ریزش مو به صورت طرح دار

مجموعه : سلامت مو
ریزش مو به صورت طرح دار

علت و درمان ریزش مو به صورت طرح دار

کلا بیست درصد خانم ها گرفتار این فرم ریزش مو هستند. شیوع آلوپسی آندروژنتیک با شروع یائسگی و پس از آن در خانم ها افزایش پیدا می کند.

 

طرح کلی ریزش مو در خانم مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک شبیه آقایان است یعنی شروع طاسی از جلو و طرفین سر و یا قسمت ورتکس (قله سر) بوده و پیشرفت آن هم مانند طاسی با طرح مردانه می باشد.

 

علل این فرم ریزش مو در خانم ها همان علل طاسی با طرح مردانه در آقایان (ژن، هورمون های مردانه و سن) است و مانند آقایان ژن مسبب آن می تواند از طرف مادری یا پدری به ارث برده شود.

 

 با وجود شباهت های کلی، طرح ریزش مو در خانم های دارای این بیماری با طرح ریزش مو در آقایان دارای آلوپسی آندروژنتیک در جزییات بسیار متفاوت می باشد. علل این تفاوت ها به درستی شناخته نشده اند ولی به احتمال زیاد مهم ترین آنها پایین بودن کلی سطح هورمون مردانه در خانم هاست.

 

همان طور که می دانید تستوسترون در بدن تبدیل به دی  هیدرو تستوسترون شده و ماده اخیر است که مسئول بروز طاسی می باشد. عامل تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون آنزیمی به نام پنج آلفا رداکتاز بوده و غلظت این آنزیم در مناطق طاس (خانم یا آقا) بالاتر از مناطق غیر طاس است.

 

ریزش مو به صورت طرح دار

با حال میزان این آنزیم در خانم ها فقط نصف آقایان بوده و علاوه بر این پوست سر خانم های طاس دارای مقادیر بالاتری (نسبت به آقایان طاس) از آنزیمی به نام آروماتاز است که از تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون ممانعت می نماید.

 

به خصوص غلظت این آنزیم در مناطق جلوی سر خانم ها بسیار بالا است و به این دلیل است که اولا فقط در مراحل پیشرفته آلوپسی آندروژنتیک در خانم ها قسمت جلوی سر و خط رویش مو درگیر می شود و ثانیا بر خلاف آقایان طاسی کامل سر در خانم ها به ندرت مشاهده می گردد.

 

همانند آقایان، خانم های دارای آلوپسی آندروژنتیک پاسخ درمانی  بسیار خوبی به پیوند موی طبیعی می دهند.

 

خانم های دارای ریزش موی آندروژنتیک معمولا اختلال هورمونی ندارند ولی در پاره ای از موارد علت آلوپسی آندروژنتیک در خانم ها اختلالات هورمونی مثل ترشح زیاد تستوسترون توسط یک تومور (غده) می باشد که در این حال سایر علایم مردانه شدن از قبیل کلفت شدن صدا، موی زائد در صورت و جوش غرور جوانی (آکنه) هم مشاهده می گردد.

 

در این گونه بیماران لازم است که سریعا مداخله درمانی  و در صورت لزوم جراحی صورت گرفته و نیز از داروهای ضد هورمون مردانه مثل اسپیرونولاکتون و سیپروترون استات استفاده شود.

 

جدیدترین مطالب سایت