مصرف مواد غذایی سالم

مجموعه : تغذیه سالم
مصرف مواد غذایی سالم

نکاتی مهم جهت مصرف مواد غذایی سالم

 

واضح است مصرف مواد غذایی سالم در سلامت جسمی هر فرد تاثیر بسزایی دارد، اگر چه بعضی از غذاها بر سلامت مو تاثیر بسزایی دارد از جمله غذاهای حاوی پروتئین زیاد، کربوهیدرات و چربی کم می باشد.

 

یکی از رژیمهای غذایی مهم برای داشتن موهای زیبا مواد حاوی اسیدهای چرب ضروری که خصوصا در روغن کانولا، ماهی و سویا دیده می شود.

 

وجود اسید چرب امگا۳ در مواد غذایی به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند نقش موثری در سلامت مو داشته باشد.

مصرف مواد غذایی سالم

کمبود آهن خصوصا در خانمهای سنین باروری به دلیل ایجاد کم خونی می تواند تعداد گلبول قرمز خون را کم کرده و باعث ریزش مو شود. این کمبود می تواند بسیار جزیی باشد ولی خصوصا در خانمها نقش مهمی در ریزش مو ایفا می کند.

 

بنابراین اضافه کردن مواد غذایی غنی از آهن از جمله کلم بروکلی یا مخمر آبجو می تواند بعضی از انواع ریزش مو را به وضعیت نرمال برگرداند.

از موارد مهم و ضروری در داشتن موی سالم ویتامین B12 است که در تخم مرغ، گوشت و مرغ یافت می شود. ماده مغذی است که بدون آن داشتن موی طبیعی امکان پذیر نیست و براحتی خصوصا در خانمها دچار کمبود می شود.

ویتامینهای گروه B نقش ویژه ای در بهبود ریزش مو دارند، یکی از ترکیبات حاوی ویتامین B ماءالشعیر است.

مصرف مواد غذایی سالم

ماءالشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌های باردار، شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی مؤثر است.

 

ویتامین‌ها گروه B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماءالشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی دارند، باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.

ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های معمول است که از جوانه «جو» حاصل می‌شود و در رفع تشنگی مؤثر ست.

مصرف مواد غذایی سالم

هر ۱۰۰ سی سی ماءالشعیر لایت حدود ۱۷ کالری و هر ۱۰۰ سی سی ماءالشعیر معمولی حدود ۲۵ کالری انرژی دارد.

ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، مؤثر است و به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند. ماءالشعیر در تأمین آب و الکترولیت‌های بدن مؤثر است همچنین ماءالشعیر از استحصال دانه‌های جو به دست می‌آید و علاوه بر جو از آب رازک و سایر افزودنی‌های مجاز خوراکی در آن به کار می‌رود.

 

ماءالشعیر دارای چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است که در مراحل ساخت آن بعضی از این اجزا از مواد خاصی حاصل می‌شوند و در طول انجام پروسه بدون تغییر می‌مانند.

 

مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازک می باشد. رازک همچنین خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد که به پایداری ماءالشعیر کمک می‌کند.

عصاره مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول می باشد که در رفع التهاب روده، یبوست ، فتق معده بسیار موثر است.

 

فیبرها اثرات زیادی در بدن دارند، از قبیل باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می گردند.

 

ماءالشعیر غنی از انواع فیتوکمیکال‌ها مانند فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها می باشد که در بهبود عملکرد خون‌رسانی قلب و کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه‌ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مؤثر می باشند.

مصرف مواد غذایی سالم

زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی(حتی اگر مفید باشد) برای سلامتی بدن مضرّ است. بنابراین به مقدار مناسب و متعادل ماءالشعیر بنوشید، نه زیاد.

 

زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر، به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضرّ است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. قند باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می‌شود.

مصرف نوشابه های گازدار برای افرادی که مشکلات معده دارند ضرر دارد زیرا گاز موجود در نوشابه CO2 است که به صورت محلول به حالت اسید کربنیک است.

 

برای کسانی که معده های حساسی دارند ورود این اسید در معده( اگر چه ضعیف است)، میزان اسیدیته معده را بالا می برد و دو اثر دارد:

 

۱) ممکن است فرد دچار التهاب ها یا زخم های گوارشی شود.

 

۲) پس از مدتی به دلیل هضم سریع تر غذا به کمک این اسید اضافی معده تنبل شده و در صورت نخوردن نوشابه به راحتی نمی تواند غذا را هضم کند.

 

جدیدترین مطالب سایت