انواع زگیل و راه درمان آن

مجموعه : سلامت پوست
انواع زگیل و راه درمان آن

انواع زگیل و راه درمان آن

زگیل معمولی
زگیل کف پا
زگیل صاف
زگیل تناسلی(قبلا” توضیح داده شده است)

 

زگیل معمولی
معمولاْ پشت دست، پا، انگشتان و اطراف ناخن بوجود می آید. ویروس  از طریق خراشیدگی و یا هر ضایعه ای که پوست سطحی آسیب ببیند وارد پوست شده و تکثیر پیدا می کند و زگیل را بوجود می آورد.
 

زگیل کف پا

همانگونه که از نامش پیداست، در کف پا بوجود می آید و بیشتر بصورت دسته دسته با تعداد زیاد دیده میشود. در کف پا برعکس زگیل معمولی که برجسته هستند این زگیل ها به طرف عمق رشد می کنند. بر روی زگیل کف پا نقاط تیره رنگی دیده میشود که همان مویرگ های خونی است که تغذیه زگیل را به عهده دارند و این می تواند از نظر ظاهری وجه افتراق این زگیل ها از میخچه باشد. زگیل های کف پا اغلب دردناک هستند.

 

 زگیل مسطح یا صاف

زگیل های کوچک، سطحی و متعدد هستند. در کودکان بیشتر روی صورت دیده می شوند. در آقایان در محل ریش و در خانم ها ذر ساق پا بیشتر دیده میشوند که بدلیل آسیب سطحی در نتیجه اصلاح کردن و موم انداختن است.

 

زگیل تناسلی

زگیل های کوچک و معمولاْ مسطح در ناحیه تناسلی هستند. سطح آنها زبر نیست و صاف دیده میشود. در خانم ها این زگیل ها ممکن است داخل مهبل یا گردن رحم، فرشیت یا قسمت مو دار را درگیر کنند. در آقایان این زگیل ها ممکن است آلت، بیضه و یا اطراف را درگیر کنند. در هر دو جنس ممکن است زگیل در اطراف مقعد، و حتی راست روده دیده شود. اگر زگیل در اطراف مهبل وجود داشته باشد باید از نظر درگیری گردن رحم و اگر اطراف مقعد وجود داشته باشد از نظر درگیری راست روده فرد مورد معاینه قرار گیرد. زگیل های تناسلی میتوانند داخل دهان، حلق و حنجره نیز گسترش یابند. بنظر می رسد زگیل های گردن رحم با سرطان گردن رحم رابطه داشته باشد.

 

علت ابتلا به زگیل

1- از طریق تماس مستقیم و یا بوسیله وسایل آلوده منتقل می شود.

2- خراش خیلی سطحی پوست

3- زگیل اطراف ناخن.(به خصوص کودکانی که ناخن خود را میجوند بیشتر دچار میشوند)

4- افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افرادی که عضو پیوندی دارند وداروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند ویا کسانیکه به ایدزمبتلا هستند بیشتر از افراد سالم دچار زگیل میشوند.

 

آیا زگیل نیاز به درمان دارد؟

در کودکان، معمولاْ زگیل بدون درمان و پس از طی دوره ای چند ماهه تا چند ساله ناپدید می شود ولی چون احتمال گسترش زگیل به نواحی دیگر و یا انتقال به افراد دیگر دارد باید درمان صورت گیرد. در مواقعی که زگیل دردناک باشد و یا اطراف ناخن باشد که احتمال صدمه به ناخن می رود هر چه سریعتر باید درمان انجام گیرد. در زگیل های تناسلی چون خطر ابتلا به سرطان وجود دارد درمان باید بلافاصله انجام شود. در خانم ها با در گیری گردن رحم نه تنها باید سریعاْ زگیل را درمان نمود بلکه باید بعد از درمان بطور منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام گیرد.(در مقاله ی زگیل تناسلی بطور مفصل توضیح داده شده است)

 

 درمان

بسته به سن بیمار، نوع و محل زگیل درمانهای متنوعی وجود دارد.

1- زگیل های معمولی در کودکان را می توان با استفاده از داروی سالیسیلیک اسید با غلظت کمتر از شش در صد بطور روزانه درمان کرد.

2- استفاده از داروهای کراتولیتیک (مانند ترتینوئین )

3- در بزرگترها می توان از کوتر (سوزاندن) و یا کرایو (یخ درمانی) استفاده نمود. احتمال ایجاد جوشگاه در محل زگیل بعد از کوتر بیشتر از کرایو می باشد.

4- لیزر راه دیگر درمان زگیل است که از هزینه بیشتری برخوردار است.

5- چسب های ضد زگیل (به خصوص در زگیل های کف پا) زگیل های کف پا به درمان مقاومند چون معمولاْ عمق زیادی دارند. و درمان باید تا مدتها استعمال شود.

 چرا زگیل عود می کند؟

 

چون زگیل یک عامل ویروسی دارد و ویروس توانائی تکثیر زیادی دارد و قبل از مشاهده زگیل، ویروس می تواند سلولهای بنظر سالم اطراف خود را درگیر کرده باشد لذا بعد از درمان زگیل های موجود، سلول های آلوده می توانند رشد کنند و زگیل جدیدی را بوجود آورند. برای جلوگیری از گسترش زگیل باید زگیل های بوجود آمده را با سرعت درمان نمود تا ویروس توانائی آلوده کردن دیگر سلول ها را از دست بدهد. باید توجه داشت که بعد از هر درمان زگیل می تواند عود داشته باشد. و گاهی نیاز است که چند روش درمانی برای درمان آن استفاده نمود.

 

درمان طب گیاهی :

(موارد ذیل صرفا” جهت اطلاع رسانی است و به معنای تجویز یا تکذیب خواص دارویی آنها نیست)

1- استفاده از شیره انجیر که از انتهای برگ آن در موقع قطع آن از شاخه بدست می آید. دو نوبت در روز از آن شیره فقط در محل زگیل مالیده شود.

2- لیمو ترش را سوراخ نموده و در سرکه بگذارید تا زمانیکه سرکه به خوبی به خورد لیمو رود سپس  هر روزی یک قاچ از لیمو آغشته به سرکه را بر روی ضایعه بمالید.

 

جدیدترین مطالب سایت