دلتان شیرینی و چیپس می‌خواهد؟

دلتان شیرینی و چیپس می‌خواهد؟

دلتان شیرینی و چیپس و پفک می‌خواهد؟

هورمون: کورتیزول و سروتونین

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در روزهای سخت و پرتنش یا پرهیجان به‌شدت هوس چیپس، بستنی یا شیرینی می‌کنید؟ خب، این وسط رد پای غده فوق کلیوی در کار است که هورمون اضطراب (کورتیزول) را ترشح می‌کند.

 

ترشح این هورمون به شما توان و انرژی لازم برای مقابله با هیجان یا فعالیت را می‌دهد.  برخی مطالعات نشان داده هورمون کورتیزول به‌طور مستقیم باعث تجمع سلول‌های چربی در ناحیه شکم شده و از این راه باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. 

 

هورمون سروتونین اما عملکردی عکس این دارد. این هورمون به شما آرامش می‌دهد و اثر مستقیم آن کاهش اشتهاست. جدیدترین داروی کاهش وزن مورد تایید سازمان FDA، یعنی داروی بلویک، باعث افزایش ترشح و افزایش تاثیرگذاری هورمون سروتونین در بدن می‌شود و اینگونه اشتهای افراد را کاهش می‌دهد.

 

دلتان شیرینی و چیپس می‌خواهد؟

بهترین  چاره :

برای آنکه هورمون‌های بدنتان و گرایش به غذاهای شیرین و چرب را متعادل کنید، بهترین کار این است که به غذاهای غنی از فولات (ویتامین B12) مثل عدس و اسفناج روی بیاورید.

 

مغز انسان از ویتامین‌های B موجود در این غذاها برای ساخت سروتونین استفاده می‌کند. درضمن یادتان باشد مطالعات جدید نشان داده یک شب بی‌خوابی هورمون کورتیزول بدن شما را دوبرابر می‌کند.

هورمونها درجاهایی که فکرش را نمی کنید

 

هورمون‌ها صرفا توسط بدن ما ساخته نمی‌شوند، پیرامون ما هم هورمون‌ها وجود دارند و در واقع ما در محاصره آنها هستیم. هر محصول و فرآورده‌ای را که ببینید ممکن است حاوی هورمون باشد، آن هم هورمون‌هایی که می‌توانند در بدن انسان تاثیراتی را رقم بزنند.

 

اینجا به 3 گروه از چیزهایی که با ورود هورمون‌ها به بدن شما می‌توانند باعث چاقی‌تان شوند، اشاره می‌کنیم. مطمئن هستیم که این موارد شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

 

دلتان شیرینی و چیپس می‌خواهد؟

 

 1- خوشبوکننده‌ها

بسیاری از لوازم آرایشی، شامپوها، اسپری‌ها، عطرها و حتی مواد خوشبوکننده و تمیزکننده منزل حاوی گروهی از مواد هستند که آنها را به نام فتالات می‌شناسیم. این مواد شیمیایی به کار گرفته می‌شوند تا ماندگاری بوها را بیشتر کنند اما در معرض مقدار زیادی از فتالات‌ها قرار گرفتن، می‌تواند باعث چاقی‌ و حتی چاقی شدید شود. سعی کنید حتما از موادی استفاده کنید که روی آنها برچسب «بدون فتالات» نصب شده باشد.

 

2- کنسروها و غذاهای نیمه‌آماده

قوطی برخی از کنسروها و غذاهای نیمه آماده دارای ماده شیمیایی به‌نام بیزفنل BP -A هستند که مشابه اثر هورمون استروژن را دارند. غذاهای اسیدی مثل رب گوجه‌فرنگی یا آب گوجه‌فرنگی می‌توانند این ماده موجود در قوطی را وارد ترکیبات غذایی کنند. سعی کنید حتما از قوطی‌ها و بسته‌بندی‌های بدون BPA استفاده کنید.

 

 3- قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های نچسب

مواد شیمیایی موسوم به پرفلورواوکتانیک اسید (PFOA) در بسیاری از لوازم آشپزخانه که دارای قابلیت نچسب بودن است وجود دارد اما مطالعات نشان داده‌ دخترانی که مادران آنها دارای مقادیر زیادی PFOA در خونشان هستند سه‌برابر بیشتر از دختران مادران با میزان پایین PFOA به اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت