مضرات فراوان دود سیگار

مجموعه : ترک اعتیاد
مضرات فراوان دود سیگار

مضرات فراوان دود سیگار و قلیان

 

قلیان هم بدتر از سیگار است .

 

پزشكان هشدار دادند با اولین سیگاری كه می ‌كشید ظرف تنها چند دقیقه پس از استنشاق دود سیگار به درون ریه‌ ها، روند آسیب‌ های ژنتیكی به بدن آغاز می ‌شود و جالب است بدانید که خطر بروز حملات قلبی ناشی از بیماری های قلبی- عروقی به دنبال ترک کردن سیگار و در 24 ساعت نخست بعد از کشیدن آخرین سیگار، کاهش می یابد.

 

این پزشكان تاكید كردند: برای این كه آسیب ‌ها و صدمات نامطلوب و ریشه ‌ای سیگار كشیدن در بدن ظاهر شود به گذشت چند سال نیاز نیست چون این آسیب ‌ها ظرف چند دقیقه بعد از فرو بردن دود سیگار آشكار می ‌شوند.

 

در این مطالعه برای اولین بار نحوه اثرگذاری مواد خاص موجود در تنباكو روی بدن انسان و بروز آسیب ‌های مربوط به مولكول وراثتی DNA در ارتباط با سرطان به طور مفصل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

شواهد پزشكی تایید می‌ كند كه مواد مضر موجود در دود تنباكو موسوم به PAHS یكی از عوامل مهم بروز سرطان ریه هستند.

 

پزشكان می‌ گویند این تاثیر مضر به قدری سریع است كه درست شبیه تزریق مستقیم این ماده به درون جریان خون است.

 

این یافته برای افرادی كه تازه سیگار كشیدن را شروع كرده‌ اند و یا امیدوار هستند كه خیلی كم سیگار می‌ كشند، هشدار مهمی است.

 

قرار گرفتن در معرض دود سیگار آسیب های جدی و سریعی به بار می آورد

 

هر پکی که به سیگاری زده می شود، بلافاصله آسیب های جبران ناپذیری به بار می آورد.

 

این عقیده ی محققان دپارتمان سلامت و خدمات انسانی است که می گویند دود سیگار در بدن سیگاری های فعال و همین طور سیگار ی های غیر فعال (افرادی که خود سیگاری نیستند و تنها در معرض دود سیگار قرار می گیرند) اثرات فوری بر جای می گذارد که به مرور زمان به بروز بیماری های جدی منجر می شود.

 

محققان زیادی در آمریکا گرد هم آمدند تا تاثیر دود سیگار را در بدن انسان بررسی کنند و به این منظور روی افرادی که مرتبا سیگار می کشند و کسانی که که تفننی سیگاری آتش می زنند و نیز سیگار ی های غیر فعال مطالعاتی انجام دادند. آن ها به این نتیجه رسیدند که دود سیگار اثرات مخربی روی سلول های همگی این افراد ایجاد می کند که از جمله آن ها التهاب بافت ها است که با گذشت زمان به بروز بیمار های خطرناک و مرگ افراد منجر می شود.

 

محققان ثابت کردند که دود سیگار حاوی 100 ترکیب سمی و 70 ترکیب سرطان زا است. قرار گرفتن مرتب در معرض دود سیگار اثرات مخربی روی DNA می گذارد که بدن قادر به ترمیم آن نخواهد بود. البته دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که حتی یک بار قرار داشتن در معرض دود سیگار نیز می تواند در آینده باعث ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی شود.

سیگار، آسیب به قلب

 

ترک کردن سیگار، موجب کاهش فوری خطر بروز حملات قلبی می شود

 

خطر بروز حملات قلبی ناشی از بیماری های قلبی- عروقی به دنبال ترک کردن سیگار و در 24 ساعت نخست بعد از کشیدن آخرین سیگار، کاهش می یابد.

 

ترک کردن سیگار، تاثیری عمومی بر سلامت بدن دارد و از بروز مرگ ناگهانی جلوگیری می کند.

 

بیماری قلبی و عروقی دلیل اول مرگ و میر در آمریکا است اما در بسیاری از موارد این بیماری با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

 

بسیاری از تغییرات مانند کاهش وزن یا ترک سیگار برای مبارزه با بیماری قلبی ضروری است. این تغییرات نه تنها برای قلب انسان ، بلکه برای سلامتی عمومی نیز مفیدند.

 

ترک سیگار برای بهبود سلامت کلی و پیشگیری از مرگ زودهنگام حیاتی است زیرا سیگاری ها، مستعد ابتلاء بیماری های مزمن از جمله تصلب شریان (تجمع پلاک ها در رگ ها) هستند.

 

فواید ترک سیگار فوری است. بررسی محققان نشان می دهد، ترک کردن سیگار، باعث کاهش فوری فشار خون در بیست دقیقه بعد از کشیدن آخرین سیگار می شود.

 

پیش تر از این نیز، بررسی ها نشان داده است که به همان میزان که کشیدن سیگار در افزایش بروز بیماری ها موثر است، ترک کردن سیگار هم به همان اندازه در کاهش بروز بیماری ها موثر است.

 

نیکوتین باعث افزایش فشارخون می ‌شود، زیرا از طریق ترشح آدرنالین، باعث انقباض عروق و افزایش ضربان قلب می ‌شود. برای ترک سیگار از پزشک کمک بگیرید.

 

پس از گذشت 2 الی 3 سال از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری به اندازه‌ ی فردی که اصلا سیگار نکشیده است پایین می‌ آید.

 

پیش از این نیز پزشکان اعلام کرده بودند فواید سلامتی ناشی از ترک سیگار قابل توجه می باشد.

 

تحقیقات نشان می دهد که با ترک سیگار، تقریباً بلافاصله گردش خون شخص شروع به بهبود می کند و سطح مونو اکسید کربن در خون شروع به کاهش می کند. (مونو اکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که در دود سیگار یافت می شود و سبب کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن می شود.) تعداد نبض و فشار خون شخص سیگاری به طور غیر طبیعی بالا است، که پس از ترک سیگار شروع به برگشت به حد طبیعی می کند.

 

بلافاصله چند روز پس از ترک، احساس شخص از مزه و بو برمی گردد و نفس کشیدن برای شخص راحت تر می گردد.

 

همچنین ثابت شده است افرادی که استعمال سیگار را ترک می کنند، نسبت به افرادی که به کشیدن سیگار ادامه می دهند زندگی طولانی تری دارند.

 

بعد از 15- 10 سال در این افراد خطر مرگ زودرس ناشی از سیگار مثل افرادی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند. حدود 10 سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان 50- 30 درصد کمتر از کسانی است که به کشیدن سیگار ادامه می دهند.

 

زنانی که استعمال سیگار را قبل از شروع بارداری ترک می کنند یا کسانی که در سه ماهه اول بارداری سیگار را ترک می کنند خطر تولد نوزاد با وزن کم و دیگر خطرات مرتبط با استعمال سیگار در بارداری در آن ها کم می شود. ترک سیگار همچنین خطر سایر بیماری های مرتبط با استعمال سیگار را کاهش می دهد مثل بیماری های قلبی و بیماری های مزمن ریه.

 

همچنین فواید زیادی در ترک سیگار برای افرادی که بیمار هستند یا افرادی که مبتلا به سرطان هستند وجود دارد. ترک سیگار خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهد، مثل پنومونی که سبب مرگ در بیمارانی می شود که همزمان مبتلا به سایر بیماری ها نیز می باشند.

 

جدیدترین مطالب سایت