رابطه ی تارهای مو با سلامتی

مجموعه : سلامت مو
رابطه ی تارهای مو با سلامتی

رابطه ی تارهای مو با سلامتی

 

سلامت مو = سلامتی بدن

 

مو یكی از ضمائم پوست است كه از دو قسمت تشكیل شده‌است. قسمتی از آن كه دیده‌می‌شود، از سلولهای مرده به وجود آمده و قسمت دیگر، ریشه و پیاز مو نام دارد كه سلولهای زنده و فعالی دارد .

 

مجله تالاب یك انسان بالغ در حدود 000/100 تار مو بر روی سر دارد كه هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می‌كند و رشد آن به طور معمول 33/0 میلیمتر در روز و یا 10 تا12 سانتیمتر در سال است. ممكن است روزانه 20 تا100 تار مو بریزد كه این ارقام درنژادها، جنسیتها و سنین مختلف یكسان نیست.

 

اگـر موهای‎‎ فردی یک‎ روز پس‎ از شستشو چـرب‎ شود این‎ مو چرب‎‎ است‎، اگر بعد از سه‎ روز چرب شود معمولی‎ و اگر تا یک‎ هفته‎ پس‎ از شستشو چرب‎ شد این‎ مو خشک‎ تلقی‎‎ می‌شود.

 

علل مختلفی وجود دارد که سبب ریزش و یا کاهش رشد مو میگردد که از جمله آنها میتوان موارد ذیل را نام برد:

 

* بیماری‌های تب‌دار طولانی مدت و مزمن

* بعد از جراحیهای سنگین

* ناراحتی‌های عصبی

* نگرانی، دلواپسی و اندوه

* كم خوابی و یا بدخوابی

* عدم تفذیه مناسب و . . . . . .

 

موهای شما به تغذیه و مراقبت نیاز دارد و داشتن یك برنامه غذایی كه به اندازه كافی حاوی سبزیجات و میوه‌ها باشد ضروری است ویتامینهای گروه A، B ، C ، آهن، مس، ید وكلسیم سبب  حفظ سلامت موها می‌گردد.

 

میوه‌ها، سبزی‌های تازه و خام، ماهی تازه، جگر و روغن‌های گیاهی مانند: روغن آفتابگردان، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن ذرت از غذاهای بسیار مفیدی هستند كه به رشد و سلامت موها كمك می‌كنند.

 

در هنگام شستن موها به نكات زیر توجه نمایید:

 

* حداكثر هفته‌ای دو بار با آب نیمه گرم حمام كنید.

 

* صابونهای دست و بدن برای شستشوی موی سر مناسب نیستند و هنگام شستن موها، سعی كنید از شامپوی رقیق شده استفاده كنید. شامپوی رقیق شده ضربه كمتری به موها وارد می‌كند. در ضمن به علت‎ وجود مواد ملایـم‎ در شـامپـوهای‎ بچـه‎، افراد می‎تـواننـد روزانـه‎ از ایـن‎ نوع شـامپـو استفاده‎‎‎ کنند به شرط آنکه موهای‎ آنهـا خیلی‎ چرب‎ نباشد.

 

*  در هنگام شستشوی سر از کشیدن موها و چنگ زدن آنها خودداری کنید . ماساژ ملایم با سر انگشتان برای تمیزشدن موها کفایت می کند.

 

*  زمان شستشو را طولانی نكنید. یعنی بلافاصله پس از شامپو كردن با آب، موهای سر را بشویید. هرقدر شامپو به مدت طولانی‌تری با موها و پوست تماس داشته باشد، آسیب بیشتری به پوست سر و موها وارد می‌شود. این موضوع در مورد شامپوهای خارجی نیز صدق می‌كند. ( شامپوهای‎ ویتامینـه‎ نیز در جلوگیری‎ از ریزش‎ مو مفید نمی‌باشند)

 

* برای شانه کردن موها هرگز از برس‌های نوک تیز فلزی استفاده نکنید .

 

* قبل‎ از سشوار، موها باید به‎ طورکامل‎ خشک‎ باشد در غیر این‎ صورت‎‎ با رسیدن‎ حرارت ناگهانـی‎ و بـالا بـه‎ موهای‎‎ خیس‎ مولکولهای آب‎ هنگـام‎ تبخیر باعث شکنندگی‎‎ مو می‌شود و در صورت استفاده از سشوار فاصله آن از موها نباید کمتر از ۲۰ سانتی‌متر باشد.

 

* دکلره کردن موها و استفاده از اسپری‌ها و حالت دهنده‌های مو سبب ضعف، خشکی و شکنندگی موها میشود. حتی الامکان از مصرف اینگونه مواد خودداری کنید .

 

* به‎‎ افرادی‎‎ که موهای خشک‎ و شکننده‎‎ دارند تـوصیه می‌شود پـس‎ از استحمام‎‎ از شامپوهای‎ نرم کننده‎‎ استفاده کنند. البته بهتر است از نرم کننده‌های طبیعی مانند کتیرا استفاده نمایید.

هنگام رفتن به استخر حتماً از کلاه شنا استفاده کنید زیرا به علت استفاده از سولفات مس برای كنترل خزه و جانوران ذره‌بینی در استخرها، امكان دارد موهای بلوند و سفید پس از شنا در تماس با آب استخر سبز رنگ شوند. لذا بهتر است موها با شامپو شسته و به آنها نرم كننده زده شود.

 

جدیدترین مطالب سایت