بهترین روش برای پیشگیری از خوردن غذای فاسد

مجموعه : تغذیه سالم
بهترین روش برای پیشگیری از خوردن غذای فاسد

پیشگیری از خوردن غذای فاسد و مسموم

 

یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از خوردن غذاهایی که باعث بیماری می‌شوند توجه به تاریخ مصرف آنها می‌باشد. حتی اگر با خوردن غذاهای تاریخ گذشته مریض نشوید،‌اما این ماده دیگر هیچ ماده مغذی نخواهد داشت.

 

در این مقاله به نکاتی درباره تاریخ مصرف مواد و پیشگیری از بیماری می‌پردازیم.

 

بهترین روش برای پیشگیری از خوردن غذای فاسد

شیر، کره و لبنیات

زمانیکه محصولات لبنی می‌خرید باید به محض رسیدن به خانه آنها را در یخچال قرار دهید.آیا می‌دانید  آنها تا چند روز می‌توان در یخچال نگه داشت؟ مدت زمان نگهداری هریک از مواد لبنیاتی بستگی به تاریخ مصرف درج شده روی آن دارد.

 

به عنوان مثال شیر پاستوریزه، ماست و پنیر را می‌توان برای چندین هفته نگه داشت. پنیرهای سفت را می‌توان بیشتر از پنیرهای نرم در یخچال نگه داشت و کره می‌تواند برای چندین ماه در یخچال بماند.

 
لبنیاتی که برای 4 ساعت در دمای معمولی اتاق می‌مانند را ابتدا بو کنید، اگر بوی فاسد شدن می‌‌دهند باید حتماً دور ریخته شوند.

 

بهترین روش برای پیشگیری از خوردن غذای فاسد

گوشت و ماهی

فریز کردن گوشت می‌تواند طول عمر آنها را زیاد کند، اما نمی‌توان با این روش آنها را تا ابد نگه داشت.

 

ماهی‌تازه، گوشت و مرغ را می‌توان تنها برای 1 تا 2 روز در یخچال نگه داشت اما اگر آنها را فریز کنیم مدت زمان نگهداری آنها تغییر می‌کند بعنوان مثال: گوشت را می‌توان تقریباً برای 3 تا 4 ماه،‌ مرغ را برای 1 سال و ماهی ر ا به مدت 6 ماه در فریزر نگه داشت.

مسمومیت غذایی به سرعت و یا چند روز بعد از مسموم شدن علائم خود را نشان می‌دهند که علائم آن عبارتند از حالت تهوع، استفراغ و درد شکم. 
اگرچه مدت زمان اکثر بیماریهای غذایی محدود است اما برخی از آنها به معالجه‌های جدی نیاز دارند.

 

بهترین روش برای پیشگیری از خوردن غذای فاسد

 

میوه و سبزیجات تازه

خوردن هر میوه به فصل خود بسیار لذت بخش است. این میوه‌ها را حتی اگر بخواهیم نیز نمی‌توانیم بیشتر از 2 تا 3 روز نگهداری نماییم. اما با فیریز کردن می‌توان طول عمر آنها را افزایش داد بعنوان مثال سیبی که برای 1 تا 2 روز تازه می‌ماند با قرار دادن  آن در فریزر به مدت 3 هفته سالم می‌ماند. این موضوع حتی در مورد گوجه فرنگی نیز صادق است. بطور طبیعی گوجه فرنگی را می‌توان به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری نمود.

 

اما فریز شده آن 2 ماه بیشتر می‌ماند. میوه و سبزیجات فاسد تنها باعث شکم درد در فرد می‌شوند اما باید به بیماریهای وخیم‌تری مانند سالمونا نیز توجه نمود. همیشه میوه و سزیجات را با آب فراوان و مایع ضد عفونی کنند بشویید تا از بیماریها در امان باشید.

 

غذاهای فریزری
اگر شما معمولاً غذاها را در فریزر نگه می‌دارید احتمالاً می‌خواهید بدانید که هر غذایی را تا چه مدت می‌توان نگه داشت. سبزیجات فریزری را می‌توان به مدت 8 تا 12 ماه نگهداری نمود. بستنی و چیزهای فریزری دیگر را می‌توان بیشتر از 8 ماه نگه داشت.
 
 
چاشنی‌ها
 سس گوجه فرنگی و مایونز را می‌توان برای چندین ماه در یخچال نگهداری نمود. حتماً باید زمان خریداری سسها را به یاد داشته باشید زیرا باید سس گوجه فرنگی باز شده را باید بعد از 6 ماه و سس مایونز مصرف شده را قبل از 6 ماه دور ریخت. سس خردل شیشه‌ای را می‌توان برای 1 سال، آنهایی که در ظروف فشرده هستند را برای 18 ماه و پاکتی را تنها به مدت 6 ماه نگه داشت.

 
بهترین روش برای پیشگیری از خوردن غذای فاسد 

پاستای خشک، برنج و غذاهای کنسرو شده

آیا می‌توان مواد غذایی انبار شده را تا ابد نگهداری نماییم؟ به طور قطع نه.

برنج سفید و پاستا را می‌توان برای 1 سال نگه داشت و برای این منظور بهتر است آنها را در محفظه‌ای بدون هوا نگهداری نمود تا از حشره زدن در امان بمانند. ماهی‌های کنسرو شده، ‌لوبیا و سبزیها را در صورت باز نشدن می‌توان بیشتر از 5 سال نگه داشت.

 

(در صورت نداشتن تاریخ) از نگهداری کنسروهای ضربه خورده و باد کرده خودداری نمایید تا از ابتلاء به بیماری بوتولیسم در امان بمانید.

 

 

جدیدترین مطالب سایت