و به حدی ذوق زده می شدیم که پرچم کاروان ورزش ایران را به دست بانوی حاضر در المپیک می سپردیم و می گفتیم این که یک زن ایرانی در میدان المپیک رقابت کند، حتی اگر بین 23 نفر، بیست و چهارم هم شود (!) افتخار است اما حالا 9 سهمیه از چهل و چند سهمیه انفرادی ورزش ما را بانوان به دست آورده اند.

 

دوست داشتنی ترین ورزشکار ایرانی (+عکس)

 

در المپیک قبلی (2012 لندن) بانوان ورزشکار ایرانی 8 نماینده در المپیک داشتند و این بار در حالی که هشت سهمیه را تکرار کرده بودیم و امیدی هم به شکستن رکورد لندن نداشتیم، مهسا جاور کاری کرد کارستان و در قایقرانی رویینگ و در ماده قایق یک نفره، سهمیه المپیک گرفت.

 

سهمیه ای که مهسا به دست آورد، شمار بانوان ورزشکار ایرانی حاضر در المپیک 2016 ریو را به 9 ورزشکار رساند. با این حساب جاور قبل از این که در ریو پارو بزند، رکورد شکسته است.

 

در المپیک 2012 لندن، زهرا دهقان در تیر و کمان، لیلا رجبی در دوومیدانی، آرزو حکیمی و سولماز عباسی در قایقرانی، الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ در تیراندازی، ندا شهسواری در تنیس روی میز و سوسن حاجی پور در تکواندو حضور داشتند اما در المپیک 2016 ریودوژانیرو، حالا 9 سهمیه زهرا نعمتی در تیر و کمان، لیلا رجبی در دوومیدانی، کیمیا علیزاده در تکواندو، نجمه خدمتی، الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ و گلنوش سبقت اللهی در تیراندازی، ندا شهسواری در تنیس روی میز و مهسا جاور در قایقرانی قطعی شده است.

 

مجله تالاب : از این جمع 9 نفره، چهار ورزشکار (لیلا رجبی، مه لقا جام بزرگ، ندا شهسواری و لاهه احمدی) سابقه حضور در المپیک دارند ولی مهسا جاور و 4 ورزشکار دیگر برای اولین بار هیجان حضور در المپیک را تجربه می کنند. مهسا جاور با 22 سال سن، می تواند در این المپیک کسب سهمیه کند و برای المپیک بعدی چنان باتجربه شود که 2020 روی مدال او حساب باز کنیم. پارو بزن بانو که راه برای خودت و بانوان ایران باز شود. مهسا جاور در ریو هم نماینده ورزش ایران است و هم نماینده میلیون ها دختر که معتقد و مدعی هستند.

 

اگر امکانات داشته باشند و حمایت شوند، می توانند در میادین بین المللی برای ورزش ایران افتخار بیافرینند. خودش هم خوب می داند اگر در ریو به فینال برسد، چه شور و انگیزه ای در دختران جوان ایران ایجاد می کند، دختران جوانی که نیاز به یک محرک دارند تا با تمرین و تلاش و تداوم به موفقیت های ورزشی و هنری و علمی برسند.

 

مهسا و هشت بانوی ایرانی دیگر که در المپیک رقابت می کنند، در واقع می توانند باعث تغییر نگاه جامعه به بانوان شوند. بانوانی که می خواهند ثابت کنند هیچ چیز از آقایان کم ندارند. به جاور می گوییم تو الان الگوی بانوان ایرانی هستی که حرف مان را قطع می کند و می گوید؛ الگو نه، من فقط نماینده آنها هستم و امیدوارم نماینده خوبی هم باشم… هستی بانو، هستی.

 

دوست داشتنی ترین ورزشکار ایرانی (+عکس)

 

از موفقیت تیمی تا توفیق فردی

مدال برنزی که مهسا جاور در بازی های آسیایی اینچئون 2014 به دست آورد در قایقرانی رویینگ تیمی، در ماده چهار نفره جفت پاروی سبک وزن بانوان بود که جاور در تیم چهار نفره ایران همراه سولماز عباسی، حمیرا برگزار و نازنین ملایی سوم شد و مدال برنز گرفت. او این بار موفقیت تیمی را تبدیل به توفیق انفرادی کرد و در ماده قایق تک نفره راهی ریو شد.

 

عدد 9، سهمیه نهم
نهمین سهمیه المپیک 2016 ریو را مهسا جاور برای ورزش بانوان ایران گرفت. طبیعی است او بین تمام اعدادی که در آتلیه ورزش و تصویر وجود دارد، سراغ عدد 9 برود. سهمیه نهم او باعث شد ورزش بانوان که در المپیک 2012 لندن 8 سهمیه داشت، نسبت به دوره قبل پیشرفت کند و این بار با 9 سهمیه به فکر دو رقمی کردن تعداد بانوان ایرانی حاضر در المپیک بعدی باشد.

 

فرصت جشن گرفتن نداشتم
از مهسا جاور می پرسیم راستش را بگو، وقتی سهمیه المپیک را گرفتی، تا چند روز سرگرم جشن و شادی بود که جواب داد: «جشن؟ چه جشنی؟ حتی یک روز هم فرصت برای جشن گرفتن نداشتم چون بی وقفه در حال تمرین هستم. جشن را گذاشته ام برای بعد از ریو. فعلا باید از ساعت به ساعت فرصتی که تا آغاز المپیک دارم استفاده کنم. بگذارید از ریو برگردم. حتما جشن می گیرم.»

 

طراحی رکورد!
وقتی در آتلیه عکاسی مان در حال تغییر دکور برای عکاسی از بانوی المپیکی قایقرانی ایران بودیم، مهسا جاور را دیدیم که اعداد را کنار هم می چیند. جاور عدد 7 و 3 و 5 را کنار هم چید و گفت: «سهمیه المپیک را با 7.35 به دست آوردم و این عدد در ذهنم مانده است.» البته ما به مهسا گفتیم این اعداد را فراموش کن چون در ریو باید رکورد خودت را بهبود ببخشی. ما که بی صبرانه منتظریم.

 

دوست داشتنی ترین ورزشکار ایرانی (+عکس)

 

موقع استراحت هم تمرین می کنم
خیلی دوست داریم بدانیم این روزهای نماینده ورزش بانوان ایران در المپیک چگونه می گذرد؟ جاور می گوید: «تمام روزهای زندگی من با تمرین می گذرد. حتی روزهایی که به خودم استراحت می دهم، تمرین می کنم. تمرینات من دو بخش دارد. بخش اصلی قایقرانی و پارو زدن در آب است و بخش دوم تمرین های قدرتی برای تقویت عضله هایی که درگیر پارو زدن است. وقتی از تمرین در آب خسته می شوم، بیرون آب تمرین می کنم و فعلا کاری جز تمرین کردن ندارم.»

 

اگه بشه چی میشه؟
کسی از مهسا جاور انتظار قهرمانی در المپیک ندارد و کسی متوقع نیست او در قایق یک نفره رویینگ در ریو 2016 مدال بگیرد و روی سکو برود. برای این بانوی 22 ساله ایرانی همین که در ریو پارو بزند، افتخار بزرگی است اما شما تصور کنید اگر جاور مدال بیاورد، چه می شود؟ ما دعا می کنیم 9 بانوی ایرانی حاضر در المپیک بی مدال برنگردند و فرقی هم ندارد مهسا مدال بگیرد یا کیمیا!

 

شمارش معکوس برای سفر به ریو
مهسا جاور مثل سایر المپیکی های ایران برای حضور در المپیک و سفر به ریو آماده می شود. از او می پرسیم شمارش معکوس برای حضور در المپیک آغاز شده که با لبخند جواب می دهد: «برای من شمارش معکوس از همان روزی که سهمیه المپیک را گرفتم شروع شد. همه می گفتند مثلا فلان روز تا المپیک مانده ولی من جواب می دادم نه، فلان روز بیشتر تا المپیک فرصت ندارم.»

 

خوشحالم که از المپیک لندن بیشتریم

مهسا جاور از این که تعداد بانوان ایرانی حاضر در المپیک 2016 از المپیک 2012 لندن بیشتر شده، خوشحال است: «این که در المپیک قبلی بانوان ایرانی 8 سهمیه گرفتند و در این المپیک 9 سهمیه داریم، خوشحالم. این یعنی ورزش بانوان ایران پیشرفت کرده و هنوز هم جای پیشرفت بیشتر دارد.

 

غلو نمی کنم اما می توانیم چند المپیک بعد، به اندازه آقایان در المپیک بانوی ورزشکار ایرانی داشته باشیم. بانوان ایرانی همه را شگفت زده می کنند، مطمئن باشید.»

 

دوست داشتنی ترین ورزشکار ایرانی (+عکس)

 

بانوان ایرانی می توانند در المپیک طلا هم بگیرند
از مهسا جاور می خواهیم بدون تعارف به ما بگوید همین که ورزش بانوان ایران 9 نماینده در المپیک دارد، کافی است یا باید از بانوان مان هم توقع مدال داشته باشیم. جاور جواب می دهد: «توقع خالی که نمی شود. توقع باید اندازه امکانات باشد.

 

من نمی توانم از طرف خودم و دیگران قول مدال بدهم اما اگر به بانوان ورزشکار ایرانی امکانات بدهند، شک نکنید حتما در المپیک مدال هم می گیریم. حتی می توانیم با طلا برگردیم. البته توجه به ورزش بانوان خوشبختانه بیشتر شده است.»

 

قدردانی جاور از خانواده همسر و رسانه ها
مهسا جاور که متولد 12 اردیبهشت 1373 ناست، امسال یک هفته قبل از تولدش سهمیه المپیک گرفت و این سهمیه را به خانواده اش و همسرش که از قهرمانان ووشوی ایران است، تقدیم کرد. جاور گفت: «جا دارد از مربیانم که برای من زحمت کشیدند، قدردانی کنم.

 

از فدراسیون که اردوهای مفیدی در نظر گرفت از خانواده ام و همسرم که حامی من بودند و از رسانه ها که تلاش من را نادیده نگرفتند و به ورزش بانوان و بانویی که سهمیه المپیک گرفته، روی خوش نشان دادند.»

 

وعده دیدار مجدد بعد از المپیک با زوج ورزشکار

خانم مهسا جاور اواخر سال 92 با آقای محسن سیفی، قهرمان ایرانی ووشوی جهان نامزد کرد و این نامزدی در همان سال نخست به ازدواج انجامید.

 

جدیدترین مطالب سایت