تغذیه مناسب برای بهبود بواسیر

مجموعه : تغذیه سالم
تغذیه مناسب برای بهبود بواسیر

تغذیه مناسب برای بهبود و درمان بواسیر

در این مطلب در مجله تالاب به مواد غذایی مناسب برای کاهش علائم بواسیر می پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

داشتن تغذیه ی مناسب و سرشار از فیبر به کاهش علائم بیماری بواسیر کمک می کند

 

هموروئید یا بواسیر یک بیماری دردناک ناشی از ورم رگ‌های انتهای مقعد است. زمانیکه صحبت از این بیماری می‌شود انگشت اتهام به سوی مواد غذایی نامناسب، بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت می رود.

 

دلیل بواسیر هر چه که باشد مصرف مواد غذایی مناسب مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل که باعث دفع راحت می شود و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب برای تقویت رگ‌ها می‌تواند در کاهش درد و تسکین این بیماری موثر باشد.

 

دلایل ابتلا به بواسیر

این بیماری در بیشتر مواقع به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب و همچنین فشار زیاد و مکرر وارد شده به رگ‌های انتهای مقعد در هنگام دفع بروز می کند. در واقع مصرف مواد غذایی نامناسب که منجر به یبوست می شود و یبوست نیز فشار مضاعفی به این رگ‌ها وارد می کند.

 

به عقیده ی برخی از متخصصان داشتن برنامه ی غذایی سرشار از مواد غذایی فراوری شده و فقیر از فیبر به تشدید بواسیر کمک می کند. به عقیده ی این متخصصان مشکل بواسیر در کشورهای کمتر توسعه یافته مانند آفریقا که تغذیه ای سرشار از فیبرهای غذایی دارند به ندرت دیده می شود.

 

اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید تا روزانه 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنید

 

متاسفانه مدل توالت های مدرن امروزی نیز باعث افزایش فشار مکرر و تشدید مشکل می شود. برخی از افراد عادت دارند مدت زمان طولانی روی توالت فرنگی نشسته حتی چیزی مطالعه کنند که همین کار باعث افزایش فشار غیرضروری در رگ‌های مقعد می شود.

 

از دیگر عوامل ابتلا به بواسیر می توان به کهولت سن، عوامل وراثتی، استفاده ی زیاد از ملین ها و غیره اشاره کرد. برای خانم‌ها، بارداری نیز معمولا یکی از عوامل ایجاد کننده ی بواسیر می شود؛ به خاطر اینکه جنین به عروق بواسیری یا هموروئیدال فشار وارد می کند.

 

چه باید کرد؟
داشتن تغذیه ی مناسب و سرشار از فیبر و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ و یبوست آور و نوشیدن مایعات جزو روش‌های طبیعی و کارساز برای کاهش علائم بیماری بواسیر است.

 

 

بواسیر: میوه های کوچک را دریابید
توت ها سرشار از فیبر و ترکیبات مغذی دیگر هستند که می توانند به کاهش علائم هموروئید یا همان بواسیر کمک کنند. هر چه رنگ توت تیره تر باشد، شیرین تر بوده و میزان آنتی اکسیدان های آن(فلاوونوئیدها) بیشتر است.

 

این ترکیبات مفید همچنین در مرکبات و پیاز نیز وجود دارند که به تسکین التهاب و تقویت جداره ی رگ‎های خونی کمک زیادی می کنند.

 

فلاونوئیدها همچنین باعث کاهش درد، خونریزی و همچنین خارش موضعی شده و خطر عود بیماری را کاهش می دهد. توت ها و میوه های ریز، سرشار از فیبرهای غذایی هستند که به جلوگیری از ابتلا به یبوست کمک زیادی می کنند.

 

برای بهره مندی از خواص ویژه ی این میوه ها لازم است که هر روز سه چهارم فنجان شاه توت، تمشک، بلوبری، توت فرنگی، گیلاس و میوه های ریز دیگر مصرف شود.

 

تغذیه مناسب برای بهبود بواسیر

تغذیه برای بهبود بواسیر

 

بواسیر: آب بنوشید

اگر از این مشکل رنج می برید و یا نمی خواهید به آن مبتلا شوید بهتر است آب بیشتری بنوشید. چون بدون نوشیدن آب کافی فیبرهای مصرف شده کمکی به رفع یبوست و دفع راحت نخواهند کرد. آب همچنین استفاده ی دیگری نیز دارد.

 

ترکیب آب و نمک اپسون باعث تسکین بواسیر می شود. این ماده باعث خارج شدن آب از خون شده و التهاب رگ‌های مقعد را کاهش می دهد. توصیه می کنیم روزانه بین 8 تا 9 لیوان آب میل کنید.

 

نشستن در آب حاوی اپسون نیز برای کاهش علائم بواسیر مفید خواهد بود. بهتر است با پزشک تان مشورت کنید تا توصیه های بیشتری در این خصوص ارائه دهد.

بواسیر: مواد غذای حاوی ویتامین K را دریابید
ویتامین K برای انعقاد خون لازم و ضروری است. مواد غذایی حاوی این ویتامین در صورت بواسیر خونی مفید است. از بین این مواد غذایی می توان به سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و غیره اشاره کرد.

 

توصیه می کنیم خانم‌ها روزانه 90 میکروگرم و آقایان روزانه 120 میکروگرم از این ویتامین را مصرف کنند که به راحتی با مصرف اسفناج، برگ شلغم یا بروکلی و مواد غذایی اشاره شده تامین می شود. توجه داشته باشید که چای سبز نیز یکی از دیگر از منابع ویتامین K است.

 

تغذیه مناسب برای بهبود بواسیر

درمان بواسیر

 

بواسیر و مکمل های غذایی
ویتامین C : این ویتامین باعث کاهش التهاب شده و به احیای بافت‌های همبند مجاور واریس هموروئید و تقویت عروق کمک می کند. می‌توانید با دوز 1000 میلی گرم شروع کنید و به تدریج این میزان را افزایش دهید و سپس دوباره به مرور این میزان را کم کنید.

 

این شیوه باعث می شود که ابتدا دفع راحت تر صورت گیرد و از اسهال نیز پیشگیری شود.

 

البته توصیه می کنیم که در خصوص دوز و نحوه ی مصرف مکمل ویتامین C با پزشک تان مشورت کنید.

 

منیزیم: منیزیم باعث حفظ آب داخل مدفوع شده و آن را نرم می کند. در واقع این ماده ی معدنی خاصیت ملینی دارد. میزان مصرف این مکمل باید روزانه بین 300 تا 600 میلی گرم باشد.

 

بواسیر: پسلیوم یا اسفرزه، ملینی گیاهی
اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید تا روزانه 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنید.

 

منبع:tebyan.net

جدیدترین مطالب سایت