علت و درمان ریزش مو

مجموعه : سلامت مو
علت و درمان ریزش مو

در حقیقت اکثر افراد دارای ریزش غیر طبیعی مو نمی باشند. مفهوم و علت ریزش غیر طبیعی مو با معاینه دقیق توسط متخصص پوست و مو معلوم می گردد. طاسی و کم شدن مو را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

 

الف) حالتی که در آن فولیکول های مو (پیاز مو) به طور دایمی تخریب شده و از بین رفته اند.

 

به این وضعیت  “ریزش مو به دلیل بروز جوشگاه (اسکار)” می گویند و در آن طاسی غیر قابل برگشت است. این دسته از طاسی ها (به شرط این که فرآیند مولد طاسی خاموش شده و یا بیماری تحت کنترل در آمده باشد) به کاشت موی طبیعی پاسخ درمانی خوبی می دهند. علل به وجود آورنده این نوع ریزش مو بسیار متنوع بوده و برخی از آنها عبارتند از:

 
عفونت های قارچی و میکروبی پوست، محل بهبودی برخی از امراض پوستی مانند جوش غرور جوانی، لوپوس، آسیب هایی که به پوست وارد می شود از قبیل سوختگی ها و جراحات گوناگون پوست و جوشگاه (اسکار) در محل بخیه های بعد از اعمال جراحی پوست مثلا پس از عمل جراحی کشیدن پوست صورت.

 

ب) کم شدن مو که در آن آسیب دایمی به ریشه مو وارد نشده است.

 
به این وضعیت  “ریزش مو بدون بروز جوشگاه”  اطلاق می گردد. مواردی از این نوع ریزش مو برگشت پذیر و قابل ترمیم کامل بوده و در مواردی هم طاسی حاصله غیر قابل برگشت است.

 

علت مورد اخیر این است که آسیب های جزیی و مکرر به پیاز مو موجب از دست رفتن توانایی ترمیم و بازسازی مو شده و به تدریج ریشه مو به صورت غیر قابل برگشت از دست می رود. برخی از علل شایع این نوع طاسی عبارتند از:

 

 دستکاری ها و کشش بیش از حد وارده به مو بر اثر شانه، برس، کش و تل سر، رنگ مو، مش، سشوار و غیره، فقر مواد غذایی، اختلالات هورمونی، مشکلات عصبی که در آن فرد به صورت عمدی ولی غیر ارادی موهایش را می کند و به آن تریکوتیلومانیا می گویند، بیماری های تب دار، اعمال جراحی وسیع، داروها، مسمومیت ها، اشعه درمانی، شیمی درمانی، ریزش موی مردانه و طاسی به دلیل مسایل مادرزادی و ریزش موی پس از زایمان.

 

به طور کلی شایع ترین علت ریزش مو در آقایان و خانم ها ریزش موی مردانه (آندروژنتیک) است. البته طرح و مدل این نوع طاسی در خانم ها و آقایان متفاوت می شود. این نوع ریزش مو پاسخ درمانی بسیار خوبی به پیوند موی طبیعی می دهد.

 

به طور معمول روزانه حدود 100 تار مو ریخته و اگر هر روز شستشوی موها انجام شود ریزش 120 تا 150 تار مو نیز طبیعی تلقی می گردد.

برای اینکه بدانید آیا واقعا ریزش موی غیر طبیعی وجود دارد بایستی حداقل یک هفته سر را نشویید و در این مدت همه موهای ریخته شده را جمع آوری و به تعداد روزها تقسیم نمایید.

 

اگر از این عدد بیشتر باشد بایستی به فکر را چاره باشیم. راه دیگر برای دانستن این مطلب آن است که یک دسته حدود یک صد تایی از موها را با دست به آهستگی بکشیم.

 

اگر فرد روز قبل حمام نکرده باشد در حالت طبیعی 4 تا 5 عدد کنده می شود و از این بیشتر نیاز به بررسی و درمان دارد. بهتر است این تست در چند نقطه سر انجام شود.

 

جدیدترین مطالب سایت