سازه های فلزی عظیم و بزرگ سال 2023 + عکس

سازه های فلزی عظیم و بزرگ سال 2023 + عکس

در این مطلب سازه های بزرگ و عظیم فلزی که در سال 2023 ساخته شده اند را به شما معرفی می کنیم. جایزه‌ی عالی امسال به مجموعه‌ی ورزشی سنگاپور رسید. این مجموعه دارای استادیومی ۵۵هزار نفره با سقف متحرک است. جدای از طراحی هوشمند مجموعه، سقف عظیم آن بسیار سبک است و فقط ۳۳ درصد از فولادی که در طراحی‌های معمول سقف های متحرک استفاده می‌شود، در آن به‌کار رفته است.

 

سازه های فلزی عظیم و بزرگ سال 2023 + عکس

 

به برج «اینتسا سان‌پائولو» (Intesa SanPaolo) در تورین ایتالیا نیز جایزه‌ی سازه‌ی تجاری را برد. این برج ۱۶۶ متری که امضای «رنزو پیانو» را به‌عنوان طراح پای خود دارد، روی شش اَبَرستون آشکار ساخته شده که برخلاف انتظار، به زیبایی کلی ساختمان افزوده است. بالاترین طبقه‌ی برج به گلخانه اختصاص یافته، تالار کنفرانس آن معلق است و طبقه‌ی همکف برج را فضایی عمومی تشکیل می‌دهد. اینتسا سان‌پائولو، دومین برج مرتفع شهر تورین به حساب می‌آید.

 

سازه های فلزی عظیم و بزرگ سال 2023 + عکس

 

جایزه‌ی سازه‌های هنری و تفریحی نیز به چرخ‌وفلک «وگاس» در لاس‌وگاس ایالات‌ متحده تعلق گرفت. این چرخ‌وفلک، ۱۶۸ متر ارتفاع دارد و نامش در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان مرتفع‌ترین چرخ دیده‌بانی (چرخ‌وفلک) ثبت شده. ۲۸ اتاقک آن به تهویه‌ی مطبوع مجهز است و می‌تواند هزار نفر را در خود جای دهد. علاوه بر این‌ها، چرخ‌وفلک وگاس، نخستین چرخ‌وفلکی است که فقط یک حلقه‌ی لوله‌ای دارد.

 

سازه های فلزی عظیم و بزرگ سال 2023 + عکس

 

اما سنگاپور علاوه بر مجموعه‌ی ورزشی جدیدش، شاهد نوآوری‌های دیگری در معماری هم بوده؛ مثل شهرک عمودی «اینترلِیس» که به خاطر معماری منحصربه‌فرد خود، عنوان «ساختمان سال جهان» را در فستیوال معماری جهان تصاحب کرد. این مجموعه از ۳۱ بلوک شش‌طبقه‌ی آپارتمانی تشکیل شده که در الگویی شش‌ضلعی آرایش یافته‌اند. هر بلوک آپارتمانی، هفتاد متر درازا دارد و بلوک‌ها در اطراف هشت حیاط بزرگ توزیع شده‌اند. به گفته‌ی معماران این طرح، اینترلیس، ره‌یافتی نوین برای زندگی در شرایط استوایی است که ترکیبی از فضاهای خصوصی و عمومی داخلی و خارجی را یک‌جا جمع کرده. گفته می‌شود این مجموعه جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی مسکونی تاریخ سنگاپور است.

 

سازه های فلزی عظیم و بزرگ سال 2023 + عکس

 

منبع : عصر ایران

 

گل های زیبای سازه ای مینیاتوری

تصاویری از 10 سازه عجیب و زیبا بنا شده توسط حیوانات

بزرگترین های سازه های ساخت دست بشر + عکس

 

جدیدترین مطالب سایت