حرکات ورزشی مفید ویژه دوران پیش از بارداری

حرکات ورزشی مفید ویژه دوران پیش از بارداری

ورزش های مفید ویژه دوران پیش از بارداری

پیش از اینکه بخواهید باردار شوید اگر ورزش منظم عادت کنید، دوران بارداری خوبی خواهید داشت.

 

در نتیجه ورزش دایمی، استقامت بدن افزایش می یابد و مادر در حمل جنین مشکل نخواهد داشت. ورزش های سبک به باروری و لقاح پذیری بهتر کمک می کنند؛ به ویژه اگر تخمدان شما پلی‌کیستیک باشد یا اضافه وزن داشته باشید.

 

  1. ورزش را عادت هر روز خود کنید

 شاید با خود فکر کنید پس از باردار شدن ورزش های مفید آن دوران را انجام خواهید داد، اما اندام و وضعیت بدن شما در روزهای نخست شکل گیری جنین نیز بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که سلامت بدن مادر تاثیر مستقیم روی سلامت جنین دارد.

 

بنابراین، هر چه زودتر ورزش کردن را آغاز کنید، بهتر است. بعلاوه، اگر به ورزش کردن عادت کنید پس از حاملگی بسیار راحت تر می توانید ورزش را با وجود وزن اضافه ادامه دهید.

 

 2. انواع ورزش ها را با هم انجام دهید

 انواع فعالیت هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید. به طور مثال، اگر به دلیل بارانی بودن هوا نتوانستید بیرون بروید و پیاده روی کنید، می توانید کلاس ایروبیک خود را بروید.

 

بعلاوه، وقتی چندین نوع فعالیت ورزشی را همزمان انجام می دهید، می توانید  پس از باردار شدن هر کدام که برای این دوران مفید است را ادامه دهید. به طور مثال، شنا کردن یکی از بهترین ورزش ها برای دوران بارداری است زیرا احساس بی وزنی به شما دست می دهد. شنا به ویزه در ماه های آخر که جنین بزرگ و سنگین شده است بسیار خوب است.

 

 3. بدن خود را قوی کنید

 هنگام بارداری شکم و سینه ها بزرگ می شوند و مرکز ثقل بدن نیز تغییر می کند و منجر به درد و آسیب دیدن دیگر اعضای بدن می شود. اگر پیش از بارداری ماهیچه های کمر و شکم خود را تقویت کنید، پس از حاملگی کمتر دچار کمردرد خواهید شد.

 

ورزش هایی که باعث تقویت عضله های شکم و کمر می شوند مزیت دیگری نیز دارند؛ باعث می شوند طرز قرار گیری بدن، ایستادن و نشستن باردار اصلاح شود که در این دوران بسیار مهم است.

 

 4. خیلی سخت ورزش نکنید
 اگر دوست دارید هر روز 10 کیلومتر پیاده روی یا صخره نوردی کنید، باید عادت های خود را کمی تغییر دهید. وقتی قصد بچه دار شدن ندارید هر چه قدر دوست دارید از این کارها انجام دهید.

 

اما وقتی تصمیم به بارداری گرفتید، باید کمی متعادل و حساب شده ورزش کنید. ورزش های سنگین و زیاد باعث استرس بدن می شوند. در نتیجه به جای مفید بودن، برای بدن ضرر دارند.

 

در عوض می توانید پیاده روی، کوهنوردی های سبک و شنا انجام دهید که برای تخمک گذاری مفید هستند. البته این ورزش ها را نیز زیاد انجام ندهید تا نفستان بند بیاید. آرام و متعادل.

 

 5. به دنبال وزن کم کردن نباشید
 شاید پیش از بارداری وسوسه شوید وزن خود را کم کنید تا پس از بارداری که وزنتان زیاد می شود خیلی چاق نشوید. اما زمانی که تصمیم می گیرید بچه دار شوید برای رژیم های غذایی و ورزش های چربی سوز زمان مناسبی نیست.

 

در این دوره باید مواد غذایی لازم را به بدن برسانید نه اینکه آن را محدود کنید. سعی کنید همه نوع غذا را به اندازه کافی و مفید میل کنید و میوه و سبزیجات را در اولویت قرار دهید.

 

 6.  به طور مرتب قلب را ورزش دهید

 برای ورزش قلب و عروق باید روزانه 30 دقیقه زمان بگذارید. برای این منظور باید پیاده روی تند یا شنا کنید یا روی دستگاه الپتیکال حرکت کنید. اگر به طور مرتب باعث افزایش تپش قلب شوید، بارداری بهتری هم خواهید داشت.

 

بدن باید در وضعیت فیزیکی و روحی خوبی قرار داشته باشد تا استقامت لازم برای حمل جنین را داشته باشید. بارداری نیز نوعی ماراتن است که باید پیش از مسابقه به خوبی بدن خود را آماده کنید.

 

 7.  از تناسب اندام همسر خود غافل نشوید
 تناسب اندام و سلامت بدن پدر نیز 90 روز پیش از لقاح پذیری بسیار اهمیت دارد. دلیل آن نیز زمانی است که اسپرم برای تکامل و رشد صرف می کند. برای داشتن قدرت باروری، بدن مرد هم باید در سلامت کامل باشد و برای این منظور باید به طور مرتب ورزش کند.

 

 8.  پس از بارداری در مورد ورزش با پزشکتان مشورت کنید
 پیش از بارداری باید ورزش های مفید را به طور مرتب انجام دهید. اما پس از بارداری چون شرایط بدن به کلی تغییر می کند، بهتر است نوع ورزش هایی که می خواهید ادامه دهید را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

جدیدترین مطالب سایت