برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

 

برخی مواقع تصوراتی غلط باعث میشود در درمان اشتباه یا شاید کوتاهی کنیم.

 

برخی توصیه‌ها و نظرات پزشکی و بهداشتی در میان مردم رواج دارند که بخش زیادی از آنها نادرست هستند. در ادامه این مطلب در مجله تالاب به 14 مورد از این توصیه ها همراه با دلایل درستی و نادرستی آنها اشاره شده است.

 

بوی بد دهان از معده برمی‌خیزد

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر که بوی بد دهان ناشی از بوی بد معده است، اشتباه است. دلیل اصلی بوی بد دهان، ناشی مشکلات در دهان، بینی، دندان‌ها و حلق است. این موضوع به عدم رعایت پاکیزگی دهان و دندان‌ها برمی‌گردد. به گفته پزشکان تنها در موارد بسیار نادر بیمارهای معده می‌تواند دلیلی برای بوی بد دهان باشند.

 

مادران شیرده نمی‌توانند باردار شوند

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر که مادران شیرده نمی‌توانند باردار شوند، درست نیست. به لحاظ پزشکی زنان در دوران شیردهی میزان هورمون پرولاکتین آنان افزایش می‌یابد. این هورمون وظیفه شیرسازی در بدن مادر را دارد و از باروری تخمک‌ها جلوگیری می‌کند. در دوران شیردهی امکان حاملگی زن کمتر است، اما به این معنا نیست که زنان در دوران شیردهی اصلاً نمی‌توانند حامله شوند.

 

واکسن آنفلوانزا از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر اشتباه است. واکسیناسیون تنها مانع رشد ویروس‌های معینی در بدن می‌شود و قادر به جلوگیری از انواع مختلف سرماخوردگی نمی‌شود. شمار ویروس‌ها و ناقلان این بیماری حدود ۲۰۰ مورد است، که سرماخوردگی‌هایی شبیه آنفلوانزا را سبب می‌شوند.

 

یادگیری در خواب

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر که امکان یادگیری در خواب وجود دارد، درست است. بخش‌هایی از مغز در زمان خواب امور یادگرفته شده در زمان بیداری را مرور می‌کنند و از این طریق موارد یادگیری را در ساختارهای ذهنی استحکام می‌بخشند. به گفته کارشناسان اما مغز در زمان خواب تنها قادر به یادگیری از اموری است که در زمان بیداری یاد گرفته شده‌اند.

 

کودکان نباید به هیچ‌وجه بر روی زمین‌های کثیف بازی کنند

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این گفته به نظر کارشناسان درست نیست. به گفته متخصصان کودکان باید از دوران نوزادی با آلودگی‌ها و بیماری‌ها مواجه شوند، تا سیستم دفاعی بدن تقویت شود. البته میزان آلودگی و نوع بیماری باید در حد معمول و متعارف باشد. سیستم دفاعی کودکان از طریق این تمرین‌ها در آینده مقاومت بیشتری در قبال آلرژی‌ها و آسم نشان می‌دهد.

 

سرخک خطرناک نیست

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر نادرست است. سرخک بیماری خطرناکی است که می‌تواند، عارضه‌های مهمی را در پی داشته باشد. برای مثال سرخک می‌تواند سبب عفونت در مغز شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان حتماً در مقابل بیماری سرخک واکسینه شوند.

 

برای جلوگیری از خونریزی بینی، باید سر را بالا نگاه داشت

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این توصیه اشتباه است. در زمان خونریزی بینی باید سر را پایین نگاه داشت تا خون از بینی جاری شود. در غیر این صورت امکان دارد که خود وارد معده شود و حالت تهوع ایجاد شود.

 

شپش سر ناشی از عدم رعایت بهداشت است

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر صحیح نیست. بر خلاف نظر رایج شپش سر تنها ناشی از نادیده گرفتن امور بهداشتی نیست. به‌طور معمول شپش سر مستقیماً از مو به مو سرایت می‌کند و ربطی به میزان پاکیزی مو یا سر ندارد.

 

خوابگرد را نباید از خواب پراند

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این توصیه درست است. خوابگرد در چنین وضعیتی در خواب عمیق به سر می‌برد. بیدار کردن ناگهانی خوابگرد می‌تواند خطرناک باشد، زیرا چنین شخصی وقعاً نمی‌داند در کجا و در چه وضعیتی به سر می‌برد و بیدار کردن ناگهانی می‌تواند او را دچار سراسیمگی کند.

 

زخم‌ها بدون چسب‌زخم بهتر و زودتر درمان می‌شوند

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این درکی نادرست است. چسب‌زخم سبب درمان بهتر جراحت می‌شود. چسب‌زخم محل زخم را مرطوب نگاه می‌دارد و از خشک‌شدن و به جای ماندن ناخوشایند اثر زخم بر پوست جلوگیری می‌کند.

 

تب‌خال سبب ایجاد تب‌خال دوباره می‌شود

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این تلقی درست است. ویروس تب‌خال پس از ورود به بدن در بخش‌های معینی از شبکه عصبی لانه می‌کنند. این ویروس‌ها می‌توانند در هر زمانی دوباره فعال شوند و بدل به تب‌خال دردناکی شوند.

 

بهترین راه برای جدا کردن کنه از بدن روغن یا چسب مایع است

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این توصیه نادرست است. بر خلاف تصور رایج کنه (یا غریب‌گز) در زمان مرگ می‌کوشد هر چه سریع‌تر محتوای روده‌ی خود را به بدن انسان وارد کند. این امر سبب عفونت جدی و خطرناک می‌شود. برای جدا کردن کنه از بدن بهترین راه گرفتن آن با موچین یا وسیله‌ای مشابه است. کنه باید زنده، به آرامی و بدون چرخاندن از بدن جدا شود.

 

واکسیناسیون به مدت چند سال از بیماری آنفلونزا جلوگیری می‌کند

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این نظر نیز درست نیست. هر سال ما شاهد ویروس‌های جدیدی هستیم که سبب گونه‌های مختلف بیماری آنفلوانزا می‌شوند. به همین دلیل نیز واکسیناسیون باید هر ساله تجدید شود.

 

خوابیدن در زمان حلول ماه کامل راحت نیست

برخی تصورات غلط و رایج پزشکی

این تلقی درستی نیست. هیچ تحقیق جدی تاکنون به لحاظ آماری این موضوع را اثبات نکرده است. به نظر دانشمندان رابطه‌ی مستقیمی میان خوابیدن و گردش ماه به دور زمین وجود ندارد.

 

منبع: پرشین استار

جدیدترین مطالب سایت