رعایت بهداشت زیر بغل

رعایت بهداشت زیر بغل

بهداشت زیر بغل

 

آخرین باری که به زیربغل خود توجه نشان دادید، چه زمانی بود؟

 

همه می‌دانیم این قسمت از بدن شاید آخرین قسمتی باشد که مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به حساسیت، موهای برگشته به داخل و سایر مشکلات شود.

 

زیر بغل‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، اما کمی فکر کنید؛ چقدر از اعتمادبه‌نفس شما در گرو آنهاست؟ آیا تا به حال برای پوشیدن لباس برای شرکت در یک مهمانی دوستانه، از این بابت دچار مشکل نشده‌اید؟!

 

نهایت کاری که برای این قسمت بدن می‌شود، رفع موها و استفاده از دئودورانت‌هاست، که برای حساس‌ترین قسمت بدن، این کافی نیست. نادیده گرفتن زیر بغل منجر به مشکلاتی مانند حساسیت یا موهای برگشته به داخل می‌شود که به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

تجمع رنگدانه‌های تیره

تغییرات رنگدانه‌ای پوست به علل مختلفی ایجاد می‌شود؛ از جمله نوسان سطوح هورمونی و حساسیت به برخی فراورده‌ها. اینگونه تغییرات در خانم‌هایی که پوست تیره دارند شایع‌تر است. به منظور روشن‌تر و درخشان کردن پوست، استفاده از پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های حاوی اسیدهای شیر و میوه که خواص روشن‌کنندگی طبیعی دارند، ضروری است.

 

تعریق بیش از حد/یك مشكل شایع

گاهی به دلایلی مانند بروز استرس و اضطراب، گرمای زیاد هوا یا ورزش، تعریق بدن بیشتر می‌شود. اما اگر آنقدر عرق می‌کنید که لباس تان غیرقابل مصرف می‌شود و باید روزی چند پیراهن عوض کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بسته به نظر او دئودورانت تجویزی، تزریق بوتاکس یا درمان با لیزر انجام شود.

 

خال‌های گوشتی

همانگونه که از نامش پیداست، این زوائد قسمت های کوچکی از پوست اضافی است که آویزان است (بسیار شبیه زگیل هستند اما کاملا بی‌ضرر). این دکمه‌ها در هر قسمتی از پوست که دارای چین باشد مانند زیر بغل شایع بوده و در نتیجه سایش مکرر ایجاد می‌شوند.

 

خبر خوب این که این زوائد کاملا بی‌ضرر هستند و خبر بد اینکه فقط پزشک متخصص پوست قادر به رفع آنها به صورت کامل و بی‌خطر است. اگر تعداد دکمه‌های پوستی بدن شما زیاد است یا از داشتن آنها خیلی اذیت می‌شوید، به پزشک خود مراجعه کرده تا او به صورت استریل آنها را قیچی و جدا كند.

 

آزردگی و حساسیت/لباس تنگ نپوشید

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوست زیر بغل حساسیت‌های پوستی یا قرمزی است. گرمای هوا، زدودن مو، جنس لباس و حتی نوع دئودورانتی که استفاده می‌کنید ممکن است منجر به حساسیت‌هایی مانند قرمزی یا بروز برجستگی شود. به منظور برخورداری از پوستی سالم و شاداب در این قسمت، از پوشیدن لباس‌های تنگی که به پوست زیر بغل ساییده می‌شوند به‌خصوص هنگام ورزش، اجتناب کنید.

 

برای شست‌وشو، صابون آنتی‌باکتریال به کار برید اما در استعمال آن زیاده روی نکنید. پوست این قسمت از بدن بسیار نازک است و مالیدن زیاد آن موجب آزردگی می‌شود و در نهایت اگر پوستی حساس دارید از دئودورانت‌های فاقد عطر استفاده کنید، زیرا عطر یک محرک شایع است.

 

موهای برگشته به داخل/چرا تیغ های یك لبه بهتر هستند؟

موهایی که به جای رو به بیرون رو به داخل رشد می‌کنند معمولا در نتیجه تراشیدن مو ایجاد می‌شوند. هنگامی که بالای فولیکول مو بریده می‌شود، یک لبه تیز ایجاد می‌شود که هنگام رشد به داخل سطح پوست نفوذ کرده و برجستگی ایجاد می‌کند.

 

به منظور پیشگیری از این حالت، از تیغ‌های خودتراش یک لبه استفاده کنید که چندان لبه بریده شده تیزی ایجاد نمی‌کنند. استفاده از اپیلاتور هم مفید است. لیزر موهای این قسمت نیز انتخاب خوبی است.

 

لیزر در مورد موهای زیربغل بسیار عالی جواب می‌دهد و عموما 2 تا 3 جلسه لیزر درمانی کفایت می‌کند. لایه‌برداری منظم نیز بسیار مفید است. روزانه این عمل را انجام دهید به استثنای روزهایی که برای دفع موها از موم استفاده کرده‌اید.

 

برای لایه‌برداری می‌توانید از لیف ها یا لوسیون‌های لایه‌برداری استفاده کنید که حاوی اسید گلیکولیک هستند تا سلول های مرده سطحی که ممکن است نوک موها را به دام بیندازند، از پوست جدا شوند.

جدیدترین مطالب سایت