پیدا و پنهان الکترولیز

پیدا و پنهان الکترولیز

الکترولیز، روشی برای از بین بردن دایمی موهای زاید است که در آن، ریشه مو به وسیله جریان الکتریکی تخریب می‌شود.

 

در این روش، سوزن سیمی خیلی نازکی به مجرای فولیکول مو وارد می‌شود و به سمت فولیکول پیش می‌رود تا به ریشه مو برسد. سپس جریان الکتریکی از طریق سوزن عبور و ریشه را تخریب می‌کند و مو را از بین می‌برد و به این ترتیب، مو به راحتی برداشته می‌شود…

 

در الکترولیز واقعی، از جریان گالوانیک استفاده می‌شود و این جریان، مو را از طریق فعل و انفعالات شیمیایی از بین می‌برد. امروزه در الکترولیزها جریان الکتریکی با فرکانس تعدیل شده بالا به کار می‌گیرند که مو را با الکتروکوآگولاسیون از بین می‌برد.

 

 

الکتروکوآگولاسیون این مزیت را دارد که از الکترولیز واقعی کمتر وقت می‌برد و لذا هر بار موی بیشتری را از بین می‌برد اما با الکترولیز واقعی موارد رشد مجدد مو بعد از درمان احتمالا خیلی پایین‌تر است.
   

پیدا و پنهان الکترولیز

خوبی‌ها و بدی‌های الکترولیز

یکی از مزایای الکترولیز این است که اگر درست انجام بگیرد نتیجه‌اش دایمی است اما به هیچ وجه روش ایده‌‌آلی نیست. معایبی نیز دارد که قبل از شروع درمان باید به دقت در نظر گرفته شوند.

 

 

الکترولیز روشی است کند، کسل‌کننده و پرخرج که باید هر مو جداگانه تخریب شود. اگر افزایش موی وسیعی دارید، برای رسیدن به نتیجه قابل‌قبول، دو، سه یا چند سال درمان هفتگی یا دوهفته‌ای لازم است.

 

 

حتی درمان، چند ماه طول می‌کشد تا نواحی محدود لب بالا و چانه موبرداری شود و به این جهت الکترولیز برای از بین بردن موهای نواحی بزرگ مثل بازو و ساق پا توصیه نمی‌شود.

 

 

اکثر موها بیش از یک جلسه درمان لازم دارند تا نتیجه دایمی به دست‌ آید. کارشناسان ارزیابی می‌کنند که حتی اگر الکترولیز توسط افراد ماهر انجام گیرد حدود 40 تا 60 درصد رشد مجدد مو طبیعی است.
 
 
رشد مجدد موها؛ چرا و به چه علت؟
برای رشد مجدد بعضی از موها، چندین دلیل وجود دارد. گاه چون ریشه مو زیر سطح پوست قرار گرفته، عمل، کورکورانه صورت می‌گیرد. بعضی از فولیکول‌ها انحنا داشته یا با زاویه کجی رشد می‌کنند، به طوری که سوزن نمی‌تواند واقعا با ریشه مو تماس حاصل کرده و ریشه مو را تخریب کند.

 

در موارد دیگر رشد مجدد مو به علت عدم کاربرد الکتریسیته کافی است چون موها با انجام الکترولیز برداشته می‌شوند، ممکن است چند هفته طول بکشد تا معلوم شود که آیا ریشه مو واقعا به طور دایمی تخریب شده است یا نه.

 

موهایی که بلافاصله پس از درمان ظاهر می‌شوند موهای دیگری هستند که یا قبلا با روش‌های موقتی از بین رفته بودند، یا به اندازه کافی رشد نکرده بودند که قبلا دیده شده باشند.
 

پیدا و پنهان الکترولیز

 
الکترولیز درد دارد؟

درمان با الکترولیز ممکن است ناراحت‌کننده باشد، به خصوص در مناطق حساس مثل لب بالا. ممکن است عوارضی نیز رخ دهد. اگر موقع الکترولیز‌، جریان برق بیشتری به خصوص با فرکانس بالا به کار رود، پوست اطراف فولیکول صدمه دیده و جای زخم باقی می‌گذارد. عوارض موقت ممکن است شامل تحریک، عفونت و لکه‌های رنگی (هیپرپیگمانتاسیون) باشد.

 

استفاده از سوزن استریل و جداگانه برای هر مریض، خیلی اهمیت دارد چون امکان انتقال ویروس هپاتیت یا ایدز با سوزن‌هایی که به طور مناسب انتخاب نشوند، وجود دارد.
 
 
الکترولیز برای کدام موها؟
الکترولیز برای از بین بردن موهای زاید نواحی محدود مثل لب بالا، چانه و گونه عملی‌تر است. افرادی که رشد موی اضافی آنها ناشی از ناراحتی طبی زمینه‌ای باشد، نامزدهای مناسبی برای الکترولیز نیستند زیرا باز هم موهای زیادتری رشد کرده و به درمان، روندی پایان‌ناپذیر می‌دهد. اگر ناراحتی‌ زمینه‌ای طبی درمان بشود، ممکن است برخی از موهای اضافی محو شوند و درمانی نیاز نداشته باشند. خال‌هایی که مو دارند قبل از الکترولیز باید توسط پزشک ارزیابی شوند. هر مورد موی اضافی باید جداگانه ارزیابی شود تا مشخص گردد آیا الکترولیز عملی است یا نه. متخصص پوست این موضوع را به شما خواهد گفت.

 

خطر انتقال ایدز و هپاتیت در الکترولیز

الکترولیز، یکی از روش‌های از بین بردن دایمی موهای زاید است که در آن با استفاده از جریان الکتریسته، فولیکول‌های مو تخریب می‌شود. در این روش یک سوزن بسیار باریک از طریق سوراخ فولیکول مو وارد شده سپس توسط حرارتی که با جریان الکتریکی به وجود می‌آید مو را از بین می‌برد. الکترولیز تنها روش غیرلیزری از بین بردن دایمی موهای زاید است که نتایج آن قابل مقایسه با لیزر می‌باشد. چند تفاوت مهم بین این روش با لیزر درمانی موهای زاید وجود دارد.

 

در روش الکترولیز موها تک به تک باید سوزانده شود لذا نسبت به لیزر بسیار وقت‌گیرتر است. این روش بسیار وابسته به فرد انجام دهنده است، یعنی هم میزان کارایی آن و هم میزان بروز عوارض همگی بستگی دارند به فرد انجام‌دهنده. متاسفانه بسیاری از عوارضی که به صورت فرورفتگی‌ها و جوشگاه‌های بدشکل روی صورت و بدن برخی خانم‌ها مشاهده می‌کنیم ثانویه به انجام الکترولیز توسط افراد غیرکاردان در آرایشگاه‌ها می‌باشند.

 

اگر از سوزن‌های یکبار مصرف استفاده نشود، امکان انتقال ویروس‌هایی مثل HIV (عامل ایدز)، تبخال و زگیل از فردی به فرد دیگر در روش الکترولیز وجود دارد. در بیمارانی که از ضربان‌ساز (پیس‌میکر) قلبی استفاده می‌کنند، نمی‌توان از الکترولیز استفاده کرد.

 

رخداد جوشگاه و تغییر رنگ به دنبال الکترولیز به طور کلی شایع‌تر از لیزردرمانی است. تنها حسنی که می‌توان برای الکترولیز قایل شد، امکان از بین بردن موهای سفید توسط الکترولیز است زیرا لیزر فقط قادر به حذف موهای سیاه و رنگ‌دانه‌دار است.

 

جدیدترین مطالب سایت