روش های پیشگیری از آلودگی غذا

روش های پیشگیری از آلودگی غذا
نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال برحسب شدت فساد پذیری آنها متفاوت است. زمان نگهداری برخی از مواد غذایی با منشأ دامی در یخچال در جدول زیر نشان داده شده است.
 
 

● انجماد مواد غذایی
انجماد یکی از بهترین روش های نگهداری درازمدت برای مواد غذایی است. منجمد کردن مواد غذایی و نگهداری آنها در فریزر موجب توقف رشد و تکثیر میکروبی شده و واکنش های آنزیمی را که موجب کاهش ارزش غذایی مواد می شود به حداقل می رساند. در جدول زیر زمان نگهداری انواع گوشت ها در فریزر نشان داده شده است.

 
● استفاده از گرما
مهم ترین روش های حرارتی برای نگهداری مواد غذایی دو روش «پاستوریزاسیون» و «استریلیزاسیون» است. در روش پاستوریزاسیون تا حدودی میکروارگانیسم ها از بین رفته و آنزیم ها غیرفعال می شوند. به همین دلیل فرآورده های پاستوریزه مثل شیر پاستوریزه باید در یخچال نگهداری شوند.
 
 
در روش «استریلیزاسیون»، تمامی میکروارگانیسم ها از بین رفته و آنزیم ها غیرفعال می شوند. در نتیجه ماده غذایی برای مدت طولانی قابل نگهداری است. شیرهای استریلیزه شده که به صورت دربسته در خارج از یخچال تا ۳-۲ ماه قابل نگهداری هستند از این نوع مواد غذایی هستند.
 
 
این در حالی است که اگر بسته بندی شیر استریلیزه باز شد و مورد استفاده قرار گرفت باید در یخچال قرار گیرد و ظرف ۳-۲ روز نیز مصرف شود.از روش های دیگر مانند تهیه کنسرو، خشک کردن، استفاده از پرتوها (تابش اشعه)، نمک سود کردن، دود دادن، تهیه ترشی و مربا، استفاده از مواد نگهدارنده برای نگهداری و جلوگیری از فساد مواد غذایی نیز استفاده می شود.
 
روش های پیشگیری از آلودگی غذا
 
● رعایت اصول بهداشتی
افرادی که در کار تهیه و توزیع مواد غذایی هستند از جمله کارکنان بوفه های مدارس باید در زمینه رعایت اصول بهداشت فردی آموزش ببینند.
 
 
انواع آلودگی های میکروبی، باکتریایی و انگلی از طرق مختلف و در اثر تماس با دست، ترشحات حلق و بینی و حتی لباس افرادی که تهیه و توزیع مواد غذایی را به عهده دارند به مصرف کننده منتقل می شود.
 
بنابراین پوشیدن لباس تمیز در محل کار، دور کردن زیورآلات از خود، پوشاندن موی سر، بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه، باندپیچی کردن خراش ها و زخم های روی انگشتان، شستن کامل دست ها با آب و صابون قبل از تهیه غذا و بعد از اجابت مزاج و کوتاه نگاه داشتن ناخن ها از مهم ترین نکات مورد توجه است.
 
 

● خوب پختن غذا

پخت کامل غذا موجب از بین رفتن میکروارگانیسم های بیماری زایی می شود که ممکن است در مراحل مختلف تهیه و آماده سازی وارد غذا شده باشند. بنابراین زمانی پخت غذا کامل است که همه قسمت های آب حداقل ۷۰ درجه سانتیگراد حرارت دیده باشد.
 
 
برای این که غذا سالم بماند باید به صورت کاملاً داغ (درجه حرارت ۷۰ درجه سانتیگراد و بالاتر) و یا کاملاً سرد (درجه حرارت زیر ۱۰ درجهت سانتیگراد یعنی در یخچال) نگهداری شود.
 
جدیدترین مطالب سایت