مضرات نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی

مجموعه : نکات آرایشی
مضرات نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی
نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی دومین دلیل رایج مشكلات پوستی هستند. نگهدارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باكتری‌ها كه باعث عفونت پوستی می ‌شوند، جلوگیری می ‌كنند و محصولات را از اكسیژن و تخریب‌های نوری محافظت می‌ نمایند.
 
 
مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده‌ها باشد. مصرف كنندگانی كه به یك نوع ماده ی نگهدارنده واكنش نشان می ‌دهند، لزوماً به بقیه ی مواد حساسیت ندارند.

 

محصولات مراقبت کننده از پوست كدامند؟

 

محصولات مراقبت کننده از پوست برای سالم نگه داشتن پوست طراحی شده‌اند و شامل پاك‌كننده‌ها، مرطوب كننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند.

 

پاك كننده‌ها

پاك كننده‌ها، روغن و بقایای صابون را از روی پوست پاك می‌ كنند. آنها معمولاً خشك كننده و حاوی آب ، الكل، پروپیلین گلیكول و سالیسیلیك اسید می‌ باشند. اینها ممكن است باعث خارش و سوختگی در افرادی با پوست خشك و حساس شوند.

مضرات نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی

مرطوب كننده‌ها

مرطوب كننده‌ها مانع از دست دادن آب می ‌شوند و این عمل را به وسیله ی پوشاندن پوست با مواد چرب كه باعث نگه داشتن آب می ‌شود و به وسیله ی جذب آب از لایه ی داخلی پوست به لایه ی خارجی انجام می‌ دهند.

 

پوست خشك باعث ترك و چروك‌های ریز می ‌شود و سبب كاهش تأثیر این سد دفاعی، خارش و درد می‌ گردد.

 

موادی كه از دست رفتن آب را كاهش می ‌دهند یا متوقف می‌ سازند، حاوی پروترولاتوم و روغن‌های معدنی و لانولین می ‌باشند.

 

موادی كه سبب جذب آب در پوست می ‌شوند شامل گلیسرول، پروپیلن گلیكول، پروتئین‌ها و بعضی ویتامین‌ها می ‌باشند. این تركیبات ممكن است باعث واكنش حساسیت‌زایی شوند.

مضرات نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی

ضد آفتاب‌ها

ضد آفتاب‌ها هم شامل مواد شیمیایی‌اند كه نور را جذب یا منعكس یا پراكنده می ‌سازند. مواد شیمیایی جاذب نور شامل : استرهای PABA، avobenzone، cinnamatce هستند كه می‌ توانند باعث واكنش‌های حساسیت‌زا شوند.

 

ضد آفتاب‌های فیزیكی حاوی ذرات بسیار ریز اكسید روی و دی‌اكسید تیتانیوم هستد كه نور را پراكنده ساخته و یا منعكس می‌ كند. هیچ نوع حساسیت به ضد آفتاب‌های فیزیكی شناخته نشده است.

 

منبع: بیتوته

جدیدترین مطالب سایت