همه خواهان فرزند سالم هستند

همه خواهان فرزند سالم هستند

چگونه فرزندی سالم بدنیا آوریم ؟

 

حاضرند برای رسیدن به چنین هدفی هر نوع برنامه غذایی یا ورزشی را داشته باشند. در میان افرادی که اهمیت زیادی برای روش های علمی قائلند کسانی هستند که قبل از باردار شدن برای مشاوره به پزشک زنان مراجعه کنند.

 
قبل از هرچیز باید به خاطر داشت واکسیناسیون های لازم مثل زدن واکسن کزاز هر ده سال یک بار و واکسن هپاتیت هر پنج سال یک بار برای یک بارداری سالم اهمیت دارد، هر چند این واکسن ها را می توان حین بارداری هم استفاده کرد.

 

 واکسن مهم دیگری که اهمیت زیادی دارد، اما به هیچ عنوان حین بارداری نباید از آن استفاده کرد، واکسن سرخجه است. در صورت تزریق این واکسن باید حداقل یک تا سه ماه از یک روش جلوگیری مطمئن استفاده کرد تا به هیچ عنوان حاملگی اتفاق نیفتد.

 
قرص اسید فولیک و بارداری

همیشه به مادرانی که تمایل به بارداری دارند، توصیه می شود که از قرص اسید فولیک روزانه به میزان 400 میکروگرم استفاده کنند و این کار را باید قبل از بارداری شروع کنند تا بهترین اثر را داشته باشد و این مکمل را تا سه ماهگی ادامه دهند.

 
این ویتامین که «فولات» نامیده می شود، یکی از انواع ویتامین های گروه ب است و در بدن نقش های مختلفی ایفا می کند، از جمله عملکرد سیستم عصبی و خون به این ماده معدنی مربوط است.

 
کمبود این ماده می تواند به مشکلات قلبی، پوکی استخوان و نقایص مادرزادی منجر شود.

 
به همین دلیل به کسانی که تمایل به بارداری دارند، توصیه می شود حداقل یک ماه و حتی در مواردی سه ماه قبل از قطع روش جلوگیری خود و اقدام برای بارداری، شروع به مصرف روزانه این مکمل کنند و به این ترتیب از به وجود آمدن نوزادی با نقص هایی در ستون فقرات و نخاع و مغز تا 85 درصد جلوگیری کنند.

 

 این مساله در مورد کسانی که فرزندی با مشکلات اینچنینی دارند و در مورد مادرانی که مبتلابه بیماری صرع یا تشنج هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است، طوری که به این افراد روزانه 5 میلی گرم اسید فولیک تجویز می شود تا از به وجود آمدن چنین مشکلاتی در جنین پیشگیری شود.

 

 بر خلاف تصور عمومی، مصرف اسید فولیک قبل از بارداری و در ماه های اول بارداری برای خونسازی نیست، هر چند اسید فولیک در ساخت گلبول های قرمز و درمان برخی از انواع کم خونی نقش دارد. اسید فولیک در برخی مواد غذایی مثل جگر، عدس، سبوس برنج، آرد سویا، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، شلغم، گندم و کدوحلوایی وجود دارد و مصرف این مواد غذایی به همه توصیه می شود.
 

از توصیه های دیگر برای کسانی که تمایل به بارداری دارند، انجام آزمایش هایی برای بررسی برخی عفونت ها و کم خونی و همین طور انجام پاپ اسمیر است تا بتوان قبل از بارداری به درمان بیماری های احتمالی در مادر پرداخت. یکی دیگر از توصیه ها، درمان مشکلات دندانی است تا حین بارداری به زایمان زودرس و خطرات دیگری منجر نشود.

 

 قرص آهن و بارداری

یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف روزانه آهن طی بارداری می‌تواند خطر داشتن نوزاد کم‌وزن و همچنین کم خونی را کاهش دهد.

 
بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، مصرف روزانه قرص آهن حتی یک دوز کوچک در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به کم خونی را تا 12 درصد و وزن کم نوزاد را تا 3 درصد کاهش دهد.

 

 بررسی دو میلیون زنی که هر روز از 10 میلی گرم تا حداکثر 66 میلی‌گرم آهن اضافی مصرف کرده بودند،‌ کاهش خطرات کم خونی و تولد نوزادان کم وزن را نشان داد.

 
کمبود آهن شایع‌ترین علت کم‌خونی در دوران بارداری، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.

 

 در حالی که در برخی کشورها مانند انگلستان، مکمل‌های آهن به طور معمول به زنان باردار توصیه نشده است، سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 60 میلی گرم آهن را در روز به زنان باردار توصیه می‌کند.

 
دکتر «بتول حیدر» نویسنده این تحقیقات از بخش اپیدمیولوژی و تغذیه در مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد گفت: حتی کشورهای با درآمد بالا می‌توانند چنین پژوهشی را اتخاذ کنند.

 

 کارشناسان برای آن دسته از زنانی که کمبود آهن را تحمل می‌کنند، توصیه می‌کنند که به منظور کاهش عوارض جانبی، از مکمل‌ها با دوز کمتر استفاده کنند.

 
گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک، آجیل و بسیاری از غلات صبحانه منابع خوبی از آهن محسوب می‌شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت