فوتبال
سفارش تبليغات اينترنتي
درمان هموروئيد
مشخصات خودروهای ایرانی و خارجی
تبلیغات متنی
گالری عکس
فوتبال

5 راز جالب افزایش طول عمر

5 راز جالب افزایش طول عمر

فکر می کنید کسانی که مدت زمان طولانی عمر می کنند چه رازی دارند؟

 

از نظر عملي افزايش طول عمر همچنان به شکل معما باقي‌مانده است. تا به حال معلوم شده دو عامل ژنتيک و محيط در طول عمر انسان‌ها نقش دارند. موضوعي که دانشمندان روي آن تاکيد زيادي دارند، شيوه زندگي انسان‌هاست. اگر انسان از همان دوران جواني شيوه زندگي سالمي داشته‌باشد، قطعا زندگي خوبي خواهد داشت.

دکتر فرشاد شريفي،اپيدميولوژيست و دبير مرکز تحقيقات سالمندان، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران نوشت: چگونگي افزايش طول عمر انسان رازي است که از ديرباز به آن توجه مي‌شده است. خوشبختانه مطالعات و تحقيقات دراين‌باره بي‌نتيجه نبوده و بشر توانسته شواهد زيادي درباره اين راز پيدا کند اما از نظر عملي افزايش طول عمر همچنان به شکل معما باقي‌مانده است. تا به حال معلوم شده دو عامل ژنتيک و محيط در طول عمر انسان‌ها نقش دارند. موضوعي که دانشمندان روي آن تاکيد زيادي دارند، شيوه زندگي انسان‌هاست. اگر انسان از همان دوران جواني شيوه زندگي سالمي داشته‌باشد، قطعا زندگي خوبي خواهد داشت. منظور از شيوه زندگي، نوع تغذيه و فعاليت است. در این مطلب با 5 راز از مهم‌ترين رازهاي طول عمر آشنا خواهيد شد.

 

1. افزايش طول تلومر، افزايش طول عمر

مطالعات نشان مي‌دهد احتمالا طول قسمتي از انتهاي کروموزوم انسان به نام تلومر با طول عمر انسان‌ها ارتباط دارد. هر چه طول تلومر بلندتر باشد، امکان طولاني‌تر شدن عمر بيشتر است. حتي در علم پزشکي بحثي با عنوان جلوگيري از کوتاه شدن تلومر وجود دارد. طول تلومر با افزايش سن و تقسيم‌هاي سلولي کوتاه و کوتاه‌تر مي‌شود تا اينکه مرگ سلولي اتفاق بيفتد. در سلول‌هاي سرطاني آنزيمي به نام «تلومراز» وجود دارد که مانع کاهش طول تلومر سلول مي‌شود به همين دليل نابودي سلول‌هاي سرطاني دشوار است. به اين سلول‌ها اصطلاحا ناميرا گفته مي‌شود. اگر فردي به‌طور ژنتيکي تلومر بلندتري داشته باشد و در معرض عوامل محيطي تهديد‌کننده حيات هم قرار نگيرد، احتمالا عمر طولاني‌تري خواهد داشت.

 

2. 30 درصد کاهش کالري مصرفي،30 درصد افزايش طول عمر

مطالعاتي که روي سالمندان انجام شده، نشان داده آنهايي که عمر زيادي دارند، در طول زندگي از غذاهاي حاوي آنتي‌اکسيدان بالا و کم کالري استفاده کرده‌اند. در الگوهاي غذايي، الگوي غذايي مديترانه‌اي در رابطه با طول عمر الگوي موفق‌تري است. در نواحي مديترانه‌اي افراد بيشتر از آنتي‌اکسيدان‌ها و غلات کامل استفاده مي‌کنند که کالري بالايي هم ندارند. البته ثابت نشده مصرف آنتي‌اکسيدان به‌صورت مکمل‌ و ويتامين نقشي در افزايش طول عمر داشته باشد، اما اگر آنتي‌اکسيدان در غذاهاي طبيعي باشد، به احتمال زياد در افزايش طول عمر نقش خواهد داشت. دانشمندان طول عمر انسان را مانند سهميه‌اي مي‌دانند که اگر بيشتر مصرف شود، زودتر تمام مي‌شود. نتايج تحقيقات نشان داده اگر ميزان کالري دريافتي 30 درصد کاهش يابد، طول عمر

 

30 درصد افزايش خواهد يافت ولي اين تحقيق‌ها هنوز در مراحل تجربي است و روي شامپانزه‌ها انجام شده و هنوز براي انسان‌ها توصيه نمي‌شود. از طرفي، محدوديت کالري بايد کاملا علمي باشد.

 

3. 30 دقيقه پياده‌روي روزانه،3 سال افزايش طول عمر

فعاليت در افزايش طول عمر بسيار موثر است. در يکي از مجله‌هاي معتبر دنيا، مقاله‌اي تحقيقاتي چاپ شد که نشان مي‌دهد طول عمر سالمندان بالاي

75 سال که فعاليت فيزيکي معمولي مثل راه رفتن و ورزش هوازي حدود 30 دقيقه در روز دارند، 3 سال بيشتر از کساني است که فعاليت فيزيکي ندارند.

 

4. تشخیص و درمان سريع‌تر، عمر طولاني‌تر

موضوع مهمي که باعث شده جمعيت سالمندان در بسياري از کشور‌هاي غربي و حتي کشور ما افزايش يابد، ارتقاي کيفيت بهداشت و درمان در جامعه است. فشارخون بالا، بيماري ديابت کنترل‌نشده و بيماري‌هايي مانند سرطان‌ها و… بيماري‌هاي خطرناکي هستند که اگر سالمندان به موقع اقدام مناسبي براي مهار آنها انجام ندهند، سلامتشان به خطر مي‌افتد. امروزه درمان‌هاي دارويي و جراحي و مراقبتي خوبي براي بسياري از بيماري‌ها وجود دارد که باعث افزايش طول عمر سالمند و بهبود کيفيت زندگي‌شان‌ مي‌شود.

 

5. پرهيز از سيگار، افزايش طول عمر

عمر طولاني به دور ماندن از عوامل خطر نيز بستگي دارد. کشيدن سيگار يکي از عواملي است که باعث کاهش طول عمر مي‌شود. هرچه مصرف سيگار يا الکل زودتر قطع شود، عمر بيشتر مي‌شود. ميسائو اوکاوا يک مادربزرگ ژاپني بود که چندي پيش، بعد از 117 سال زندگي دار فاني را وداع گفت. ميسائو که سال‌ها لقب پيرترين انسان را به خود اختصاص داده بود، در خانه سالمندان زندگي مي‌کرد و راز طول عمر خود را در 3 چيز مي‌دانست؛ تغديه خوب، خواب کافي و پرهيز از سيگار. او رژيم غذايي خاصي نداشت و خيلي هم به غذاي سوشي علاقه‌مند بود.

 

 

تهیه و تنظیم : مجله تالاب

 

منبع : سلامت نیوز

 

 

مجردها کليک کنيد

مروری بر گذشته


خرید بلبط هواپیما
کتاب کسب و کار
پربیننده ترین مطالب
جدیدترین مطالب امروز
Xبستن تبليغ
فوتبال