اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی  1.4 میلیارد نفر در دنیا اضافه وزن دارند.

 

این سازمان همچنین اعلام نمود که 40 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان مبتلا به چاقی هستند. چاقی علاوه بر مشکلات ظاهری، عوارض متعددی نیز به همراه دارد.

 

پر فشاری خون، افزایش چربی های خون، بیماری های قلبی- عروقی، دیابت نوع دو، مشکلات مفصلی، سکته مغزی، کبد چرب و … از جمله پیامدهای خطرناک چاقی به شمار می روند.

 

اولین و مهم ترین گام برای کاهش وزن اصلاح شیوه زندگی است. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، تغییر عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی منظم سالم ترین روش مبارزه با اضافه وزن و چاقی می باشد.

 

در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید عادات غذایی خود را اصلاح کرده و از چاقی پیشگیری نمایید.

 

درمان اضافه وزن و چاقی

 

تفاوت بین گرسنگی و اشتها را بشناسید.
اغلب افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشند، غذا می خورند. این که تمایل به خوردن چیزی دارید همیشه به معنی گرسنگی شما نیست. وقتی غذا یا هر خوراکی دیگری در دسترس شما قرار می گیرد، به خودتان فرصت دهید تا گرسنه شوید. گرسنگی یک پدیده فیزیولوژیک است اما اشتها ریشه در روان شما دارد. پس تا جایی که می توانید ذهنتان را کنترل نمایید.

 

وعده های غذایی و میان وعده ها را حذف نکنید.
این که سعی کنید وعده های غذایی منظمی داشته باشید، نکته مهمی است. روزانه 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده برای خود در نظر بگیرید و وعده ها را به موقع بخورید.

 

تنقلات و مواد غذایی پر کالری را از دسترس خود خارج کنید.
اینکه روی میزتان همیشه شکلات و شیرینی داشته باشید، عادت مناسبی نیست. مواد غذایی پر کالری را با سبزیجات و میوه ها جایگزین نمایید.

 

به غذا خوردن خود توجه داشته باشید و از آن لذت ببرید.
در هنگام غذا خوردن، به طور هم زمان به کار دیگری نپردازید. غذا خوردن همراه با تماشای تلویزیون یکی از عادات نامناسب است. اگر روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشید، پیام سیری با تاخیر به مغز می رسد، بنابراین غذای بیشتری می خورید و در دراز مدت دچار اضافه وزن و چاقی خواهید شد.

 

آهسته غذا بخورید.
آهسته غذا خوردن موجب می شود که معده به موقع پیام سیری را به مغز ارسال کند. عجله در غذا خوردن موجب پرخوری و چاقی خواهد شد. برای صرف غذا وقت کافی در نظر بگیرید و لقمه هایتان را خوب و آرام بجوید.

 

مراقب وسوسه ها باشید.
اگر فکر می کنید توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی را ندارید، خودتان به خرید نروید و این کار را به یکی دیگر از اعضای خانواده محول کنید. نکته مهم دیگر این که هرگز در شرایط گرسنگی برای خرید مواد غذایی اقدام نکنید.

 

جدیدترین مطالب سایت