قلیان و 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا

مجموعه : ترک اعتیاد
قلیان و 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا

تنباكوی مصرفی در قلیان 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا دارد. تنباكوهای میوه‌ای علاوه بر این 400 نوع سم، مضرتر نیز هستند.

قلیان‌های میوه‌ای كه از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می‌شوند، علاوه بر داشتن این 400 نوع سم به دلیل وجود مواد افزودنی موجب آلرژی، آسم و حساسیت نیز می‌شوند.

 

هیچ فرقی بین قلیان‌های با تنباكوی سنتی و میوه‌ای وجود ندارد، اما قلیان‌ با تنباكوی میوه‌ای به دلیل وجود مواد افزودنی ضرر بیشتری نیز دارند.

 

نیكوتین ماده‌ای اعتیادآور است كه در تنباكو وجود دارد، این مطلب كه چون دود قلیان از روی آب گرفته می‌شود، ضرر ندارد، باور غلطی است كه در اذهان وجود دارد و آب قلیان فقط نیكوتین آن را گرفته و كم می‌كند.

قلیان و 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا

این در حالی است كه كم شدن نیكوتین باعث می‌شود فرد قلیانی برای تأمین نیاز خود قلیان بیشتری مصرف كرده و در نتیجه خطرات بیشتر و مضرات زیادتری برای او ایجاد می‌شود.

 

عوارض خوش خیم قلیان رنكس معده، زخم معده، سوء‌ هاضمه و عوارض بدخیم و خطرات عمده آن شامل انواع سرطان‌ها خصوصاً سرطان مثانه، تنگی نفس، حساسیت و آسم است كه در درازمدت بین پنج تا 10 سال نشان داده می‌شود.

 

سیگار در حالت عادی 43 نوع سم و ماده سرطان‌زا دارد كه همراه نیكوتین وارد بدن می‌شود.

 

شوك حرارتی و دائمی كه از سیگار به وجود می‌آید، وارد حلق شده و باعث می‌شود سلول‌های دفاعی در نای و ریه بر اثر این حرارت تخریب شده و در نتیجه نمی‌توانند كار دفاعی و وظیفه خود را انجام دهند و این مسئله نیز باعث سرطان ریه و نای می‌شود.

 

دسترسی آسان و سریع به سیگار یكی از علل استفاده زیاد برخی از افراد از آن است و با استفاده روزانه یك تا دو نخ سیگار طی 10 سال احتمال ابتلا به سرطان دو برابر شده و اگر میزان مصرف در همین مدت دو برابر شود خطر ابتلا به سرطان هشت برابر خواهد شد.

قلیان و 400 نوع ماده سمی و سرطان‌زا

سیگار موجب آب مروارید، چین و چروك پوست، زردی دندان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و نیكوتین موجود در آن نیز در بدن به دلیل داشن میل تركیبی شدیدی كه با گلبول‌های قرمز دارد، جایگزین واحدهای اكسیژن در گلبول‌های قرمز شده و موجب می‌شود اكسیژن رسانی به بافت‌ها انجام نشود.

 

وی تغییر رنگ انگشتان، سقط جنین، سرطان رحم در بانوان و تغییر حالت سلول‌های جنسی در مردان را از دیگر عوارض مصرف سیگار ذكر كرد.

 

كشیدن سیگار یك تا دو دقیقه طول می‌كشد و با مصرف هر نخ سیگار نیز نیم تا یك لیتر دود ایجاد می‌شود؛ در حالی كه هر وعده كشیدن قلیان حداقل نیم ساعت طول كشیده و بیش از 70 تا 100 لیتر دود تولید می‌كند و به همین دلیل استفاده هر وعده قلیان برابر با كشیدن 100 نخ سیگار است.

 

جدیدترین مطالب سایت