دانستنی برای دوران شیردهی

دانستنی برای دوران شیردهی

دانستنی برای دوران شیردهی

 

شروع شیر دهی

اولین باری كه مادر در اتاق زایمان كودك خود را در آغوش می گیرد پستان خود را در دهانش می گذارد. در این مرحله شیر كامل هنوز تولید نشده و پستان ماده ای بنام آغوز یا كلستروم می سازد كه نقش مهمی در ایمنی كودك در مقابل عفونت ها دارد.

 

اگر به نظر می رسد كه نوزاد در پیدا كردن نوك سینه و یا نگهداشتن آن در دهان مشكل دارد سعی كنید آرامش خود را حفظ كنید. شیر دادن هنری است كه نیاز به آرامش و تمرین دارد. هیچكس انتظار ندارد كه شما در شروع همه چیز را بدانید بنابراین نگرانی بخودتان راه ندهید و اگر در بیمارستان هستید سعی كنید از پرستار اتاق زایمان یا بخش كمك بگیرید. (اگر كودك شما نارس بدنیا آمده باشد ممكن است نتوانید در ابتدا به او شیر دهید. به جای آن شما باید شیر خود را بدوشید و با كمك شیشه به نوزاد بدهید.)

 

بخاطر داشته باشید كه شیر دادن نباید دردناك باشد. دهان نوزاد باید قسمت بزرگی از منطقه تیره دور نوك پستان (areola) را بپوشاند و نوك پستان باید كاملاً در دهان نوزاد فرو رفته باشد. اگر مكیدن نوزاد باعث درد می شود نوك سینه را از دهانش خارج كنید (برای این كار انگشت كوچك خود را بین دهان نوزاد و نوك سینه فشار دهید) و دوباره سعی كنید.

 

چند وقت یك بار باید شیر داد؟
تند تند. هر چه بیشتر شیر دهید شیر كامل زودتر ساخته می شود و شیر بیشتری نیز در پستان شما تولید می شود. شیر دادن به تعداد 10 تا 15 بار از هر پستان، 8 تا 12 بار در هر 24 ساعت میزان مناسبی است. طبق آخرین توصیه های انجمن طب اطفال آمریكا، باید هر زمانی كه نوزاد علائم گرسنگی را بروز می دهد به وی شیر داد. این علائم عبارتند از: افزایش هوشیاری یا فعالیت، تكان دادن لب ها و شكلك در آوردن، بدنبال سینه گشتن. گریه معمولاً دیرتر رخ می دهد. به عبارت دیگر شما باید قبل از اینكه نوزاد شروع به گریه كند به وی شیر بدهید.

 

در چند روز اول شما ممكن است نوزاد خود را برای شیر دادن بیدار كنید و نوزاد ممكن است هنگام شیر خوردن بخواب برود. برای اینكه مطمئن شوید نوزادتان به اندازه كافی شیر می خورد اگر از آخرین باری كه شیر خورده چهار ساعت گذشته است بیدارش كنید. زمانی كه نوزاد بتواند مدت بیشتری هوشیار باشد می توانید یك رویه ثابت بصورت هر 1 تا 3 ساعت شیر دادن در نظر بگیرید (این فاصله شب ها كه نوزاد وسط شیر خوردن خوابش می برد كوتاه تر است).

 

شیر دادن راحت
از آنجا كه شیر دادن گاهی ممكن است تا 40 دقیقه هم طول بكشد یك جای مناسب را برای شیر دادن انتخاب كنید. نوزاد را در وضعیتی بگیرید كه به دست و كمرتان فشار نیاید. معمولاً نگهداشتن نوزاد بگونه ای كه پشت سرش روی دستتان باشد بهترین حالت است ولی وضعیتی كه نوزاد خود را نگه می دارید به راحتی شما بستگی دارد. اگر نشسته شیر می دهید یك بالش شیر دهی بسیار كمك كننده خواهد بود. به هر حال تا زمانی كه خود و نوزادتان در وضعیت راحتی قرار ندارید شروع به شیر دادن نكنید چون این كار مدت زیادی طول می كشد و ممكن است خسته شوید.

 

تغذیه در دوران شیر دهی
یك رژیم غذایی طبیعی و سالم تنهای چیزی است كه در دوران شیر دهی به آن نیاز دارید. در گذشته توصیه می شود كه مادران شیرده 400 تا 500 كالری اضافه در روز بگیرند ولی تحقیقات جدید نشان داده اند كه نیازی به این كالری اضافه نیست.

 

بهتر است از مصرف موادی مانند كافئین، شكلات، غذاهای تند، و دیگر مواد غذایی محرك كه وارد شیر شده و ممكن است برای كودك ناراحت كننده باشند پرهیز كنید. سعی كنید مایعات زیاد مصرف كنید – اكسی توسین ترشح شده از بدن شما هنگام شیر دادن باعث تشنگی شده و یادتان می اندازد كه آب بخورید.

 

بخاطر داشته باشید كه هر چند شیر دادن عملی طبیعی است ولی ممكن است در روز های اول سخت باشد. سعی كنید از تجربه مادران دیگر كمك بگیرید. توصیه های آنها گاهی بسیار با ارزشند.

 

مشكلات شیردهی
با اینكه قرنهاست كه مادران كودكانشان را شیر می دهند ولی شیر دهی همیشه بی مشكل نیست. زنان زیادی در روز های اول دچار مشكل می شوند. مهمترین مشكلاتی كه ممكن است در 6 هفته اول شیر دادن رخ دهند عبارتند از:

 

*  تورم و التهاب پستان (وجود شیر بیش از حد در پستان)
* زخم شدن نوك پستان
*  ماستیت (التهاب و عفونت پستان)

 

در صورتیكه مشكل دارید و نمی توانید خوب شیر بدهید حتماً با پزشك خود تماس بگیرید.

 

جدیدترین مطالب سایت