بیماران قلبی و نکات که باید بدانند

بیماران قلبی و نکات که باید بدانند

بیماران قلبی بخوانند !

 

دلایل بیماری قلبی چیست ؟

 

حتماً شما هم این روزها جملاتی از این دست را بارها شنیده‌ یا خوانده‌اید، اما آیا آلودگی هوا فقط قلب و ریه انسان‌ها را هدف گرفته است؟

 

آیا این معضل فقط عاملی برای بروز بیماری‌های مختلف قلبی ـ عروقی و تنفسی است؟ مگر می‌شود در هوای آلوده شهر کار و زندگی کرد بدون این‌که بزرگترین سد دفاعی بدن آسیب ببیند؟

 

آیا می‌توان چشم‌های حساس را بدون این‌که صدمه‌ای به آنها وارد شود، در چنین هوای آلوده‌ای تمیز و سالم نگه داشت؟

 

بهتر است بدانید چشم و پوست هم در این هوای آلوده با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که باید به آنها توجه داشت؛ شاید با رعایت نکاتی ساده بتوانید بیشتر و بهتر از آنها مراقبت کنید.

 

با توجه به این که پوست، بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ارگان بدن است، کاملاً طبیعی خواهد بود که تماس با مواد مختلف یا جذب آنها توسط پوست، مشکلاتی برای سلامت افراد ایجاد کند.

 

بیماران قلبی و نکات که باید بدانند

 

آلودگی هوا را قاتل خاموش است و خیلی از افراد، این معضل را جدی نمی‌گیرند و چندان به فکر سلامت خود نیستند؛ به خصوص کسانی که اصلاً نباید در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

 

ذرات معلق موجود در هوای آلوده در اثر تماس با پوست می‌تواند باعث ایجاد خارش، خشکی، اگزما و حساسیت شود. علاوه بر این، این ذرات حتی می‌تواند به ریه‌ها، مجاری بینی و سلامت قلب نیز آسیب برساند.

 

زمانی که مقادیر زیادی آلودگی جذب می‌شود، دفع آن توسط عرق به راحتی ممکن نیست و در نتیجه این مواد می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن، راه یافته و رسوب کند.

 

آلودگی هوا یکی از مسائلی است که موجب پیری زودرس پوست می‌شود. در نتیجه باید به این مورد هم به عنوان یکی از عوارض آلودگی هوا که در درازمدت ایجاد می‌شود، دقت داشته باشید.

 

آلودگی هوا می‌تواند باعث اگزما، خارش، حساسیت و خشکی پوست شود. علاوه بر این، آلودگی هوا پس از جذب مواد و با توجه به نوع ذرات معلق موجود در هوا ممکن است رنگدانه‌های پوست را تغییر دهد و موجب کم‌رنگی یا تیرگی پوست شود.

 

به دلیل چربی موجود در مواد آرایشی، در صورت استفاده از این مواد، آلودگی هوا بیشتر جذب پوست می‌شود و مدت زمان بیشتری نیز باقی می‌ماند. به همین دلیل بهترین کار این است که از مواد آرایشی، کمتر استفاده و سریع از روی پوست پاک شود.

بیماران قلبی و نکات که باید بدانند

برای سلامت پوست چه کار باید کرد؟

سعی کنید هنگام آلودگی هوا مدت زمان کمتری در مناطق آلوده و در فضای باز بمانید. همچنین این روزها باید مایعات بیشتری بنوشید تا موادی که جذب بدن می‌شوند، بهتر و بیشتر دفع شود.

 

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مناسب را در این روزها فراموش نکنید و به محض برگشتن به خانه، مواد آرایشی روی پوست خود را پاک کنید. باید حداقل روزی 2 بار پوست را با صابونی ملایم بشویید؛ به خصوص قسمت‌هایی از پوست که در معرض هوای آزاد قرار دارد.

 

آلودگی هوا و سلامت چشم‌ها

نباید از سلامت چشم‌ها هم غافل شد؛ این عضو حساس و ظریف به طور حتم در این روزها به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارد.

 

چشم هم مانند دیگر اعضای بدن به محیطی سالم و پاکیزه نیاز دارد تا بتواند به خوبی وظایفش را انجام دهد، اما متاسفانه آلودگی هوا که این روزها با آن روبه‌رو هستیم، باعث تحریک مخاط چشم و در نتیجه اشک‌ریزش و سوزش می‌شود.

 

آبریزش و سوزش چشم از جمله مشکلاتی است که در اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شود، کسانی که با مشکلاتی مانند خشکی چشم روبه‌رو هستند و برای حفظ سلامت چشم‌ها باید داروهایی خاص استفاده کنند، در مواقع آلودگی هوا شرایط بدتری را تجربه خواهند کرد.

 

افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند یا کسانی که به دلیل بیماری‌ها و مشکلات چشمی، دارو مصرف می‌کنند، در این روزها باید بیشتر مراقب خودشان باشند، چون ممکن است به دلیل اشک‌ریزش، تاثیر داروها کاهش یابد یا در اثر آلودگی هوا نتیجه دلخواه ایجاد نشود.

 

این افراد همیشه باید به فکر محافظت از چشم‌هایشان باشند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود. معمولاً هنگام حرکت و در اثر تماس باد با چشم‌ها، فرد ناچار است چشم‌هایش را ریز و کوچک کند تا باد، کمتر او را اذیت کند. ریز کردن چشم‌ها باعث می‌شود تا حدی میدان بینایی تنگ‌تر شود و باید دقت داشت که این موارد در آلودگی هوا تشدید می‌شود.

 

در این شرایط بچه‌ها کمتر شکایت می‌کنند و فقط ممکن است از سردرد یا سوزش چشم ناراحت باشند، اما افراد بزرگسال که چشم‌هایشان کمی خشک‌تر است، بیشتر از این وضعیت ناراضی هستند.

 

به همین دلیل زمانی که افراد از دیگر شهرها به تهران می‌آیند علاوه بر سوزش گلو و بینی با احساس سوزش و ناراحتی چشم هم روبه‌رو می‌شوند.

 

آلودگی هوا احتمال عفونت را افزایش می‌دهد و موجب کاهش تاثیر داروهای چشمی می‌شود.

 

جدیدترین مطالب سایت