دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

دلایل عقب افتادن پریود چیست؟
اگر عادت ماهیانه ( پریود ) عقب افتاده و نگران هستید این مقاله را بخوانید تا برخی از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه در زنان را بدانید.
 
مجله تالاب : عقب افتادن پریود معمولا بر اثر غلظت خون بوده که ناشی از فعالیت خلط صفرا، بلغم و یا سودا در کل بدن است. اختلال در غده تیروئید و همچنین  اختلالی که در هورمون پرولاکتین (هورمون شیر) رخ می‌دهد نیز می‌تواند باعث عقب افتادن پریود یا قطع قاعدگی شود.
 

عقب افتادن پریود ( قاعدگی) معمولا بر اثر غلظت خون اتفاق می افتد قاعدگی (پریود) یکی از مراحل بلوغ در دختران است. قاعدگی مانند بسیاری از علایم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج کننده باشد. بعضی از دختران ممکن است به نوعی از آن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. 

 

دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره‌های زندگی هر خانمی است و از آنجا که به‌ طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می ‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود.

 

علت عقب افتادن پریود و نامنظم شدن عادت ماهیانه

دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

یکی از دلایل اصلی عقب افتادن پریود، تغییر در هورمون ها است

 

1. تنبلی تخمدان علت عقب‌افتادن پریود یا قطع قاعدگی 

عقب‌‌ افتادن پریود علل مختلفی دارد. یکی از علت های عقب افتادن پریود و یا قطع قاعدگی به تخمدان‌هایی مربوط می‌شود که حالت پلی‌کیستیک دارند؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند. به این مورد در اصطلاح پزشکی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS گفته می‌شود که یکی از شایع‌ترین عللی است که باعث عقب افتادن پریود یا حتی در مواقعی برای چند ماه متوالی عادت ماهیانه قطع شود.

 

2. از علت های دیگر عقب افتادن پریود نامتعادل شدن هورمونهای عادت ماهیانه

یکی از دلایل اصلی عقب افتادن پریود، تغییر در هورمون ها است و چون چرخه قاعدگی ارتباط مستقیمی با هورمون ها دارد، این مسئله باعث به هم خوردن این چرخه و کامل نشدن این دوره می شود. در این موارد به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش هورمون تغییرات شما مشخص شود و با داروهای مناسب این تعادل برگردد.

 

2. بعضی از داروها باعث عقب افتادن پریود میشوند

مصرف بعضی از داروها باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه می شود. برای همین با پزشک خود در مورد اثرات جانبی داروهایی که مصرف می کنید، صحبت کنید. داروهایی مثل ضد افسردگی، شیمی درمانی و آسم باعث عقب افتادن پریود می شود.

 

3. غده تیروئید نیز یکی از علل عقب افتادن پریود است

یکی از نشانه های عقب افتادن پریود و یا نامنظم شدن عادت ماهیانه را میتوان مشکل در غده تیروئید دانست که باید آزمایش لازم را در این زمینه انجام دهند.

 

4. تنش و استرس نیز باعث عقب افتادن پریود میشود

شاید متوجه نشویم که زمانی که استرس می گیریم تعادل هورمون ها به هم می خورد و به راحتی باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه یا عقب افتادن پریود ما می شود.

 

5. از دیگر علل عقب افتادن پریود میتوان مصرف قرص های ضدبارداری دانست.

استفاده مرتب از این قرص ها باعث می شود که تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد شود و سیکل همیشگی به طور کامل ایجاد نشود. در این زمان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

6. ورزش سنگین

خانم هایی که شروع به ورزش های سنگین می کنند، در بعضی مواقع دچار عقب افتادن پریود می شوند و از دست دادن مقدار زیادی از انرژی باعث عقب افتادن پریود می شود.

 

درمان گیاهی عقب افتادن پریود در طب سنتی

دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

تنش و استرس نیز باعث عقب افتادن پریود میشود

 

▪ یکی از روش های درمان عقب افتادن پریود میتوانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.

 

برای باز شدن قاعدگی ماهیانه ضمن پرهیز از خوردن گشنیز باید خوراکی‌هایی که قاعده‌آور است را بیشتر استفاده کنید، مواد غذایی که باعث درمان عقب افتادن پریود میشوند شامل: زعفران، مرزه، کرفس، سیاهدانه، زیرۀ سیاه، ترب پخته، کنجد بوداده، پستۀ وحشی، کرفس شلغمی، برگ و ساقۀ کرفس کوهی، شنبلیله، آب جوشاندۀ مشک ترامشیع و آب دم کردۀ آویشن شیرازی. 

 

▪ روزی سه بار و هر مرتبه یک قاشق غذاخوری تخم هویج را در یک فنجان آب جوش ریخته، دم کنید و بخورید.

 

▪ پانزده گرم تخم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با هر وعده غذا، روزانه یک استکان آب آن را بنوشید.

 

▪ صد گرم ریشۀ تازۀ جعفری را در یک لیتر آب بجوشانید و آبش را بنوشید.

 

▪ دو مثقال گل مرزۀ کوبیده را با سرکه و نمک بخورید. 

 

▪ نخود را با کنجد بجوشانید و میل کنید.

 

▪ شش مثقال برگ گزنه را در دو لیوان آب و یا 4 مثقال ریشۀ گزنه را در دو لیوان آب بجوشانید و آب صاف کردۀ آن را 2 مرتبه در روز مصرف کنید.

 

▪ برگ آفتابگردان تازه را آب بگیرید و نصف استکان بنوشید که مصرف این مواد غذایی باعث درمان عقب افتادن پریود و یا منظم کردن پریود می شود.

 

چند توصیه مفید برای درمان اختلالات قاعدگی و عقب افتادن پریود:

دلایل عقب افتادن پریود چیست؟

مصرف زعفران، مرزه، کرفس و … باعث درمان عقب افتادن پریود میشود

 

پزشکان متخصص بر این باورند که هنگام خونریزی از خوردن قرص‌های «آسپرین» به دلیل افزایش خونریزی، پرهیز شود و ورزش و رژیم غذایی مناسب، مصرف قرص‌ آهن برای جلوگیری از کم‌خونی فراموش نشود و حداقل سالی یک مرتبه آزمایش شمارش گلبول‌های خون و آزمایش‌های سالانه در برنامه کاری بانوان گنجانده شود.

 

منابع:
zibakade.com
salembash.com

 

جدیدترین مطالب سایت