اشتباهات در رژیم غذایی

اشتباهات در رژیم غذایی

1. شیرینی نخوردن

شما برای خودتان برنج و سبزیجات کشیده اید تا بخورید و دوستتان در حال خوردن کیک شکلاتی است و تقلا می کنید که وزنتان را کم کنید. با خوردن نوشابه و آب نبات و شیرینی هم می توان وزن کم کرد.

 

برعکس اگر دائماً سالاد و سبزیجات و بروکلی بخورید هم ممکن است وزنتان افزایش یابد. مطالعات نشان می دهند آنچه می خوریم مهم است. نباید سالاد و سبزیجات و غیره را کنار بگذارید، ولی باید در رژیم شما تنوع هم وجود داشته باشد.

 

2. مصرف غذاهای بدون گلوتن

نباید از مواد مغذی مهم موجود در حبوبات و فولیک اسید و فیبر بگذرید. غذاهای بدون گلوتن به معنای غذاهای کم کالری نیستند. پس چند بار در هفته، ساندویچ ناهار خود را با نان گندم و سالاد پر پروتئین درست کنید. ولی فرآورده های گلوتنی را کلاً حذف نکنید، مگر آنکه عذر پزشکی داشته باشید.

 

3. حذف کربوهیدرات برای سرعت دادن به کاهش وزن

استفاده از غذاهای کم کربوهیدرات همیشه خوب نیست و می تواند تأثیرات بلند مدت داشته باشد. در شش ماهه اول می تواند وزن بیشتری کم کند، ولی در عرض یک سال، نتایج آن مثل یک روش متعادل هستند.

 

پس بجای این کار سعی کنید کربوهیدرات های خالص مثل نان، کلوچه و برنج سفید را حذف کنید و بجای آنها از حبوبات سالم استفاده کنید که معده شما را پر کند و آهسته تر هضم شود.

 

4. خوردن فیبر زیاد

اگر فکر می کنید برای آنکه سبک تر شوید باید فیبر زیادی بخورید، در اشتباهید. فقط خوردن فیبر نتیجه معکوس دارد. وقتی فیبر زیادی مصرف می کنید باید مایعات بیشتری هم مصرف کنید. اگر این کار را نکنید، بیش از حد معمول احساس پر شدن خواهید کرد. باید به تدریج میزان فیبر را افزایش دهید. در غیر این صورت لوله گوارشی شما دچار ناراحتی می شود.

 

5. خوردن هله هوله در طول روز

شاید فکر کنید غذای کمتر به معنای کاهش وزن است، ولی ناخونک های کوچکی که به این غذا و آن می زنید واقعاً به افزایش وزن کمک می کنند.

 

برای مثال اسنک ها را در نظر بگیرید. شما فکر می کنید اسنک ها میان وعده هایی هستند که کالری زیادی ندارند، در حالیکه هر بسته از آنها 300 تا 400 کالری دارد و چربی و کالری آنها معادل یک وعده غذایی است.

 

6. خوردن اسنک قبل و بعد از ورزش

اگر برای ماراتن آماده نمی شوید، قبل و بعد از ورزش و تمرین به غذا نیاز ندارید. خانم ها به باشگاه ورزشی می روند تا وزن کم کنند و همانجا یک آبمیوه 600 کالری هم می نوشند. این کار درست نیست. بجای آن باید چند دانه بادام یا وعده کوچک حبوبات پس از تمرین مصرف شود، ولی تنها در صورتی که واقعاً گرسنه باشید.

 

7. خوردن بیش از حد غذاهای کم چربی

مردم فکر می کنند اگر غذایی کم چربی باشد، یعنی کم کالری است. این مطلب درست نیست. باید کل برچسب محصول را بخوانید و ببینید که چقدر کالری دارد. خانم ها اغلب لوبیا، مغزها و حبوبات و کره های آنها را نمی خورند، زیرا فکر می کنند وزنشان زیاد می شود.

 

در حالیکه پزشکان می گویند یک قاشق غذاخوری کره بادام یا بادام زمینی روی کرفس یا نان تست خود بمالید و آن را بخورید. خوردن غذاهای پروتئین دار و حاوی منیزیم، ویتامین های ب و ای و فیبر به میزان کالری موجود در آنها می ارزد.

 

8. همیشه سالاد خوردن

دوست نداریم این را بگوییم، ولی سالاد خوردن همیشه هم سالم نیست. میزان سالاد و سسی که روی آن می ریزید هم مهم است. افرادی هستند که روی سالاد خود مواد پر کالری مانند پنیر، سس، سیب زمینی، تن ماهی، و تکه های نان و ژامبون می ریزند. باید مواردی که روی سالاد می ریزید را محدود کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت