قدیمی ترین گیاهان مورد مصرف غذایی

مجموعه : تغذیه سالم
قدیمی ترین گیاهان مورد مصرف غذایی

قدیمی ترین گیاهان مورد مصرف غذایی

قدیمی ترین اسناد به جای مانده در مورد سیر مربوط به كتیبه های سومریان است كه از ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به جای مانده است.

 

همچنین سیر یكی از مهمترین داروهای مصر باستان است كه حداقل ۲۲ خاصیت درمانی برای آن قایل بوده اند و در پاپیروس های به جای مانده از ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ثبت شده است.

 

در بازار دارویی اشكال مختلف فراورده های سیر وجود دارد كه بیشتر از همه به صورت تنطور، قرص و یا پرل های حاوی روغن هستند كه توضیحات خلاصه ای درباره آن ها داده می شود.

 

تنطور سیر شامل عصاره آبی الكلی مواد موجود در سیر است كه به طور تقریبی همان خاصیت سیر را دارد ولی دارای بوی شدید بوده به همین دلیل از آن كمتر جایی استفاده می شود.

 

قرص سیر حاوی پودر سیر خشك شده است كه بهترین شكل دارویی آن است و خواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در آن نیز حاوی اكثر موادی است كه در سیر تازه وجود دارد.

 

بیشترین فراورده های سیر در جهان به این شكل است و از آن جا كه این قرص ها دارای روكش هستند، لذا دارای بوی سیر نبوده ولی بعد از خوردن كمی بوی سیر از دهان به مشام می رسد.

 

سوال مهمی كه اكثر افراد دارند این است كه آیا خواص سیر به شكل ترشی و یا در غذاهای پختنی و یا سرخ كرده نیز مانند سیر تازه است؟

 

 از نظر علمی، تركیبات و مكانیسم اثر سیر تا حد زیادی پیچیده است و به طور مثال تركیبات موجود در سیر تا زمانی كه پوست حبه ها جدا نشده باشد با زمانی كه سیر پوست كنده و خرد شود كمی متفاوت است، یعنی به محض له شدن سیر و مجاور شدن آن با هوا تغییراتی در آن روی می دهد. چون مواد اصلی و موثر سیر نسبت به هوا و به ویژه حرارت حساس هستند.

 

هر چه سیر بیشتر حرارت داده شود خواص آن كمتر می شود.

 

بنابراین اثر سیر در غذاهای پخته و سرخ شده به مراتب كمتر از سیر تازه است. همان بویی كه در آشپزخانه از غذاهای پختنی و یا سرخ شده حاوی سیر به مشام می رسد مربوط به مواد گوگردی سیر است كه در بالاتر از ۶۰ درجه حرارت، كم كم متصاعد می شوند.

 

همچنین سیر وقتی به صورت ترشی درمی آید دستخوش تغییراتی خواهد شد كه به حرارت محیط، سركه زمان نگهداری و فاكتورهایی از این قبیل بستگی دارد ولی در اكثر موارد دارای خواصی شبیه به سیر است.

خواص مهم دارویی سیر:

▪ پایین آورنده چربی خون

▪ اثر كاهش كلسترول خون

▪ سیر می تواند به طور ضعیف قند خون را كاهش دهد.

▪ سیر دارای اثر كاهش فشار خون است.

▪ تركیبات سیر می تواند از چسبندگی پلاكت ها جلوگیری كند.

 

جدیدترین مطالب سایت