شوره سر شایع ترین مسئله ممکن

مجموعه : سلامت مو
شوره سر شایع ترین مسئله ممکن

شوره سر شایع ترین مسئله ممکن

 

برای درمان شوره سر باید چیکار کرد ؟

 

به گزارش تالاب مشکل به خصوص برای آقایان می‌باشد. اگر شما تا بحال شوره سر داشته اید و یا همان پوسته‌های سفید رنگ، شما می‌دانید که منظور ما چیست! دیگر به فکر پوشیدن لباسهای سیاه نمی توان بود!! شوره سر که همراه با خارش پوست سر می‌باشد چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ بهداشتی جالب نیست.

 

بسیاری از مردم در این اشتباه هستند که شوره سر به خاطر پوست خشک سر می‌باشد و یا شستشوی بیش از اندازه و یا بهداشت ضعیف. و این باورهای غلط شما را به سمت رفتارهای نامناسب و اغلب بی نتیجه می‌کشاند که منجر به بدتر شدن اوضاع می‌شود.

 

شوره سر یک اثر منفی بر اعتماد به نفس هر کس می‌گذارد و این قبیل افراد را نسبت ظاهرشان بسیار حساس می‌کند به طوریکه آنها دچار عذاب و ناراحتی بسیار می‌شوند.

 

چه چیزی باعث شوره سر می‌شود؟
شوره سر نوعی قار چ است که در مناطقی یافت می‌شود که دارای ارگانیسم عادی نیستند. و هنگامیکه در قسمتی از پوست موازنه ph به هم می‌خورد و به عبارتی دیگر محیط قلیایی می‌شود در قسمتهای مودار پوست سر شکافته شده و قارچهایی بسیار سریع شروع به پرورش می‌کنند و این باعث می‌شود که سلولهای پوست شروع به کنده شدن کنند. علت رشد سریع قارچها هنوز یافت نشده است اما مهمترین عامل احتمالی آن افزایش ترشح چربی به وسیله ارگانیسم می‌باشد. بعضی موارد دیگر هم باعث این عارضه می‌شود مانند: تغییر هورمونها، استرس، بیماری‌های بد، شرایط سیستم عصبی، متوقف شدن سیستم ایمنی، حساسیت به قارچها و یا حتی استدادهای وراثتی برای شوره سر.

 

در وارد کمیاب هم شوره سر یک واکنش حساسیتی به تعدادی مواد شیمیایی درون ژلهای مو و اسپری مو و یا روغنهای مو و دیگر محصولات زیبایی مو می‌باشد.

 

تعداد خیلی کمی از مردم تنها می دانند که 2 نوع علت برای شوره سر وجود دارد.

 

یک نوع آن عوامل خارجی می‌باشد و دیگر عوامل داخلی. عوامل خارجی مانند به کاربردن بیش از حد محصولات آرایشی مو مانند اسپریها و ژلها و استفاده نا بجا از محصولات رنگ مو و به کار بردن بیش از حد بیگودی و یا فر زدن و یا صاف کننده‌های مو، هوای سر و هوای گرم و خشک، بعضی شامپوهای مو و یا آبکشی ناکافی پوست سر بعد از شستشو می‌باشد اما دلایل داخلی می‌تواند به وسیله عدم توازن هورمونی، فشار‌های عاطفی، سلامت ضعیف، بهداشت ضعیف، آلرژی به تعدادی از غذاها، فقدان استراحت کافی، مصرف بیش از حد شکر و چربی و نشاسته، و استعدادها ی ارثی ایجاد شود. و حتی شکلهای ظاهری متنوعی برای شوره سر از لحاظ پزشکی وجود دارد.

 

علائم شوره سر چیست؟
ورقه‌های سفید و روغنی از پوستهای مرده، خارش پوست سر و پوسته شدن آن، موهای بسیار خشک یا بسیار چرب، پوست چرب پوشیده شده با پوسته‌های سفید رنگ و یا پولکهای زرد رنگ.

 
با این مشکل چگونه رفتار کنیم؟
اغلب موارد مشاوره با یک پزشک ضروری نیست. شوره سر یک وضعیت نابجا می‌باشد که در تقریبا در تمام موارد قابل کنترل است که نیاز بسیار دارد به صبرو سماجت.

 

اولین قدم برای از بین بردن این مشکل استفاده از شامپوهای طبی جلوگیری از شوره سر می‌باشد. این شامپوها را براحتی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. انواع زیادی از مارکهای مختلف تجاری برای این منظور موجود است که همهگی شامل ماد تشکیل دهنده مبارز در برابر شوره سر می‌باشد. به هر حال به اندازه کافی پژوهشهای قانع کننده در این باره وجود ندارد و اغلب این محصولات دارای مجوز به عنوان محصول طبی نیستند و به عنوان شامپوهای آرایشی ثبت شده اند. بیشتر محصولات شوره سر شامل مواد بی کربنات سدیم، روی، سالیسیلیک، سلنیوم سولفاید و روغنهای درخت چای و … می‌باشد.

 

شامپوهای طبی با 2٪ محتوا کتوکونازول (ketokonasol) می‌تواند شوره سر را تحت کنترل نگه دارد. بنابراین در حین استفاده از این محصولات همواره روی شانه‌هایتان را کنترل کنید. این ماده می‌تواند چرخه پرورش قارچها را متوقف کند و همچنین تمام خصوصیات یک شامپوی آرایشی را نیز داراست از جمله ابریشمی کردن مو و هیچ تاثیر منفی بر روی سفید شدن موها ندارد.

چه موارد دیگری را باید بدانید؟
همواره به خاطر داشته باشید: بعضی اوقات شوره سر ممکن است نشانه ای از التهاب‌های پوستی و عفونتهای قارچی باشد درصورت استفاده از مواد بهداشتی این منظور و خوب نشدن مشکل به پزشک مراجعه کنید.

 

همواره به خاطر داشته باشید: هنگامیکه از یک شامپوی ضد شوره استفاده می‌کنید مطمئن شوید که شامپوی رو ی پوست سر می‌باشد و حداقل 5 دقیقه آن را روی پوست سر نگه دارید تا زمان کافی برای فعالیت داشته باشد.

 

همواره به خاطر داشته باشید: عموما شستشوی آرام با یک شامپوی ملایم روزانه می‌تواند چربی بیش از اندازه پوست را کاهش دهد.

 

همواره به خاطر داشته باشید: بعضی اوقات پوسته شدگی می‌تواند روی هر قسمتی اتفاق بیفتد مانند موی سر، ابروها، ریش و حتی گردن و شانه.

 

همواره به خاطر داشته باشید: از قرار گرفتن به مدت طولانی در برابر نور خورشید بخصوص نیمه روز که پرتوهای فرابنفش شدت می‌یابند اجتناب کنید زیرا این اشعه‌ها به موهایتان آسیب می‌رساند.

 

همواره به خاطر داشته باشید: همیشه موهایتان را تمیز شستشو دهید به خصوص بعد از رفتن به استخر یا دریا یا آبگیرها با آب تمیز حمام کنید.

 

همواره به خاطر داشته باشید: یک رژیم مناسب که حاوی روی کافی، ویتامینها و کانی‌ها و اسید‌های چرب می‌باشد را داشته باشید این کار به ممانعت از شوره سر کمک می‌کند.

همواره به خاطر داشته باشید: اگر شوره سرتان نرم و ملایم است مرتبا موهایتان را بشورید تا این ورقه‌ها پاک شود. هنگامیکه شامپو می‌کنید با انگشتانتان پوست سر را ماساژ آرام دهید این کار باعث می‌شود که پوستهای مرده از روی سر پاک شوند و جریان خون در آن ناحیه افزایش یابد.

 

مطالب مرتبط:

با شوره زدن مو چه باید کرد؟

شامپوهای مناسب برای مو کدامند؟

پوسته‌ریزی پوست چیست؟

 

جدیدترین مطالب سایت