چگونگی خرید بخاری برای منزل

چگونگی خرید بخاری برای منزل

چگونگی خرید بخاری برای منزل

اگرچه سیستم‌های حرارت مرکزی در ساختمان‌ها مرتب در حال گسترش است ولی استفاده از بخاری‌های برقی و گازی هنوز یکی از رایج‌ترین روش‌های گرم کردن خانه در کل دنیاست.
 
 
در کشور ما به دلیل وجود منابع ارزان و قابل دسترس گاز طبیعی، گاز اصلی‌ترین سوخت مصرفی مردم در فصل‌های سرد سال است. برای همین هم بخاری‌های گازسوز اصلی‌ترین ابزار گرماساز ایرانی‌ها هستند.
 
 
استفاده از بخاری‌های گازی تبعات منفی هم دارد، از جمله حوادث تلخی که هر سال در فصل سرما به خاطر رعایت نکردن ایمنی وسایل گازسوز اتفاق می‌افتد اما سال گذشته این حوادث رشد چشمگیری داشت و در ماه‌های پایانی سال، شاهد افزایش بحرانی آمار گازگرفتگی در کشور بودیم.
 
برای جلوگیری از این حوادث ناگوار و همین طور برای استفاده بهتر از انرژی گرمایی و بالطبع گرم‌تر شدن خانه‌هایمان، هنگام خرید بخاری گازی باید بیشتر به نکات ایمنی و استانداردها توجه کنیم.
 
 

● بخاری‌های C تا G بخرید!

موقع خرید بخاری باید به برخی نکات توجه کنید. یکی از اینها رده انرژی بخاری و بازده خالص تولید گرمای آن است.رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می‌شود.

 

روی این برچسب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می‌دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است. پس بهتر است بخاری‌هایی با رده انرژی C,D,E,F,G تهیه کنید.

 

داشتن سیستم ایمنی ترموکوپل که در صورت خاموش شدن بخاری،جریان گاز را به طور اتوماتیک قطع می‌کند برای تمام تولیدکننده‌های بخاری گازی اجباری است اما دقت کنید که بخاری را حتما از فروشگاه‌های معتبر بخرید. از اعتبار مارک بخاری و استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.
 
 

● انواع مختلف بخاری
بخاری‌های گازی هم انواع متنوعی دارند که از جمله آنها بخاری دیواری و بخاری‌های زمینی هستند. انواع دیواری بخاری‌های گازی اغلب نسبت به انواع زمینی آنها جای کمتر می‌گیرند و گرمای کمتری هم تولید می‌کنند.

 
 
ضمن اینکه این بخاری‌ها به دیوار چفت می‌شوند و با تمام شدن فصل سرما، بازکردن و جابه‌جایی آنها تا زمستان بعدی و نصب دوباره آنها کمی ‌دردسر ایجاد می‌کند. در حالی که بخاری معمولی را می‌توانید در پایان زمستان به راحتی جمع کنید تا فضای اضافی را درخانه اشغال نکند.
 
 
● فرمولی برای خرید بخاری
یکی از فاکتورهای انتخاب بخاری، در نظر گرفتن متراژ محیط خانه یا فضایی است که می‌خواهید با بخاری گرمش کنید. برای اینکه بفهمید عددی که به عنوان میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده برای منزل شما مناسب است یا نه، می‌توانید این عدد را (که واحدش کالری است) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید.از طرف دیگر متراژ خانه تان را در عدد سه ضرب کنید. حاصل ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد.
 
 
برای مثال اگر متراژ سالن منزلتان ۷۰ متر است،حاصل ضرب آن در سه می‌شود ۲۱۰. حالا اگر بخاری که می‌خواهید بخرید ۴۸۰۰ کیلوکالری گرما تولید می‌کند، حاصل تقسیم این عدد بر ۲۴ می‌شود ۲۰۰ که با ۲۱۰ اختلاف چندانی ندارد، پس این بخاری، مورد مطلوبی برای منزل شماست. اگر متراژ سالن شما بزرگ‌تر است می‌توانید بخاری‌هایی با برچسب تولید حرارت هشت هزار و ۹ هزار کالری تهیه کنید.
 
جدیدترین مطالب سایت