تضادها و تعارض های آماری ایدز

مجموعه : ایدز
تضادها و تعارض های آماری ایدز

تضادها و تعارض های آماری ایدز

تضادها و تعارض های آماری فقط و فقط شامل پدیده ای چون ایدز نمی شود اما این تضادها و تعارض ها در برخی موارد آثار فاجعه بارتری بر جای می گذارند که ایدز هم در همین حوزه قابل تعریف است.

 

به راستی در کشور ما دقیقاً چند نفر آلوده به ایدز وجود دارد، چند نفر تحت کنترل هستند و چند درصد افراد شناخته شده از امکانات درمان و آموزش بهره مندند؟

آمار ایدز در ایران هر سه ماه یک بار منتشر می شود و در هر دوره، سیر صعودی قابل توجهی را شاهد هستیم اما بسیاری از کارشناسان تحلیلی منفی از رشد آمار ایدز ندارند و آن را نشانه ای از بالا رفتن فرهنگ شهروندان در برخورد صحیح با این بیماری و تلاش مراکز ذی ربط برای شناخت واقعی از تعداد بیماران ارزیابی می کنند.

به عبارت دیگر تورم آمار به معنای تورم بیماری نیست و بیش از آن نشان دهنده عینیت بخشی به موارد پنهان است…

تضادها و تعارض های آماری ایدز

جهش هراس انگیز

 

در تازه ترین آمارها می خوانیم: گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال، شایع ترین گروه سنی ابتلا به ایدز در کشورند.

 

آخرین اطلاعات منعکس شده توسط وزارت بهداشت نشان می دهد در کشور، ۱۳ هزار و ۳۵۷ نفر آلوده به HIV هستند که ۵/۹۴ درصد آنها مرد و ۵/۵ درصد را زنان تشکیل می دهند. انتقال این بیماری نیز ۴/۵۴ درصد از طریق اعتیاد تزریقی و ۸/۱۹ درصد به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی تشخیص داده شده است.

 

با این همه نگرانی و دغدغه مشترک تمامی کارشناسان و صاحب نظران، جابه جایی در اولویت ذکر شده است . اگرچه حتی اگر اعتیاد تزریقی را اصلی ترین عامل آلودگی بدانیم در نهایت رفتارهای بی محابای جنسی عامل پررنگ انتقال خواهد بود. دکتر رحمانی استاد دانشگاه در این زمینه اعتقاد دارد:

 

«طراحان برنامه های پیشگیری برای جوانان باید این نکته را به خاطر داشته باشند که صرف نظر از نحوه ورود ویروس ایدز به داخل یک اجتماع، مطالعات ثابت کرده است، نهایتاً این ویروس از طریق انتقال جنسی گسترش می یابد بنابراین تمام جوانان نیاز به اطلاعاتی در مورد خطرات جنسی و روش های حفاظت در برابر آن دارند، حتی اگر منطقه محل سکونت آنها در حال حاضر گرفتار اپیدمی از طریق چنین انتقالی نباشد.»

تضادها و تعارض های آماری ایدز

● مرور تاریخی خواندنی

تحقیقات بر روی ویژگی های ژنتیکی ویروس HIV نشان می دهد این ویروس از ترکیب دو ویروس مختلف در بدن شامپانزه به وجود آمده و در میمون های بیماری زا شکل HIV به خود گرفته است.

 

یافته های ژنتیکی این نظریه را که ایدز در طول یک قرن گذشته در جنگلهای غرب آفریقا ظهور کرده، تأیید می کند. دانشمندان می گویند، انسان برای اولین بار در نیمه اول قرن گذشته با شکار و تغذیه گوشت شامپانزه که هنوز در آفریقا مرسوم است، به این ویروس آلوده شده و انواع متفاوتی از ساختمان ژنی ویروس HIV نشان دهنده آن است که انتقال ایدز از میمون به انسان بارها و بارها اتفاق افتاده است.

 

اولین گزارش رسمی از آلوده شدن انسان به ایدز مربوط به یک فرد آمریکایی در سال ۱۹۸۱ است اما شواهد نشان می دهد پیش از آن جوانی سیاهپوست در سال ۱۹۶۹ با بیماری ایدز درگذشته است.

 

نظریه نوع انتقال اولیه نیز در نوع خود جالب توجه است چنانچه برخی از دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که واکسن خوراکی فلج اطفال در اواخر دهه ۱۹۵۰ که از خون ۴۰۰ شامپانزه شکار شده تهیه شده بود عامل اصلی انتقال و فراگیری بوده و افزایش سفرهای بین المللی در دهه ۱۹۶۰ آن را به حد انفجار رسانده است.

 

در ایران اولین مورد ابتلا به بیماری ایدز در سال ۱۳۶۴ گزارش شد. این گزارش حاکی از آن بود کودکی ۶ ساله به دلیل بیماری هموفیلی و استفاده از فرآورده های خونی آلوده وارداتی به ایدز مبتلا شده است. پس از آن در زندانهای کرمان و جیرفت و آرام آرام معتادان تزریقی کشور آلوده شدند. در این میان خبر بیماری تعدادی از پرسنل مراکز درمانی نیز در نوع خود جالب بود.

 

اجازه دهید یک بار دیگر به پدیده ایدز از نگاه آمار جهانی بنگریم. در اواسط دهه ۱۹۸۰ این بیماری ۱۰۰ هزار نفر در سراسر جهان را مبتلا کرد و بین ۵ تا ۱۰ میلیون ویروس HIV را دریافت کردند. در سال ۲۰۰۱ این آمار به ۴۰ میلیون نفر رسید و همان سال ۳ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

 

کارشناسان می گویند طی۲۰ سال گذشته حدود ۲۲ میلیون نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند و از زمان شیوع تاکنون ۶۰ میلیون نفر آلوده شده اند. جالب آن که از ۲۲ میلیون کشته طی ۲۰ سال گذشته، ۵۰ درصد افراد، در سن ۱۵ تا ۲۴ سال ویروس را دریافت کرده اند.

 

آمار دیگری حاکی از آن است که تزریق مواد مخدر با استفاده از سوزن های آلوده به ویروس ایدز تا پایان سال ۱۹۹۹ در ۱۳۶ کشور جهان رتبه اول انتقال را به خود اختصاص می دهد.

 

محققین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ را سالهای انفجار انتقال ایدز در جهان می دانند؛ به گونه ای که مسئولین سازما نهای جهانی را به واکنشی تند واداشت و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ رهبران جهان متعهد شدند تا اعلامیه تعهد مبارزه علیه ایدز را که در سال ۲۰۰۱ تصویب شده بود با جدیت اجرا کنند.

 

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل نیز در پیام خود عنوان کرد: «تعهد همه ما در راه تحقق یک اقدام استثنایی در برابر ایدز، موضوع جدید بسیج جهانی است، تعهد تضمین بودجه و ارائه خدمات مؤثر پیشگیرانه، مراقبت و درمان برای افرادی که به این خدمت نیاز دارند، قولی است که همه ما باید به آن وفادار باشیم؛ هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.»

تضادها و تعارض های آماری ایدز

●جابه جایی عوامل انتقال

همان طور که عنوان شد استفاده از فرآورده های خونی اولین شکل انتقال بیماری ایدز در کشور ما بوده و پس از آن اعتیاد تزریقی تاکنون اولویت دارترین عامل انتقال بوده است اما هراس کارشناسان از جابه جایی این عوامل است. دکتر مینو محرز معتقد است:

«ما به افرادی که از طریق تماس جنسی ایدز می گیرند، دسترسی نداریم و این افراد در جامعه پخش می شوند. آنها وجود دارند و ما وجودشان را انکار نمی کنیم. اکثر افرادی که ما کشف کرده ایم معتادان زندانی بوده اند، اما برخی شواهد نشان می دهد که میزان ابتلا به بیماری ایدز ناشی از تماس های جنسی در کشور ما در حال افزایش است.»

جمعیت معتادان تزریقی قابل شناسایی و کنترل است بنابراین تشخیص و محصور کردن ایدز در میان این جمعیت نیز به مراتب کار ساده ای است اما اگر عامل انتقال اصلی جای خود را به عامل دیگری به نام تماس های بی مهابای جنسی بدهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر این اتفاق بیفتد بیماری ایدز به بحرانی اجتماعی تبدیل خواهد شد؛ زیرا از یک سو شناسایی و کنترل آن سخت و از سوی دیگر بسیاری از ملاحظات اخلاقی و اجتماعی مانع آموزش های دقیق و فراگیر برای پیشگیری است و متأسفانه در چنین وضعیتی زنان آسیب پذیرتر از مردان خواهند بود. پس از جمعیت زنان هم نباید کودکان- قربانیان خاموش و معصوم- ایدز را از ذهن دور داشت.

دکتر معتمدی هروی می گوید: «زنان به علت وضعیت فیزیولوژیکی و اجتماعی، نسبت به ویروس ایدز آسیب پذیرتر از مردان اند. بنابراین، ما فکر می کنیم تعداد زنان مبتلا به این بیماری در کشور افزایش یابد.»

دردناک تر آن که به علت بدنام بودن بیماران ایدزی، منزوی شدن و پرهیز آنها از فعالیت های اجتماعی، در برخی موارد ترد شدن از سوی خانواده و یا هراس از ترد شدن، انتقال و فراگیری سرعت بیشتری پیدا می کند.

بد نیست بدانید زنان و یا در برخی موارد مردان ایدزی وجود دارند که از بیماری خود آگاهند اما خود را ناچار از مخفی کردن می دانند و به همین دلیل ساده همسر خود را هم آلوده کرده و حتی باعث تولد فرزندان آلوده نیز شده اند.

تضادها و تعارض های آماری ایدز

●قربانیان معصوم ایدز

کارشناسان می گویند بیشتر کودکانی که مبتلا به HIV هستند در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند. آنها سه الگوی کلی را برای این بیماران در کودکان ارائه داده اند:

۱- یک چهارم کودکان مبتلا به عفونت HIV در ۵/۱ سالگی دچار علائم بیماری می شوند و رشد بیماری در این کودکان نسبتاً سریع است.

۲- دومین گروه کودکانی هستند که دارای دوره های تهاجمی از ایدز هستند. این کودکان علائم گذرا و خفیفی از بیماری بوده و تا سن ۳ تا ۵ سالگی زنده می مانند.

۳- کودکانی که تا سنین آغاز نوجوانی زنده خواهند ماند. بنابراین دلایل ناشناخته دوره های بیماری در این افراد خفیف تر است و بیماری این کودکان تا قبل از سنین ۹ تا ۱۱ سالگی تشخیص داده نمی شود. تقریباً پزشکان هیچ امیدی ندارند که کودکان مبتلا به عفونت HIV بتوانند بر بیماری خود غلبه کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت