خواص درمانی اکالیپتوس

خواص درمانی اکالیپتوس

تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم، نیش حشرات و غیره. اکالیپتوس درمان طبیعی برای همه‌ی این مشکلات محسوب می‌شود.

اکالیپتوس درخت بومی استرالیاست. جالب است بدانید که ریشه‌ی این درخت سه برابر وزن خود، آب جذب می‌کند. جوشانده‌ی این گیاه، بخور، روغن و برگ‌های آن معجزه می‌کنند.

 

تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم، نیش حشرات و غیره. اکالیپتوس درمان طبیعی برای همه‌ی این مشکلات محسوب می‌شود.

با ما باشید تا با گوشه ای از خواص معجزه گر اکالیپتوس آشنا شوید.

 اکالیپتوس: اگر می‌خواهید زمستان را در بستر بیماری نگذرانید

چیزی به زمستان نمانده است. بدون شک همه در این فکر هستند که زمستان امسال را با ویروس و بیماری سر نکنند. اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند. از این گذشته این گیاه خواص ضدالتهابی دارد.

خواص درمانی اکالیپتوس

روش مصرف
از وقتی که بیماری‌های زمستانی همه گیر می‌شوند به مدت 10 تا 15 روز 2 تا 3 قطره روغن اکالیپتوس را در مقداری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و زیر کف پا یا داخل مشت دستتان بمالید. با همین کار ساده خیلی از مشکلات زمستانی را از خود دور می‌کنید.

 

توجه داشته باشید استفاده از روغن هر گیاهی برای زنان باردار، شیرده و همچنین بچه های زیر 3 سال مورد منع مصرف دارد. توصیه می‌کنیم این افراد از مصرف روغن گیاهی اکالیپتوس بپرهیزند.

 

 اکالیپتوس: برای درمان برونشیت و سرفه
اکالیپتوس باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

 

روش مصرف
دم کرده‌ی اکالیپتوس: برای تهیه‌ی دم کرده اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس 150 میلی لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد 3 تا 4 فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.

 

می‌توانید 3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه‌ی سینه یا پشتتان را ماساژ دهید. این کار را به مدت 3 تا 6 روز و هر روز 3 مرتبه انجام دهید. حواستان باشد زنان باردار، شیرده و بچه های زیر 3 سال نباید از روغن این گیاه استفاده کنند. بعد از ماساژ حتماً دست‌هایتان با دقت بشویید.

 اکالیپتوس: برای خلاص شدن از شر شوره‌ی سر

 

معمولاً شوره‌ی سر باعث نگرانی و نوعی استرس می‌شود. به خاطر اینکه برای هیچ کس خوشایند نیست این دانه‌های ریز سفید لابه لایه موهایش چشمک بزنند و حتی روی لباس‌هایش را هم بپوشاند. برای مقابله با این مشکل از روغن گیاهی اکالیپتوس استفاده کنید.

خواص درمانی اکالیپتوس

روش استفاده
بهترین روش این است که قبل از هر چیزی از شامپوی مناسب ضد شوره استفاده کنید. شامپویی که انتخاب می‌کنید باید مناسب جنس موهایتان باشد. 40 قطره روغن اکالیپتوس را در 100 گرم شامپوی معمولی بریزید و موهایتان را با دقت بشویید. در نهایت نیز با آب خنک موها را آب بکشید.

 

حواستان باشد استفاده از روغن‌ها و عصاره های گیاهی برای بچه ها، خانم‌های باردار و شیرده و همچنین افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند مورد منع مصرف دارد. شیشه‌ی این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

اکالیپتوس: برای تسکین درد مفاصل
یک شاعر فرانسوی می‌گوید اگر مراقب چرخ‌های دوچرخه‌تان باشید زنگ نمی‌زنند. مفاصل ما هم همین طور هستند. حتماً شما هم در اطرافیانتان خانم‌ها و حتی آقایان زیادی را می‌بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند.

 

 

بعد از گذشت زمان دردهایی در مفاصل ایجاد می‌شود که از ساییدگی و فرسودگی غضروف‌ها ناشی می‌شوند. معروف‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید. به خاطر اینکه این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکنی دارد.

 

روش استفاده
دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

 اکالیپتوس: برای پایین آوردن تب

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است و بدن را از ضعف نجات می‌دهد.

 

روش استفاده
10 تا 15 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت 3 تا 4 روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه 10 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

 

 توجه توجه:
همان طور که گفته شد استفاده از روغن‌ها و عصاره های گیاهی که با نام افشره‌ی خوراکی هم شناخته می‌شوند برای زنان باردار، شیر ده و همچنین کودکان زیر سه سال مورد منع مصرف دارد. این روغن‌های گیاهی را با احتیاط مصرف کرد. در موقع استفاده باید به مقداری که گفته شد اکتفا شود. مصرف زیاد هر نوع داروی گیاهی هم ممکن است باعث مسمومیت و عوارض جانبی شود.

 

زمانی که از این روغن‌ها برای ماساژ استفاده می‌کنید حتماً دست‌هایتان را با دقت تمام شستشو دهید. شیشه‌ی این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. اگر در مورد استفاده از این داروهای گیاهی شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

 

مصرف بیش از حد اکالیپتوس ممکن است باعث ورم معده و روده و سردرد، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار و پایین آمدن فشار خون شود. همچنین مصرف خیلی زیاد اکالیپتوس موجب فلج دستگاه تنفسی، خفگی و مرگ می‌شود. بهتر است در مصرف این گیاهان دقت کنید. چون مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها عوارض زیادی دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت