7000 نوع سم در کشیدن قلیان

مجموعه : ترک اعتیاد
7000 نوع سم در کشیدن قلیان

7000 نوع سم در کشیدن قلیان وارد بدن می شود . دود سیگار حاوی ۴ هزار ماده سمی و دود قلیان حاوی ۷ هزار ماده سمی است که عامل ۲۲ نوع سرطان است، هیچ استاندارد و نظارتی ندارد. حتی تنباکوهایی که ارزش پِهِن را هم ندارند با اسانس‌های شیمیایی میوه‌ای به خورد جوانان می‌دهند.

 

به گزارش تالاب ، محمدرضا مسجدی، دبیر کل انجمن جهانی مبارزه با بیماریهای ریوی گفت: قلیان ابعاد مختلف بهداشتی و اقتصادی دارد از نظر بهداشتی، باید بدانیم که دود سیگار حاوی 4 هزار ماده سمی است اما دود قلیان حاوی 7 هزار ماده سمی است و تمام این سموم را وارد خون می‌کند. حتی افرادی که قلیان نمی‌کشند و در معرض دود قلیان هستند، این سموم وارد بدنشان می‌شود.

 

وی ادامه داد: دود قلیان و سیگار عامل مهم ابتلا به بیماریهای قلبی، فشار خون، سکته مغزی و قلبی، بیماریهای تنفسی، بیماریهای مثانه و 22 نوع سرطان از جمله سرطان رحم است.

 

وی گفت: توتون و تنباکوی قلیان مشکلات ساختاری و اساسی دارد، چون توتون سیگار عمدتاً در کشورهای پیشرفته غربی تولید می‌شود و نظارت و استانداردی برای تولید آن وجود دارد، گر چه آن هم سم است اما در مورد قلیان عمدتاً تنباکو و توتون آن در کشورهای جهان سوم و بدون هیچ استاندارد و نظارتی تولید می‌شوند.

 

مسجدی افزود: توتون سیگار با اینکه حاوی سموم است اما از نظر میزان قطران، الکوییدها بالاخره نوعی طبقه بندی و نظارت در مورد آن وجود دارد اما تنباکوی قلیان در کشورهایی مثل امارات، آذربایجان و شمال عراق و کشورهای منطقه ما در شرایط بسیار غیر بهداشتی تولید می‌شوند.

 

وی افزود:‌ گاهی تنباکوهایی که ارزش آنها با پِهِن برابری می کند را با اسانس های شیمیایی پرتقال، کیوی و سیب به خورد مردم و به خصوص جوانان می دهند.

 

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: نحوه سوخت و ساز آن نیز قابل توجه است در مورد سیگار نوک آن حدود 900 درجه سانتی گراد حرارت دارد و فرآیندی شبیه انفجار هسته در هنگام سوختن آن رخ می‌دهد اما در مورد قلیان فرآیند تصعید هنگام سوختن تنباکو صورت می‌گیرد و مواد سمی آن خیلی سریعتر آزاد می‌شود.

 

مسجدی ادامه داد: مسئله مهم دیگر اعتیاد آور بودن این مواد است به طوری که سیگار و قلیان به مراتب بیش از مورفین اعتیاد آور هستند و وابستگی ایجاد می‌کنند.

 

وی گفت:‌ ابعاد اجتماعی مصرف آن نیز قابل توجه است، کمتر دختری را می‌توانید در جامعه ما پیدا کنید که جلوی پدرش سیگار بکشد اما پسران و دختران ما به راحتی و خیلی خندان جلوی پدر، مادر و پدر و مادر همسر قلیان می‌کشند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ ابعاد اقتصادی افزایش مصرف قلیان نیز بسیار قابل توجه است. ما در همین تهران جاهایی داریم که ورودی مصرف قلیان در آن 150هزار یا حتی 250 هزار تومان است بدون اینکه مالیات پرداخت کند.

 

وی گفت:‌ سیگار روزانه 10 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند، و ضرر روزانه قلیان به کشور نیز کمتر از این میزان نیست.

 

 وی ادامه داد: امروزه دیگر سر هر کوچه و در محله ای، مرکزی برای عرضه قلیان و فروش ابزار آن وجود دارد، معلوم نیست اینها از کی و کجا مجوز فعالیت می گیرند.

 

مطالب مرتبط:

 

فواید سیگار چیست ؟

12 ضرر بزرگ سیگار برای بدن

قارچ توهم زا چیست ؟

افزایش اشتها پس از ترک سیگار

خطرات اعتیاد به الکل چیست ؟

 

جدیدترین مطالب سایت