ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است

مجموعه : ضرب المثل ها
ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است

آب از سرچشمه گل آلود است

 
اختلال و نابسامانی در هر یك از امور كشور ناشی از بی كفایتی و سوء تدبیر رئیس و مسئول آن موسسه یا اداره است .
آورده اند كه …
 
عبارت مثل بالا با آنكه ساده بنظر می رسد ریشه تاریخی دارد و از زبان بیگانه به فارسی ترجمه شده است ، خلفای اموی جمعاً چهارده نفر بودند كه از سال ۴۱ تا ۱۳۲ هجری در كشور پهناور اسلامی خلافت كرده اند .
 
اگر چه در میان این خلفاء افراد محیل و مدیری چون معاویه و عبدالملك مروان وجود داشته اند ولی هیچیك از آنها در مقام فضیلت و تقوی و بشر دوستی همتای خلیفه ششم عمربن عبدالعزیز نمی شوند ، این خلیفه بزرگوار تعالیم اسلامی را تمام و كمال اجرا می كرد ودوران كوتاه خلافتش توأم با عدل و داد بوده است .
 
نسبت به خاندان رسالت خاصهٔ حضرت علی بن ابیطالب ( ع ) قلباً عشق می ورزید . روزی همین خلیفه از عربی شامی می پرسید : عاملان من در دیار شما چه می كنند و رفتارشان چگونه است ؟
عرب شامی با تبسمی رندانه پاسخ داد : آب اگر در چشمهٔ صاف و زلال باشد در نهرها و جویبارها هم صاف و زلال خواهد بود . همیشه آب از سرچشمه گل آلود است .
عمر بین عبدالعزیز از پاسخ صریح و كوبندهٔ عرب شامی به خود آمد و درس آموزنده ای آموخت .
بعضی ها این سخن را از حكیم یونانی ارسطو می دانند از آنجا كه گفته بود : پادشاهان مانند دریا و اركان دولت ، مثل ارنهاری هستند كه از دریا منشعب می شوند . ولی بعضی ها آنرا از افلاطون می دانند كه فرمود :
 
 
پادشاه مانند جوی بزرگ بسیار آب است كه به جویهای كوچك منشعب می شود . پس اگر جوی بزرگ شیرین باشد ، آب جویهای كوچك را بدین منوال توان یافت و اگر تلخ باشد هم ، چنان .
 
 
جدیدترین مطالب سایت