اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

مجموعه : هنر در خانه
اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

 

تزیین تنگ ماهی در سفره هفت سین نمای خاصی به این سفر میبخشد.

 

مجله تالاب : برای اینکه در سال تحویل سفره هفت سین متفاوتی در خانه‌تان جلوه‌گری کند و دل هر مهمانی را ببرد، لازم نیست خیلی توی خرج بیفتید یا مغازه‌های فراوانی را زیر و رو کنید. بهترین و آسان ترین راه‌حل این است که خودتان دست به‌ کار شوید و اجزای سفره را با سلیقه زیبایتان هماهنگ کنید.

تنگ ماهی از آن دسته اجزایی است که حتما بعد از جمع کردن سفره هفت‌سین هم می‌توانید از آن به عنوان یک شی‌ء تزیینی دست ساز خودتان در گوشه‌ای از خانه یا روی میز پذیرایی استفاده کنید. پس شک نکنید و این بار خودتان دست به کار شوید.

تزیینی ساده اما چشم‌نواز برای تنگ ماهی سفره هفت سین
ساده ترین راه برای تزیین تنگ ماهی استفاده از خرده‌ریزهای تزیینی است. اول از همه یک چسب حرارتی دست و پا کنید و هرچه سنگ‌های تزیینی، روبان و اکلیل دارید، کنار دست‌تان بگذارید.

 

می‌توانید یک طرح ساده مانند طرح چند موج که انحنایی در خطوط شان دارند را روی کاغذ بکشید و از داخل تنگ آن را بچسبانید. سپس روی خطوط را با چسب حرارتی، خط بکشید و بعد خط چسبی را به آرامی در ظرفی از اکلیل بغلتانید تا تمام آن خطوط اکلیلی شوند.

 

با استفاده از چسب چند جای دیگر از کار را هم به همین شکل و با طرح‌های مورد نظرتان تزیین کنید. یادتان باشد که این کار قابل شست‌وشو نیست و هنگامی که ظرف را زیر آب می‌گیرید، باید حسابی مراقب باشید تا هنرتان از بین نرود. هرچند برای استحکام بیشتر می‌توانید یک لایه چسب دیگر را با چسب مایع، روی اکلیل‌ها کار کنید. در پایان هم با استفاده از روبان یا نگین‌های تزیینی کار را تکمیل کنید.

 

اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

شما می توانید به راحتی تنگ های ماهی ساده تان را تزیین کنید

اثری هنری و ماندگار از شما در سفره هفت سین
اگر می‌خواهید تنگی را تزیین کرده و تا سال‌ها از آن استفاده کنید، مرسوم‌ترین شیوه، استفاده از تکنیک نقاشی روی شیشه یا همان ویترای است. برای این ‌کار شیشه‌هایی را انتخاب کنید که روی‌شان حباب نداشته باشد. شما می‌توانید روی تمام سطوح شیشه‌ای نقاشی کنید؛ از یک سطح شیشه‌ای صاف گرفته تا یک بشقاب شیشه‌ای و استکان. برای شروع، اول تنگ ماهی را با مایع ظرفشویی و آب بشویید و خشک کنید. بعد تمام لکه‌های ریز روی آن را با پنبه‌ آغشته به شیشه‌شوی یا الکل پاک کنید.

 

اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

برای تزیین تنگ های ساده تان از چسب و اکلیل استفاده کنید

بته‌جقه‌ای روی تنگ ماهی سفره هفت سین شما
طرح مورد نظرتان که می‌تواند طرح یک ماهی یا یک گل یا هر طرح انتزاعی‌ای باشد را کپی کنید یا اگر نقاشی‌تان خوب است، آن را روی کاغذ بکشید و در زیر سطح شیشه با استفاده از نوار چسب ثابت کنید. برای نقاشی روی شیشه شما به یک دورگیر که مانند خمیری پمادی شکل است، احتیاج دارید و همین‌طور رنگ‌های مخصوص شیشه که ضد آب هستند. شما باید با استفاده از دورگیر، دورتادور طرح را بکشید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از آن طرح را رنگ‌آمیزی کنید.

 

اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

ابتدا طرح مورد نظر را روی تنگ ماهی پیاده کنید

برای نقاشی روی تنگ ماهی اول جنس ایرانی بخرید!
رنگ‌های مربوط به شیشه جزء رنگ‌های ارزان‌قیمت نیستند؛ پس برای ابتدای کار بهتر است از رنگ‌های ایرانی که قیمت مناسب تر دارند، استفاده کنید. این رنگ‌ها مدت‌ها برایتان کار می‌کند اما رنگ‌های خارجی از شفافیت و کیفیت بهتری برخوردارند. رنگ‌های ویترای حلّال ندارند؛ یعنی شما باید مستقیما از آن رنگ‌ها استفاده کنید و اگر دوست دارید رنگ‌تان را کم‌رنگ یا پررنگ‌تر کنید، بهتر است یک قوطی رنگ «بی‌رنگ» یا شفاف بخرید. این رنگ بی‌رنگ خودش یک رنگ است؛ پس حتما آن را جدی بگیرید چون خیلی به‌ کارتان می‌آید. یادتان باشد برای شست‌وشوی قلم‌موی رنگی حتما از تینر مخصوص استفاده کنید.

 

اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

برای ابتدای کار بهتر است از رنگ های ایرانی که قیمت مناسب تر دارند استفاده کنید

فوت کوزه‌گری برای نقاشی روی تنگ ماهی
برای استفاده از دورگیر باید آن را عمودی توی دست‌تان بگیرید. باید بتوانید خمیر را یکنواخت فشار دهید. استرس نداشته باشید و روی طرح تمرکز کنید. نوک دورگیر را در ابتدای طرح قرار دهید، آن را فشار دهید و همزمان دست تان را در امتداد طرح جلو ببرید. فشار یکسان و تسلط دست روی طرح و سپس بالاکشیدن دست؛ این تمام فوت و فن کشیدن یک خط صاف و تمیز است. بعد از کشیدن خطوط حدود یک ساعت وقت بدهید تا خشک شود و سپس کار رنگ‌آمیزی را شروع کنید.

 

اموزش تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین عید نوروز

با خمیر دورگیر، دورتادور طرح را بکشید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از آن طرح را رنگ‌آمیزی کنید

بازی با رنگ‌ها برای تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین
برای رنگ‌کردن به یک قلم سر گرد احتیاج دارید. رنگ‌های مورد نظر را کنار دست تان بچینید. مایع رنگ بسیار روان و رقیق است؛ پس مراقب باشید روی میز کار یا فرش‌تان نریزد چون پاک‌کردن آن غیر ممکن است. شیشه را روی سطح کار بگذارید. برای رنگ کردن یک تنگ گرد باید در چند مرحله این کار را انجام دهید. تنگ را به صورت افقی مقابل‌تان بگذارید یک بخش از آن را رنگ کنید و اجازه بدهید تا در همان حالت افقی خشک شود و بعدا بخش دیگر را شروع کنید. شما باید طرح دور یک تنگ را حداقل در سه مرحله رنگ‌آمیزی کنید چون در غیر این صورت، رنگ‌ها شُره می‌کند و از خطوط بیرون می‌ریزد.

 

منبع : chidaneh.com

مطالب مرتبط:

ایده هایی جالب برای تزئین سفره هفت سین

تزیین جالب تخم مرغ هفت سین با جوراب

مدل های جالب تخم مرغ رنگی سفره هفت سین

مدل های زیبای تزئین تخم مرغ برای سفره هفت سین

چیدن سفره هفت سین در کاخ سفید + عکس

اموزش تزیین شمع سفره هفت سین

جدیدترین مطالب سایت