زخم معده و رژیم غذایی

زخم معده و رژیم غذایی

نکاتی برای زخم معده و رژیم غذایی

ضایعات سایشی در مخاط دستگاه گوارش را اصطلاحاً زخم می نامند و مکان زخم مشخص کننده نام آن است .

 

اگر زخم در ناحیه ی معده باشد ، به آن زخم معده گفته می شود . معمولاً افراد مبتلا به این زخم ها ، به طور طبیعی عصبی و از نظر اجتماعی فعال و بسیار حساس می باشند .

 

این بیماری در اثر عفونت هلیکوباکترپیلوری و یا ناهنجاری های عصبی و شیمیایی که باعث اختلال در مقاومت طبیعی مخاط معده می شود ، به وجود می آید . برای درمان این بیماری زیر نظر پزشک از آنتی بیوتیک ها ، آنتی اسید و سایر داروهای لازم استفاده می شود .

 

اگر زخم نسبتاً پیشرفته باشد ،‌بیمار باید مدتی در خانه یا بیمارستان استراحت و برنامه ی غذایی ویژه ای را رعایت کند .

 

توصیه می شود افراد مبتلا ، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و میزان مصرف غذا در هر وعده را کم کنند و غذاهای پروتئینی نیز بیشتر مصرف کنند ، چرا که پروتئین ها مانع تأثیر منفی اسید معده بر ضایعات بافتی معده می شوند .

 

از بین همه ی غذاهای پروتئینی ، مصرف شیر در حد مناسب یکی از انتخاب های غذایی خوب است .

 

در بعضی افراد مبتلا به زخم معده ، مصرف غذاهای سرخ شده در روغن و غذاهای غنی از فیبر و الیاف گیاهی سخت ، باعث تشدید درد می شود .

 

در مجموع توصیه می شود افراد تحت درمان بیماری زخم معده از مصرف بعضی ادویه ها ( مثل فلفل قرمز و سیاه ) ، الکل و قهوه ( کافئین دار و بدون کافئین ) اجتناب کنند و یک رژیم غذایی مناسب شامل همه ی گروههای غذایی به مقدار کافی و لازم را رعایت نمایند و در صورت وجود کمبود مواد مغذی از مکمل های آن ها استفاده کنند .

 

رعایت نظم در ساعات غذاخوردن و تعداد وعده های مصرفی نیز از عوامل مهم در مراقبت از بیماران مبتلا به زخم در زمان طولانی است .

 

جدیدترین مطالب سایت