تمامی مضرات چاقی و اضافه وزن

تمامی مضرات چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن دشمن سلامتی است حال در اینجا به مضرات چاقی و اضافه وزن خواهیم پرداخت.

 

چاقی علاوه بر عوارض جسمی متعدد، آثار روحی و روانی مخربی نیز روی فرد دارد؛ مطالعات انجام شده نشان می دهد که اضطراب و اختلالات روحی از جمله افسردگی در افراد چاق ۲۵ درصد بیشتر از افراد عادی است.

 

 چاقی و اختلال در چربی های خون

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: رژیم های غذایی دارای چربی های اشباع شده مانند گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده می توانند علاوه بر ایجاد چاقی، موجب افزایش کلسترول بدخون (ال دی ای) و تری گلیسیرید و پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (اچ دی ال) شود. زارعی خاطرنشان می کند: تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاها و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن را شامل می شوند؛ در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرائین می شود زیرا چربی های اضافه در جدار رگ ها رسوب می کنند. به گفته وی، تصلب شرائین نیز موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته مغزی می شود.

 

 چاقی و بیماری عروق کرونر

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه می دهد: بیماری عروق کرونر یکی از اشکال بیماری های قلبی و عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگ های کرونر (سرخرگ هایی که به قلب خون رسانی می کنند) ایجاد می شود. زارعی می افزاید: پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگتر شدن دیواره داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد. کاهش خون رسانی به قلب نیز موجب آنژین صدری (درد قفسه سینه) می شود.وی تاکید می کند: انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته قلبی شود.

 

 چاقی و کاهش اعتماد به نفس

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره می گوید: اغلب افراد دچار اضافه وزن و چاقی، از اعتماد به نفس پایین و ترس های بیهوده و بی دلیل رنج می برند.”مریم زارعی” می افزاید: تحمل افراد چاق در برابر گرمای محیط کمتر است، در انجام فعالیت های فیزیکی دچار مشکل هستند. وی خاطرنشان می کند: به نظر می رسد این مشکلات اجتماعی و روانشناختی حتی بیش از مشکلات جسمی مربوط به چاقی، افراد مبتلا به این عارضه را آزار می دهد.کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، اختلال در چربی خون، سکته مغزی، سرطان، کبد چرب و بیماری کیسه صفرا را از جمله بیماری های مرتبط با چاقی عنوان کرده و می افزاید: با افزایش وزن، بافت چربی نیز بیشتر شده و این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر موادغذایی دارد که باید توسط جریان خون تامین شود.

 

زارعی ادامه می دهد: با افزایش نیاز به اکسیژن و مواد مغذی، حجم خون و مقدار فشار وارد شده بر سیستم گردش خون، افزایش یافته و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره سرخرگ های فرد وارد می شود.وی اضافه می کند: علاوه بر این، چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون شده که این هورمون علاوه بر کنترل قند خون، موجب نگهداشتن آب و نمک در رگ ها و افزایش حجم خون می شود.کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابه جایی خون شده که تمام این عوامل موجب پرفشاری خون می شوند.زارعی با بیان اینکه چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع دو است، تصریح می کند، افزایش چربی، موجب افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین شده، بنابراین، این هورمون نمی تواند با مقادیر طبیعی قبلی، وظیفه خود یعنی کنترل قند را به درستی انجام دهد و قند خون بالا می رود.

 

تمامی مضرات چاقی و اضافه وزن

 

 چاقی و تنگ شدن عروق مغزی

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: چاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. زارعی می افزاید: اگر لخته خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز فرد شده و منجر به سکته مغزی شود.وی، سایش مفاصل (استئوآرتریت) را از دیگر پیامدهای چاقی عنوان کرده و می گوید: در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل به ویژه مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری، غضروف مفصلی تخریب شده و موجب ایجاد درد و سفتی آنها می شود.

 

 چاقی و توقف تنفس در خواب

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: توقف تنفس در خواب به ویژه در افراد چاقی که زیاد خور خور می کنند، دیده می شود. این افراد هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه ها برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده و مکررا در طول شب بیدار می شوند.زارعی می افزاید: این افراد در نتیجه، خواب با کیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به علت اختلال در خواب شبانه خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند.وی خاطرنشان می کند: تحقیقات نشان داده، بیشتر افراد دارای وقفه تنفسی در خواب دچار اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوایی باریکی دارند.

 

 چاقی و انواع سرطان

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: انواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان کیسه صفرا اشاره کرد. زارعی می گوید: مردان چاق نیز در معرض خطر نسبتا بالاتری برای ابتلا به سرطان های کولون (روده بزرگ)، رکتوم (راست روده) و پروستات هستند.

 

 چاقی و بیماری کیسه صفرا

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: به علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه صفرا شود. زارعی می افزاید: همچنین کاهش وزن سریع(یعنی بیش از ۵/۱ کیلو گرم در هفته) نیز باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.

 

جدیدترین مطالب سایت