آیا فقط پیری مو را سفید میکند ؟

مجموعه : سلامت مو
آیا فقط پیری مو را سفید میکند ؟

علت سفید شدن مو پیری است ؟

 باید گفت که سفید شدن موها یکی از آشکارترین نشانه های بالا رفتن سن است، اما همیشه سفید شدن مو به علت بالا رفتن روزهای زندگی نیست و عواملی همچون :
 
کمبود ویتامین B12 ، بیماری تیروئید، نوعی بیماری سیستم ایمنی، سیگار کشیدن (سرعت سفید شدن مو درسیگاری ها، چهار برابر افراد غیر سیگاری است)، کم خونی ، رژیم های سخت و طولانی مدت، عوامل ارثی، بیماری ها و افزایش گلبول های سفید خون نیز باعث سفیدی زود هنگام و بیش ازحد موها می شود.
 
در تعریف، سفیدشدن موی انسان سفید پوست زودتر از بیست سالگی و سفید شدن موی افراد سیاه پوست زودتراز سی سالگی را، سفید شدن زودرس مو می گویند. البته نسبت به عوامل تغذیه ای و ژنتیکی، حدود سنی ذکر شده تغییرمی کند.
 
 
ازطرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می کند که باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد که از والدین خود به ارث می بریم. برخی افراد تصورمی کنند یک استرس ناگهانی باعث می شود موها یک شبه سفید شود، اما دیدگاه های علمی با این ادعا سازگار نیستند.
 
در پوست سر هر فرد به طور معمول 100 تا 150 هزار تار مو وجود دارد. دوره حیات هر تار مو به طور نسبی بین 2 تا 6 سال است. روند رشد مو هفته ها طول می کشد و امکان ندارد با یک شب خوابیدن سفید شود.
 

سفید شدن موی سر

 
آنچه باعث این تصور غلط می شود ریزش ناگهانی مو در اثر فشار عصبی است و در واقع وقتی که در اثر استرس تعداد زیادی از موهای سیاه می ریزد یا به اصطلاح دچار “آلوپسی آره آتا”  می شوند از آنجاییکه موهای سفید نسبت به ریزش مقاوم تر هستند با ریزش موی سیاه فضای مناسب به موهای سفید از قبل به وجود آمده می دهند تا خود را نمایان کنند.
 
جالب است بدانید که کندن موی سفید باعث سفید شدن موهای سیاه نمی شود، بلکه فقط همان یک تار موی سفید مجدداً رشد می کند و بقیه موها شرایط خاص خود را دارند.
 
امروزه ترکیبات جدیدی به بازار آمده است که در اشکال مختلف شامپو، کرم یا ژل قادر است با مصرف مکرر موهای سفید را تیره تر کند. با وجودیکه این تغییر رنگ کاملاً تیره نیست و بیشتر مو را به رنگ خاکستری تیره تا قهوه ای در می آورد برای اغلب افراد قابل قبول است.
 
 
جدیدترین مطالب سایت