نکاتی برای سلامتی موهای حساس

مجموعه : سلامت مو
نکاتی برای سلامتی موهای حساس

نکاتی مهم و مفید برای سلامتی موهای حساس

هزینه زیادی در ماه، صرف موهای‌تان می‌کنید؟ اتوی مو و واکس و ژل موی‌تان را از خودتان جدا نمی‌کنید؟ موهای‌تان فر است، اما شما موی صاف دوست دارید و با کلی زحمت موهای‌تان را صاف می‌کنید یا شاید هم بر عکس.

 

خودتان را به هر دری می‌زنید تا موهای خوبی داشته باشید؟ بد نیست تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بدانید از این ۱۰۰ هزار مویی که بر سر مبارک‌تان روییده است چه طور نگهداری کنید؟ یادتان نرود شما موهای‌تان را حالا حالاها لازم دارید پس کمی برای این خرمن گیسو دل بسوزانید.

 

نکاتی برای سلامتی موهای حساس

تغذیه مناسب برای موها

 

چی بخوریم؟

مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات مختلف برای موها به شدت مفید است. خصوصا سبزی‌هایی مانند کرفس و کاهو و اسفناج و جعفری به خاطر داشتن آهن، که باعث تقویت مو می‌شوند.

 

ماهی تازه و روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن آفتابگردان و ذرت هم برای رشد موها و جلوگیری از ریزش موی سر سودمند هستند. این مواد دارای آهن وکلسیم و مواد معدنی مفید برای موهای شما هستند.

 

حبوبات منابع خوبی از آهن، روی و بیوتن هستند که می‌توانند از نازکی و شکنندگی موی سر جلوگیری کند. آجیل هم منبع خوبی از سلنیوم به حساب می‌آید که مانع ریزش مو می‌شود و برای سلامت پوست سر مناسب است.

 

تخم مرغ و به طور کلی مواد پروتئینی، لبنیات کم چرب به خاطر داشتن کلسیم، آردهای سبوس‌دار که ویتامین‌های گروه B را دارند در صورتی که به حد کافی استفاده شوند می‌توانند از ریزش مو بکاهند.

نکاتی برای سلامتی موهای حساس

روش صحیح شست و شوی موها

 

چه طور موهای‌مان را بشوییم؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند هر چه قدر بیشتر در حمام موهای‌شان را بشویند بهتر است. اما لازم نیست موهای‌تان را هر نوبت که به حمام می‌روید بسابید(!) برای موهای خشک یک بار و برای موهای چرب ۲ بار شست‌وشو با شامپو کافی است.

 

بعضی‌ها تازه وقتی به حمام می‌روند یادشان می‌افتد روی کله مبارک‌شان یک خرمن مو دارند و با شانه می‌افتند به جان موهای خیس‌شان. شانه کردن در حمام باعث سست شدن ریشه مو و کنده شدن آن می‌شود.

 

برای شانه کردن موها بهتر است از شانه‌های چوبی استفاده کنید. جالب است بدانید که شانه کردن موی سر هم اصولی دارد. برخلاف تصورتان موها را باید از پایین به بالا شانه کنید. یعنی از انتها و ته مو تکه تکه شانه کنید تا به سر مو و در واقع به ریشه مو برسید.

 

اول پایین موها، بعد وسط مو و در آخر از بالای مو شانه بزنید. شانه زدن یکی از آن راهکارهای نگهداری ارزان و بی دردسر مو است. شانه زدن باعث می‌شود که چربی در تمام تارهای مو پراکنده شود. تحریک پوست و افزایش جریان خون و رساندن مواد غذایی لازم به قسمت‌های مختلف مو از مزایای شانه زدن است.

 

استفاده از نرم کننده‌ها برای موها مفید است. بعد از هرنوبت حمام استفاده از نرم کننده می‌تواند باعث نرم و براق شدن موها شود. فقط لطفا حواس‌تان باشد نرم کننده را به ریشه مو نمالید بلکه ساقه مو را به آن آغشته کرده و بعد از چند دقیقه، خوب آبکشی کنید.

 

با موهای‌تان مهربان باشید. بی خیال چنگ زدن مو و هم زدن موهای‌تان در حمام بشوید(!)شیوه درست شستن موها این است، باید موها را کف دست قرار داده و آرام و به طور دورانی شست و شو دهید.

 

بعد از شنا حتما موهای‌تان رابشویید تا باقی مانده کلر یا نمک از موها پاک شود.

 

نکاتی برای سلامتی موهای حساس

 

موهایمان هم مریض می‌شوند!

 

موخوره که عین خوره به جان موها می‌افتد، روز به روز موها را لاغرتر (بخوانید نازک تر) و شکننده‌تر می‌کند. باعث ۲ شاخه شدن پایین هر تار مو می‌شود و با هر بار شانه زدن، موها خرد می‌شوند. برای از بین بردن موخوره می‌توانید ازروغن بادام تلخ استفاده کنید.

 

به طوری که شب قبل از خواب روغن بادام را به پایین موها مالیده و آن را روی سر و در یک کلاه نرم پارچه‌ای جمع کنید و صبح روز بعد به حمام بروید و موهای‌تان را کاملا آبکشی کنید. برای پیش‌گیری از موخوره مجدد، می‌توانید مقدارکمی از بخش پایینی موهای‌تان را کوتاه کنید. استفاده از تقویت کننده‌ها هم می‌تواند در درمان موخوره تاثیرگذار باشد.

 

شوره سر، معرف حضور همه ما هست. شوره سر به گمان بعضی‌ها به خاطر خشکی پوست سر ایجاد می‌شود، در صورتی که در کمال شگفتی شوره سر یکی از نشانه‌های تغذیه نامناسب است. مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند می‌توانند از شوره سر بکاهند. گاهی استفاده از مواد آرایشی مو می‌تواند زمینه ساز شوره باشد که در این صورت باید استفاده از مواد آرایشی را به حداقل رساند.

 

حدود۵۰ تا۱۰۰ تار مو را در دست‌تان بگیرید و به آرامی بکشید در حالت طبیعی باید فقط ۴ یا ۵ تار مو کنده شود، اگر بیشتر از این تعداد کنده شد، موهای سرتان ریزش دارد. ریزش مو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

 

بیماری‌های مربوط به تیروئید یا عفونت‌های مختلف یا حتی فشارهای عصبی و استرس از علت‌های ریزش مو هستند. یکی از علت‌های مهم ریزش مو کمبود آهن است.

 

قابل توجه بعضی‌ها که بعد از خوردن وعده غذایی، چای می‌نوشند، حضور انورتان عرض‌کنم که شما در آینده‌ای نه چندان دور دچار فقر آهن می‌شوید و بعد هم احتمالا با ریزش مو مواجه خواهید شد. برای درمان ریزش مو باید به کمک متخصص پوست و مو علت دقیق آن را شناسایی و بعد درمان کنید.

 

نکاتی برای سلامتی موهای حساس

در گفت وگو با متخصص پوست و مو

 

بی خیال ژل، مو و رنگ شوید

 

درباره مو و موضوعات مربوط به آن کلی سوال به ذهن همه ما می‌رسد، به همین خاطر ترجیح دادیم مهم‌ترین و شایع‌ترین سوالات را از دکتر تقوی رضوی بپرسیم. با ما همراه باشید چون قطعا پاسخ خیلی از سوالات‌تان را می‌یابید.

 

آقای دکتر چه طور تشخیص دهیم که جنس موهای‌مان خشک است یا چرب یا معمولی؟

تشخیص جنس موی سر بعد از شست و شو مشخص می‌شود. اگر یک یا ۲ روز بعد از حمام، موی سرتان چرب شود به طوری که چربی سر قابل تشخیص باشد، جنس مو چرب است.

 

در صورتی که تا ۳ یا ۴ روز بعد از استحمام موهای‌تان چرب نشود جنس آن خشک است و در صورتی که بین این ۲ حالت باشد می‌شود عنوان معمولی به مو داد. ضمن این که موهای خشک بیشتر دچار موخوره می‌شوند و شکننده هستند. موهای چرب لطیف‌تر و درخشان‌تر هستند.

 

‌خیلی‌ها معتقدند مواد تقویتی گیاهی برای رشد موها مفید هستند، آیا واقعا موادی مثل سدر و حنا و بابونه و امثال این‌ها برای مو لازم است؟

 

حنا برای مو‌های چرب و سدر برای موهای خشک تا حدی مناسب هستند، اما در حال حاضر لوسیون‌هایی در بازار موجود است که حاوی ترکیبات مختلف گیاهی است و آنتی اکسیدان هم دارد و برای تقویت مو موثر است.

 

توصیه می‌شود که از این لوسیون‌های حاوی ترکیبات تقویتی استفاده شود، این لوسیون‌ها از ترکیب نخود و تخم مرغ و مواد مختلف دیگر تاثیرگذارتر خواهد بود.

 

چون مو یک عضو مرده است و نمی‌شود انتظار داشت مواد گیاهی که روی مو مالیده می‌شود تاثیر خاصی روی آن بگذارد. اما لوسیون‌ها حاوی ترکیبات مختلفی‌اند ضمن این که شوینده هم به حساب می‌آیند.

نکاتی برای سلامتی موهای حساس

 

‌استفاده از اتوی مو یا سشوار و ابزارهای مختلفی که برای حالت دادن به مو،این روزها خیلی رایج است، به مو آسیب می‌زند؟

بله، هر نوع ضربه‌ای که به مو وارد شود می‌تواند به مو آسیب بزند. اتوی مو، سشوار و ابزارهایی که برای پیچاندن یا فر مو استفاده می‌شود می‌تواند به مو صدمه بزند.

 

حتی کش‌هایی که باعث کشیده شدن موها و کنده شدن آن‌ها می‌شود هم به شدت صدمه می‌زنند. تل زدن به موها در مدت طولانی یا بافتن موها هم اصلا توصیه نمی‌شود چون بازهم نوعی فشار و ضربه به حساب می‌آید.

 

به هنگام استفاده از سشوار هم باید از کم‌ترین حرارت آن استفاده کرد وآن را در دورترین فاصله از مو قرار داد. به طور کلی استفاده از ژل و واکس و موس و حتی رنگ مو هم با تناوب و مقدار زیاد توصیه نمی‌شود.

 

آقای دکتر به عنوان آخرین سئوال چند نکته کلیدی برای بهداشت موها را به خوانندگان ما توصیه کنید؟

 

اولا سعی کنید وسایل آرایشگاه‌تان کاملا اختصاصی باشد، وسایلی مثل شانه و قیچی و… تا از انتقال بیماری‌های پوست و مو در امان بمانید.

 

دوما خیلی از خانم‌ها وقتی می‌خواهند روسری بخرند، همه مدل روسری و شال را روی سرشان امتحان می‌کنند و در حالی که می‌دانند این روسری را قبلا فرد دیگری پوشیده و ممکن است دچار بیماری قارچی بوده باشد. بهتر است روسری را روی هر پوششی که بر سر دارید امتحان کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت