با پوست حساس دور چشم‌ها چه کنیم؟

مجموعه : آرایش چشم
با پوست حساس دور چشم‌ها چه کنیم؟

پوست اطرف چشم یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن است و معمولا روی تمام محصولات و کرم‌های مختلف نوشته شده که در زیر چشم استفاده نشود. اما برای خرید کرم دور چشم چه باید کرد؟

 

در این مورد باید دقت ویژه‌ای داشت تا مبادا به پوست این قسمت آسیبی برسد. در داروخانه‌ها انواع مختلفی از این نوع کرم‌‌ها وجود دارد که به راحتی شما را گیج می‌کنند تا در نهایت نتوانید کرم مناسب را شناسایی کنید اما اگر نکات خاصی را بدانید و روش‌های تشخیص یک کرم خوب را یاد بگیرید به راحتی می‌توانید بهترین کرم را انتخاب کنید.

 

برای چه کرم می‌خرید

اول از همه هدف خود را از خرید کرم دور چشم مشخص کنید مثلا کرمی برای درمان چروک‌ها می‌خواهید یا می‌خواهید سیاهی‌های زیر چشم را برطرف کنید یا می‌خواهید پف چشم‌ها را برطرف کنید و. . . کرم‌های مختلفی برای درمان مشکلات متفاوتی طراحی شده‌اند و هرکدام یک مشکل را برطرف می‌کنند.

 

چه موادی باید در کرم شما باشد

وقتی قرار است برای یک کرم هزینه کنید بهتر است از مواد اولیه آن مطلع شوید تا مطمئن شوید کرم را درست می‌خرید ،به همین دلیل حتما به برچسب کرم خریداری شده دقت کنید و آن را بخوانید؛ مثلا یک کرم ضدچروک و ضدپیری چشم باید حاوی موادی چون رتینوئید، کافئین، آلفاهیدروکسی اسید، آنزیم Q10 و ویتامین C باشد.

 

کرمی هم که برای از بین بردن حلقه‌های دور چشم به کار می‌آید باید حاوی موادی چون ویتامین K یا هیدروکینون یا کافئین یا عصاره چای سبز یا رتینول باشد. توجه کنید حتما کرم شما یکی از این مواد را داشته ‌باشد.

 

کرم شب یا روز؟

با خود فکر کنید که قرار است چه زمان‌‌هایی از کرم خود استفاده کنید مثلا می‌خواهید در طول روز کرم بزنید یا تنها شب‌ها از کرم دور چشم‌ استفاده ‌کنید یا اینکه به دنبال کرم‌های مختلفی برای هردو این حالت‌ها هستید.

 

به عنوان مثال بعضی افراد کرم ضدچروک روشن کننده‌ای می‌خواهند که زیر آرایش از آن استفاده کنند اگر شما هم چنین کرمی می‌خواهید حتما باید در آن فیلترهای محافظت‌کننده در اشعه ماورای‌بنفشSPF وجود داشته باشد.

 

البته اگرهم‌ درون کرم شما موادی چون دی‌اکساید تیتانیوم یا زینک اکساید وجود داشته باشد می‌تواند از پوست در مقابل آفتاب محافظت کند.

 

چه کرم‌هایی نخرید

پوست زیر چشم بسیار حساس است به همین دلیل به راحتی تحریک می‌شود و می‌تواند دچار التهاب شود پس توجه کنید حتما کرمی بخرید که هیچ‌گونه مواد عطری در آن وجود نداشته‌ باشد و PH درون آن نیز نزدیک پوست و اشک چشم باشد.

 

علاوه بر اینها وجود هرگونه الکل و منتول نیز می‌تواند باعث التهاب پوست شما شود. علاوه بر این بهتر است از خرید کرم‌هایی که بسته‌بندی شیشه‌ای دارند صرفنظر کنید و به دنبال کرم‌هایی باشید که در تیوب هستند.

 

به این دلیل که بیشتر شیشه‌ها در گشادی دارند و این سبب می‌شود که کرم بیشتر در معرض هوا و نور قرار گیرد و همین موجب کم شدن کیفیت کرم و رشد بیشتر باکتری‌ها می‌شود.

 

کرم گران نخرید

پیشنهاد می‌کنیم خیلی به دنبال کرم‌های دور چشم گران‌قیمت نباشید، به همین دلیل اول از همه انتخاب‌های‌تان را محدود کنید و بعد بین آنها ارزان‌ترین را بخرید و اگر دیدید بعد از چند هفته فایده چندانی نداشت، یکی دیگر بخرید. با این روش شما پول زیادی را صرف خرید محصول اول نکرده‌اید و می‌توانید به راحتی کرمی دیگر انتخاب كنید.

 

توجه داشته باشید که هیچ گاه قیمت بالا نشانه کیفیت خوب یک محصول نیست. گاهی مارک‌های تجاری تنها به دلیل نامی که دارند از شما پول زیادی می‌گیرند. انجمن متخصصان پوست ایالات‌متحده در گزارشی گفته‌است که حتی محصولات ارزان‌‌قیمت هم می‌توانند کیفیت خوبی داشته باشند.

 

چگونه کرم را استفاده کنید

استفاده از کرم دور چشم نیز تکنیک‌های خاصی دارد شما باید اول از گوشه داخلی چشم‌هایتان شروع کنید و سپس به سمت بیرون حرکت کنید یا اینکه از گوشه بیرونی چشم‌ها شروع کنید و به سمت داخل بیایید تا به بینی برسید. اما آیا باید روی پلک‌هایتان نیز کرم بزنید؟

 

نه لازم نیست،البته اگر اصرار دارید ضرری ندارد اما بهتر است فقط شب‌ها بزنید چون وقتی روی پلک‌ها کرم می‌زنید در طول روز کرم با مواد آرایشی مخلوط می‌شود و ممکن است وارد چشم شود و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

 

البته بستگی به کرم مصرفی شما هم دارد. بعضی از کرم‌ها را نباید اصلا روی پلک‌ها زد البته روی بعضی از کرم‌ها نوشته شده که روی پلک‌ها نیزمی‌توان استفاده کرد.

 

برای پف چشم‌ها چه کنید

پف چشم‌ها می‌تواند به دلیل واکنش‌های حساسیتی یا جمع شدن مواد مایع در زیر آن باشد. گاهی هم پف چشم‌ها به دلیل سینوس‌ها یا سندرم‌های پیش از قاعدگی است. قبل از آنکه برای پف‌چشم‌های‌تان از کرمی استفاده کنید باید بدانید مواد مرطوب‌کننده داخل این کرم‌ها می‌تواند باعث پف بیشتر زیر چشم‌ها شود.

 

کدام ضدچروک

وقتی می‌خواهید استفاده از کرم‌های ضدچروک را آغاز کنید بهتر است هم از کرم دورچشم و هم کرم ضدچروک صورت استفاده کنید. گاهی شنیده می‌شود که می‌گویند کرم زیرچشم از همه مهم‌تر است ولی این اصلا صحیح نیست.

 

کرم دور چشم هم از نظر ترکیبات مثل کرم ضدچروک صورت است فقط به دلیل نازکی و حساسی پوست دور چشم غلظت آن کمتر است. البته باید یادآوری کنیم که معمولا نمود چروک‌ها زیر چشم زودتر اتفاق می‌افتد.

 

کرم‌های بوتاکس فایده‌ای ندارند

کرم‌های شبه بوتاکس از حدود 2 تا 3 سال پیش وارد بازار شده‌اند و سازندگان آن ادعا دارند که به جای تزریق بوتاکس به خصوص در دور چشم از این کرم‌ها استفاده کنید. استدلال آنها این است که این کرم‌ها در عضله نفوذ و آن را فلج می‌کند اما باید بگویم که تمام مستندات علمی این کرم‌ها را رد می‌کنند و هیچ مدرکی مبنی براینکه بتوان کرم موثری از بوتاکس داشت، وجود ندارد و اصلا نمی‌توان چنین کرمی ساخت اما چون به مدت خیلی کمی در زمان مصرف عضله را منقبض و بی‌حس می‌کند فرد گمان می‌برد که تاثیر دارد و کمی چروک‌هایش کم شده در صورتی که بعد از 2 ساعت همه چیز مثل اول می‌شود و چروک‌ها برمی‌گردند. کرم‌های شبه بوتاکس به هیچ وجه علمی نیستند و صرفا تبلیغاتی‌اند.

 

سیاهی زیر چشم هیچ ربطی به بی‌خوابی ندارد

بسیاری از مردم فکر می‌کنند علت سیاهی زیر چشم‌ می‌تواند تماشای زیاد تلویزیون تا دیر وقت یا چند شب نخوابیدن یا زیاد با کامپیوتر کار کردن یا… باشد.در واقع خیلی از مردم فکر می‌کنند اگر زیر چشم‌هایش سیاه است به دلیل طرز زندگی آنهاست اما باید بدانید این باور اصلا درست نیست.

 

شما هیچ تقصیری در سیاهی زیر چشم‌های‌تان ندارید،آنها به دلیل کم‌خوابی یا استرس یا کار زیاد یا… به وجود نیامده‌اند. دلیل سیاهی زیر چشم‌ها چیزی شبیه کبود شدن دست یا پاست و در واقع به دلیل رگ‌های خونی بسیار ریزی است که زیر پوست ظریف این قسمت قرار دارد.

 

دورچشم سیاه‌ها توجه کنند

برخی پزشکان هم اعتقاد دارند سیاهی دور چشم مشکلی است که بیماری محسوب نمی‌شود و یک صفت ارثی غالب است و اگر یکی از والدین به این مشکل دچار باشند معمولا نصف فرزندان آن خانواده نیز به این مشکل دچار می‌شوند.

 

البته در بعضی از مواقع نیز والدین دچار سیاهی دور چشم نیستند اما فرزندان آنها دچار این مشکل هستند و به دلیل ارثی بودن این مشکل درمانی دائم برای آن وجود ندارد البته مصرف بعضی کرم‌ها برای تیرگی دور چشم تا حدی مفید است اما به طور کامل این مشکل را برطرف نمی کند.

 

توصیه می‌شود افراد از عینک آفتابی جهت محافظت از چشم و پوست اطراف چشم و پلک‌ها استفاده کنند و استفاده از مرطوب‌کننده را هم فراموش نکنند.

 

درمان دائم سیاهی دور چشم چیست؟

دور چشم درجاتی دارد و باید گفت افرادی که دارای پوستی تیره هستند معمولا تیرگی دور چشم آنها بیشتر است و سیاهی دور چشم افرادی که پوست روشنی دارند کمتر است ولی به هر صورت از آن مشکلاتی است که می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد.

 

همه کسانی که این مشکل را دارند همیشه به دنبال راه‌حل‌هایی برای از بین بردن این مشکل هستند. برای از بین بردن این مشکل از راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد.

 

یکی از راه‌حل‌های اساسی جراحی زیبایی این قسمت است، البته با لیزر هم می‌توان این سیاهی‌ها را کمتر کرد. لیزر با تحریک و تولید کلاژن پوست را جوان می‌کند و سیاهی‌ها را از بین می‌برد، البته این روش هزینه نسبتا بالایی دارد و می‌تواند خطرهایی هم داشته باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت