برای مبارزه با بی‌خوابی با تغذیه

مجموعه : تغذیه سالم
برای مبارزه با بی‌خوابی با تغذیه

درمان بی‌خوابی با تغذیه

 
برای مبارزه با بی‌خوابی از طریق تغذیه، باید بدانیم که چه تغذیه ای مناسبی داشته باشیم و یا به عبارتی دیگر چه موادی را شب هنگام نباید مصرف کنیم.

 

چه مواد خوراکی و یا نوشیدنی را قبل از خواب نباید بخوریم:

 

کافئین ـ شما باید قبل از خواب از خوردن و نوشیدن مواد کافئین دار خودداری نمایید، موادی مانند قهوه، چای و شکلات و ….  زیرا کافئین یک ماده شیمیایی طبیعی است که باعث فعال شدن سیستمهای عصبی میشود، به این معنی که باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی و ذهن می‌گردد.

 

برای افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، هیجان بوجود آمده در آنها باعث آشفتگی و اندکی بیماری می‌شود. اگر شما قبل از رفتن به رختخواب از نوشیدنیهای کافئین دار استفاده نمایید، تغییرات بوجود آمده باعث بیخوابی می‌شود.

 

البته منظور از قبل از خواب برای افرادحساس به کافئین ، 8 ساعت قبل از به رختخواب رفتن است. پس بهتر این است که حداقل 8 ساعت قبل از به رختخواب رفتن از خوردن مواد کافئین دار خودداری نمایید.

 

    غذای مفصل ـ خوردن غذای مفصل برای شام و یا خوردن چیزی قبل از به رختخواب رفتن، ممکن است احساس خواب آلودگی در شما ایجاد کند ولی مطمئناً نمی‌توانید به راحتی بخوابید.

 

وقتی دراز می‌کشید و سعی می‌کنید بخوابید عمل هضم غذا به کندی صورت می‌گیرد و این باعث ناراحتی در شما می‌شود و نمی‌توانید به راحتی بخوابید.

 

برای این منظور به شما این پیشنهاد را می‌دهیم که حداقل سه ساعت قبل از خواب شام میل کنید و سعی نمایید غذایی که برای شام مصرف می‌کنید بیشتر از 600 کالری نداشته‌باشد.

 
مایعات ـ  از خوردن مایعات 90 دقیقه قبل از خواب خودداری کنید. این بهترین پیشنهاد برای کسانی است که نیمه‌های شب مجبور به بیدار شدن و رفتن به دشستشویی هستند. زیرا همان طور که می‌دانیم بدن زمان زیادی برای جذب و دفع مایعات صرف می‌کند.
 
 
اگر برای خوردن قرص مجبور به نوشیدن مایعات هستید، سعی نمایید که به مقدار کمی‌مایعات بنوشید و اگر حتماً باید قرص را با یک لیوان پر آب بنوشید، اگر می‌توانیدقرص را زودتر از زمان خواب بخورید.
 
 
جدیدترین مطالب سایت