جنس نامرغوب پارچه

جنس نامرغوب پارچه

شناخت جنس نامرغوب پارچه

ما اغلب این امر را ناشی از جنس نامرغوب پارچه می دانیم حال آنکه در خیلی از موارد این مشکل بر اثر بی توجهی ما به نحوه شست وشو و دستورالعمل مراقبت از آن لباس یا پارچه خاص است، چنان که مثلاً بی دقتی در انتخاب لباس هایی که با هم و در یک زمان در ماشین لباسشویی می اندازیم

 

می تواند منجر به رنگ گرفتن لباس ها از یکدیگر و در نتیجه غیرقابل استفاده شدن آنها می شود و یا عدم توجه به درجه حرارت آب مناسب برای شست وشوی هر یک از لباس ها می تواند موجب آب رفتن و یا شل شدن بافت لباس شده و آن را خراب کند.

 

از این رو علایمی بین المللی جهت انتقال اطلاعات لازم برای مراقبت و شست وشو از لباس ها مقرر شده که اغلب در قسمت داخلی لباس بر روی یک قطعه پارچه کوچک چاپ شده و در یکی از درزهای آن دوخته می شود.

 

در روی دیگر این قطعه پارچه کوچک اغلب مواد و الیاف تشکیل دهنده پارچه لباس و درصد هریک از این مواد را قید می کنند. با استفاده از جنس الیاف لباس نیز می توانید روش صحیح شست وشوی لباس را انتخاب کنید.

 

علایم بین المللی دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست وشو اعم از شست وشوی دستی یا ماشین، درجه حرارت آب شست وشو، امکان یا عدم امکان استفاده از رنگ ها، نحوه خشک کردن پارچه، روش و درجه حرارت برای اتوکشی آن دلالت دارند.

 

شما هم اگر مایلید لباس هایتان از عمر طولانی برخوردار شوند بهتر است پیش از شروع شست وشوی لباس ها این دستورالعمل را پیدا کرده و به آن توجه کنید.

 

ـ علامت مربوط به شست وشو به شکل یک تشت آب است که درجه حرارت آب به سانتی گراد بر روی آن نوشته شده است،

 

ـ چنانچه به جای عدد مربوط به درجه حرارت آب نقش یک دست بر روی آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوی دستی است.

 

ـ نقش دایره ای درون یک مربع علامت مربوط به استفاده از خشک کن است. چنانچه این نقش با ضربدری بر روی آن دیده شود، به این معنی است که استفاده از خشک کن برای این لباس خاص مناسب نیست.

 

ـ علامت مثلث نشانه استفاده از سفیدکننده ها است و چنانچه ضربدری بر روی آن باشد نباید از سفیدکننده برای پارچه یا لباس مورد نظر استفاده کرد.

 

ـ امکان استفاده از اتو نیز با علامتی به شکل اتو که میزان حرارت آن از ملایم تا متوسط و داغ به وسیله ۱ تا ۳ نقطه بر روی تصویر اتو نشان داده می شود.

 

همچنین امکان استفاده از خشک شویی با دایره ای که حرف P انگلیسی بر روی آن نقش بسته مشخص می شود.

 

این علایم بین المللی بر روی لباس ها و محصولات پارچه ای اغلب کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن آنکه برخی از این دستورالعمل ها با پیام های کوتاه درج شده نیز همراه هستند که گاه به یک زبان و در مورد محصولات شرکت های معتبر به چند زبان ارائه شده اند.

 

رعایت نکات زیر نیز می تواند هنگام شست وشوی لباس ها مفید باشد:

– همواره قبل از ریختن لباس ها در ماشین لباسشویی، جیب های لباس را به دقت وارسی کنید چون ممکن است محتویات جیب شامل کارت، چک یا اوراق با ارزش از این قبیل باشد. حتی یک دستمال کاغذی در جیب لباس می تواند مشکلات فراوانی را برای شما به بار آورد. دستمال کاغذی در آب از هم باز شده و به صورت پرز به لباس می چسبد.

– در جداسازی لباس های سفید و رنگی از یکدیگر دقت کنید.

– هنگام تنظیم درجه ماشین لباسشویی با توجه به جنس و نوع لباس ها درجه مناسب را انتخاب نمایید.

– هنگام شست وشوی لباس ها آنها را خوب آبکشی کنید زیرا باقی ماندن مواد شوینده در الیاف لباس می تواند موجب بروز انواع حساسیت های پوستی شود به ویژه در کودکان.

– زیپ لباس های زیپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشین لباسشویی ببندید تا موجب نخ کش شدن لباس های دیگر نشوند و با دوختن و محکم کردن دکمه های شل شده مانع از گم شدن آنها شوید.

در اینجا به نکاتی در جهت راهنمایی شما برای شست وشوی صحیح هر یک از انواع پارچه اشاره می کنیم:

استات: پارچه هایی از جنس استات را تنها از طریق خشک شویی تمیز کنید مگر آنکه در راهنمای شست وشوی آن قید شده باشد «قابل شست وشو با دست». در این صورت ممکن است لباس را با یک شوینده ملایم و آب نیم گرم شسته و به دور از حرارت مستقیم خشک نمایید.

 

جدیدترین مطالب سایت